korekt placering af dampspærre ved renovering af gulv

Hej allesammen, skal skifte gulv til nyt gulv med gulvarme, så i den forbindelse skal det gamle rykkes op.

nuværende opbygeglse nedefra
-10-15 cm sand (eller hvor meget man nu brugte i 70'erne)

-13cm beton terrændæk (proppet med 10mm tenderstål bundet sammen på kryds og tværs, så plan A der var at banke de op grave ud smide 300mm flamingo og støbe nyt dæk med gulvarme er droppet)

-0.2mm dampspærre med 20 cm overlag direkte på terrændæk,(hverken fuget eller tapet)

- oven på dampspærren, opmurede legablokke som opklodsning af strøer

-mellem opklodsning (ovenpå dampspærre) 45mm glasuld

-stører  3x3" trykimp. bjælker

-22 mm masiv paket bøg
----------------------------------------------------------

Planen er nu at lave ny efterisoleret(195mm) strøkonstruktion/bjælkelag hvorpå jeg kan montere 22mm gulvspånplader med frast spor til varmeslanger, varmefordelingsplader -> nyt svømmende klikgulv

- spørgsmål: 1

hvor skal den nye (tætte damp/radonspærre sidde i opbygningen?
hht. træbranchens oplysningsråd - bog trægulve 1:
må man kun have 50mm isolering på den varmeside af damspærren hvis der ikke er isoleret under terrændæk.
-hvis nu ikke jeg skulle tage højde for fugt fra jorden komme op igennem terrændækket, havde jeg bare monteret dampspærren under det flydende gulv, men så har jeg problemet med at hele min strøkonstruktion/gulvspånplader er udsat for fugt fra jorden.

placere jeg dampspærren nederst altså på det kolde terrændæk så er alt mit træ pakket ind, (bare ikke fra indefrakommende fugt) og desuden er der risiko for kondensdannelse på oversiden pga de store temp. forskelle

spørgsmål 2 :

skal der være plads til ventilation mellem overside isolering og underside gulvspånplader eller kan jeg bare isolere helt op 195mm ?



Hej allesammen, skal skifte gulv til nyt gulv med... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at jeg istedet ville fastsømme klodser i rette højde, f.eks. med indbyrdes afstand på 2x2 meter. (evt. med hjælp af laserudstyr).

Derimellem udlægge mørtel-ledere, (af cementmørtel), afrettet med en alu-skinne fra klods til klods. Når lederne er tørre bruges de til afretning af de 2 meter brede baner - imellem lederne jo.

I princippet er det samme metode der bruges når en murer pudser en væg!

Formodentlig en langt billigere metode - og særdeles GDFS-egnet.


Jeg mener at der må foreligge en misforståelse et sted.

Om der ligger sand eller en betonplade under flamingopladerne er ganske ligegyldigt. Beton er jo bare sten og sand med cement i.
Og selv om der skulle opstå kondens på betonpladen - hva' så? flamingopladerne er jo lige akkurat kapillarbrydende.

Den "evt. fugtspærre" der omtales på Sundolitts eksempler må de forklare hvordan skal virke.
For enten er det en dampspærre som skal hindre nedtrængen af damp fra oversiden.
Eller osse er det en fugtspærre der skal hindre optrængen af fugt fra undergrunden!

Siger min alm. husmandsfilosofi mig.

Det er selvfølgelig lidt foruroligende at en tekniker hos Sundolitt udtaler sig på den måde som han gør!

Du kan ikke få en K3 - som sagt.
det ender bare med at blive meget dyrt og kun halvt så godt som hvis man fik det skide terrændæk op. lad os nu sige sådan rent hypotetisk at jeg fik nossede mig sammen og banket det dæk op, er det så ikke at leje sådan en beton sav du ved ligesom en stor rundsav bare større så kunne jeg vel lave riller pr 20cm også vil det nok være en del nemere at hakke op?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Betonsav var netop min tanke.. Det må vel kunne virke? Selvfølgelig er det voldsomt for 120 kvm, men hvis du vil anlægge gulvvarme, så er det da det mest nærliggende, således du får ordentlig isolering ind.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Nu er der jo ingen der har lovet at det skal være nemt!

Og man skal heller ikke tage sine beslutninger på grundlag af tilfældige svar fra et forum som dette.

Den med kondensen på oversiden af betonen har jeg meget svært ved at forstå. Og jeg tror at "nogen" blander noget sammen med fugtspærre på betonplade med overliggende isolering!

Du kan jo prøve enten at kontakte Sundolitt igen. Denne gang formuleret på e-mail.
Og næste gang en eller anden snakker noget om løftede pegefingre fra SBI så skynd dig at spørger om "Hvor står det" og af hvilken SBI-anvisning det fremgår.

Og hvis Sundolitts oplysninger om kondens på betonoverfladen er korrekte - hvorfor advarer de så ikke om det på deres hjemmeside?

Prøv evt. osse at kontakte den anden store udbyder af flamingoisolering. Thermisol.
Skrevet af Arensbach på 20 mar 2013 16:45
det ender bare med at blive meget dyrt og kun halvt så godt som hvis man fik det skide terrændæk op. lad os nu sige sådan rent hypotetisk at jeg fik nossede mig sammen og banket det dæk op, er det så ikke at leje sådan en beton sav du ved ligesom en stor rundsav bare større så kunne jeg vel lave riller pr 20cm også vil det nok være en del nemere at hakke op?

Jo, men ville tage dagevis at skære alle disse riller.

Men afretning af betondæk, flamingo og herefter flydende gulv er da ikke en ringe løsning, så hvorfor gå væk fra den ?

Alternativt få en pris fra et nedrivningsfirma for fjernelse af det gamle klaplag, de har grejet og erfaringen til at fjerne det hurtigt og smertefrit.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også