1500 liter akkumuleringstank og kan ikke holde varme natten over.

Håber der er nogle gode bud på hvordan jeg undgår "kolde fødder"!!

Jeg har for kort tid siden fået installeret en DSU 6 kombikeddel til træpiller og fastbrændsel.
Den er koblet til en akkum-tank på 1500 liter.
Når jeg fyrer med piller, fyrer jeg "direkte" altså udenom akkum-tanken.

Problemet er så når jeg fyrer med træ/fastbrændsel og varmer akkum-tanken op, så kan den stå på 70 grader inden jeg går i seng, huset er gennemvarmet. (280+ m2 med gulvvarme i de 170 m2 i stueetagen.) og der er en gennemsnitstemp på ca 21 grader i hele huset. så er radiatorene kolde om morgenen.!?
Fyret cirkulerer med ca 39-41 grader varmt vand, men vandet der går til huset er ikke mere end 3-5 grader.. så istedet for at varme, køler radiatorene..??
Smeden der har lavet det, siger det skal være sådan!? "og det er også bedst hvis du fyrer med piller!"
Hvilket er korrekt, der er konstant varme med pillerne, men grunden til jeg valgte en kombiløsning er jo netop at jeg har rigeligt med fastbrændsel.

Hvad gør jeg?

Hilsen Henrik

Hilsen Henrik
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det egentlige problem er at varmelageret tømmes for hurtigt når der er konstant cirkulation. Så kan man begynde at regne på hvor stort lageret skal være for at holde hvilken temperatur i hvor lang tid. Eller man kan tage fat på cirkulationen og varmebehovet. Jeg har prøvet at styre cirkulationen ved at cirkulationspumpen kører i intervaller, dvs. der bliver sendt en portion varmt vand ud i div. radiatorer og rør, der så afgiver varmen til næste impuls kommer. Det giver en nedsat rumtemperatur, men det er også nødvendigt for at spare på varmen.
For mig virkede det sådan, at der blev fyret med brænde i en salamanderkedel. Der var lavet et spjæld, der sad hvor oliebrænderen sad, og det stod på klem så det gav træk gennem en sprække som en nymåne. Altså IKKE trækregulatoren - "grisehalen" - den er kun til koks og kul. Ved brændefyring virker den modsat hensigten og åbner mere og mere når fyrets temperatur falder og dermed køler det hele af.
Nå, tilbage til historien. Hvis fyret kørte uden styring på cirkulationen, var alt kølet af når vi stod op, og der var ikke varmt vand til et bad.
Når impulsstyringen var på, var der stadig varme i fyret og vandet efter  6 timer.
Det skal lige siges, at det kørte uden buffertank, men virkningen må være den samme.
Systemet blev ikke forsket færdig, men det ligger da stadig og bobler.
Jeg ved ikke hvordan det vil opføre sig med gulvvarme, desværre.
Den omtalte styring kan konstrueres for en kostpris på 500 -600 kr.
Min udgave var lavteknologisk, opbygget af elektroniske byggesæt, da jeg ikke har forstand på elektronik på komponentniveau.

mvh

 varmetossen

Hej
Har du termometre på tanken i top,på midten og i bunden ??
Din laddomat lægger det varme vand øverst i tanken i et roligt flow og det breder sig nedad i tanken med fin adskillelse af varmt og koldt vand.
For at du kan få gavn af tankvandet skal hele tanken være varmet op til f.eks 80 gr.
Dit problem er måske at du ikke har hele tanken varmet op inden sengetid.
Jeg bruger fastbrændsel (Træ) og 1000 l tank til 180 kvm ved 23 gr.
Der er stadig 23 gr om morgenen.

 Med venlig hilsen

 Anker

 


Dit helt store problem er at du simpelthen ikke har nok varmekapacitet i din akkutank til så stort et hus. du skal op på 3000 liter før det giver mening.

I øvrigt, at fyre med brænde i sådan en kombikedel er noget nær spild af godt træ, med mindre du får det gratis. I øvrigt bør du montere en Laddomat/Termovar hvis du primært fyrer med træ, for at få en korrekt lagdeling i akkutanken.

Det med kombikedler og akkutank er generelt noget hø. Der skal en gasogen-kedel til før det giver mening.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis