Varmepumpe er gået i stykker, vil ikke varme

Jeg har en varmepumpe fra enten 2007 eller 2009 fra et firma der ikke eksisterer mere. Den blev solgt i elgiganten under navnet air quality og leaf tech. Den har ikke mulighed for at vise fejlkoder.

Ude delen starter fint op og kan se og høre propellen snurre rundt, men der kommer ingen varme. Jeg kan fint veksle mellem de forskellige settings på inverteren, men om de virker kan jeg ikke helt afgøre. F.eks. affugtning, lod den stå i en halv time og gik så ud og så i dræn røret, og det så tørt ud (det var dog minus grader).

Men varmen er det primære, der kommer ikke noget varm loft og faktisk heller ikke noget kold.

Er der nogen der har en anelse om hvad det kan være og evt om hvordan jeg tjekke den, for at finde ud af hvad der er galt?

Tak

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du komme til at føle på kobberrørene mellem inde- og udedelen? Det ene skal være tydeligt varmt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 19 mar 2013 03:09
Kan du komme til at føle på kobberrørene mellem inde- og udedelen? Det ene skal være tydeligt varmt.

De er isoleret, men jeg må prøve at tage lidt af og se ad. Hvad hvis de ikke er varme?

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Det er en luft til luft varmepumpe. Hvis du mener kølevæske - hvordan tjekker jeg så det?

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Hvis rørene begge er kolde når maskinen kører, er der højst sandsynligt ikke noget kølemedium (freon) på pga. utæthed.
Så skal der en køletekniker til.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
det er ligesom air-condition på bilen - piiiift

 

Der er 2 muligheder , manglende kølemiddel , som typisk koster 1200kr. + kølemontør , eller så er kompressoren gået , så er det en skrotning , jeg ville investere i en ny højeffektiv varmepumpe (panasonic , bosch) det ville hutigt være tjent hjem...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Er der muligt jeg selv kan finde ud af om det er kompressoren der er gået? hvordan gør man det?

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Prøv lige at se, om du kan finde en  reguleringsdims som ligner denneher.




Det er en trykregulator, og hvis returgassen af en eller anden grund har været for varm, bliver sugetrykket for højt - så kobler den ud.

Inden i æsken skulle der sidde to  knapper til at resette en udkobling på henholdsvis lavtryk og højtryk. 

Prøv lige at trykke på dem. De kan forhindre maskinen i at starte op, hvis den er faldet ud.

Det taber du ikke noget ved.

Held og lykke.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Skrevet af uldal på 20 mar 2013 08:34
det er ligesom air-condition på bilen - piiiift
Hej
@ uldal  -  den går altså  IKKE !!!      hverken på biler eller på VP  fordi der altid vil være systemtryk så længe der er den mindste smule kølemiddel på systemet  -  det siger intet om der er tilstrækkelig mængde kølemiddel på anlægget til at det kan starte op - i øvrigt kan det også være farligt for ukyndige hvis der virkelig er tryk nok på anlægget kan det nemt give en forfrysning - så det kan  IKKE  anbefales !!!
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis