Åh nej, har virkelig brug for råd. Skimmelsvamp i væg bag badekar? Træhus. Er på SU

Hej og tak for kigget.

Jeg har arvet et hus i sverige, det er et dejligt træhus. Badeværelset har et lille badekar og en flisevæg. En af fliserne har siddet løst, så der er løbet vand ind.

I forbindelse med at jeg skulle skifte blandingsbatteri, pillede jeg den ødelagte flise af - jeg kunne så se det ikke så godt ud, så jeg pillede lidt flere af dem af.

Se billeder her

https://www.dropbox.com/s/2yf5u5mdxidib79/a.JPG


https://www.dropbox.com/s/2kn0ibsy2blce1g/b.JPG

http://www.dropbox.com/s/jd814iyljjey1vy/c.JPG


Bunden af billederne er badekaret, så det er svært at komme til hvis de brædder skal skiftes. Det ligner at der under fliserne er glasvæv, og så træ som resten af huset er lavet af.

Det jeg har gjort indtil videre er at spraye med hysan fra protox og skrubbe lidt med en opvaskebørste.

Der er ingen fjernvarme, kun brændeovn i huset.

Mit problem er følgende.

Jeg er på SU og har et ekstremt presset budget.
Jeg har meget lidt erfaring med håndværk, men er god til research og har masser af gå på mod.
Der er ikke nogen forsikring

pt. har jeg som sagt sprøjtet med hysan og sat en affugter (en lille en) op og lukket døren.
 
Hvordan synes i det ser ud? Kan det laves uden at skulle flytte badekaret som er muret fast? Hvad skal der laves og hvordan er fremgangsmåden?


Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at vurdere i forhold til badekar, men der er i hvert fald ingen tvivl omkring det træ der: Det skal væk! Alt sammen, uden undtagelse... Og jo hurtigere jo bedre, inden det får mulighed for at sprede yderligere.

I det hus vi købte sidste år fandt vi også skimmelsvamp nede i en sokkel i bryggersmøblementet. Det var måske på størrelse med 1 A4-side og blev øjeblikkeligt klacificeret som potentielt sundhedsskadeligt og skrotværdigt af taksator fra ejerskifteforsikringen. Det skulle ud og det var med det samme.
Ifølge dem kan kun ekstremt milde forekomster af skimmelsvamp realistisk set rengøres.. og det antager desuden fugtpåvirkningen ikke har stået på enormt længe, så der også er råd inde over.

Hvad angår det med budgettet, så er det naturligvis begrænsende at du er på SU. Jeg vil dog mene, at fjerner du selv alt dette træ og får det gjort grundigt ren med anti-skimmel midler, så burde du kunne gøre det for nogle få hundrede kroner. Herefter kommer så erstatning med nyt træ og eventuel genopsætning af badekar (hvis jeg forstår dig ret, står det pt. foran væggen?). Hvad angår materialeprisen så kommer det nok meget an på hvad det er for nogle bræder der er der pt. og om det bedre kan betale sig at erstatte hele væggen på en gang med noget andet (f.eks. 2 lags gips).. Hernæst kommer så også, at jeg personligt ville forsøge at beskytte den væg fremadrettet, ved at pålægge vådrumsmembran på den, således at der i hvert fald ikke kommer problemer lige præcis der igen (uden vådrumsmembran generelt i rummet, kan det naturligvis godt komme andre steder dog.)

Du har efter al sandsynlighed ikke råd til håndværkerhjælp overhovedet (på SU-budget i hvert fald). Så jeg ville nok forsøge at alliere mig med venner og bekendte der har erfaring med istandsættelse og eventuelt selv har en håndværkeruddannelse af en art. En kasse øl blandt venner kan række langt.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Tak for svar. Er der andre med erfaring der kan sige noget om fremgangsmåde og hvad der skal gøres - og hvor slemt det står til?


Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Velkommen til!
Væk med det badekar. Væk med alle fliser. Monter en fritstående brusekabine i stedet for. Så sker der ikke yderligere ulykker. Eller også må du klare dig med etagevask, hvis du ikke kan klare en brusekabine!
Når du så kommer til penge, kan du renovere badeværelset.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ang. fristående brusekabine så så jeg i går at Bauhaus har tilbud på en pt.. 2000 kr. så vidt jeg husker. Så det kunne du eventuelt tage ud og kigge på.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Den smule skimmelsvamp har sikkert været der i årtier. Den er uden videre betydning!

I stedet for at lukke - døren så luk op for PC-en. Og lav lidt GOD RESEARCH og brug dit gå på mod!!! :o)

Start her:
http://www.skimmel.dk/
Annonce
Tak for svaret Sitting. Hvad menes der med uden betydning?

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
Det jeg skriver!
Luften omkring os er fyldt med svampespore.

Når det kan være et problem indendørs er det fordi der er for mange af dem. Og de kan være generende for nogle mennesker samt forringe indeklimaet.

Gooogel på skimmelsvamp!
Er meget enig med Sitting Bull!!

Hvis træet ikke er meget opfugtet og der ikke er gået rigtig råd i det (blødt), så er problemet ikke så stort.

Mit forslag:
Genrør (som du har gjort). Sørg for at få træet ordenligt udtørret hvis det er lidt fugtigt. På med fliser og armatur. Særg for at fuger er tætte. Nyd dit hus i det svenske.

Ps: Jeg antager det er en form for sommerhus der kun benyttes lejlighedsvis, og derfor ikke har konstant fugtpåvirkning fra en familie på 5.

Venlig hilsen

Jens

Som sagt, er den skimmelart du har at gøre med, formentlig ufarlig og vil ikke udvide sig (kan ikke ses ved blot at se billedet). Men du skal garanteret have skiftet træet ud. Læs gerne mere om skimmelsvamp på min hjemmeside http://vandskadehjaelp.dk/skimmelsvamp

Mvh.

Find meget mere om vandskade og skimmelsvamp på:
primabolig.dk.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis