Indendørs krydderurter

Kære Forum

Jeg har brug for jeres gode hoveder!

Jeg er igang med at udvikle en gro-kasse til indendørs brug. Materialet skal bestå af træ og kassen er 22 cm gange 17 cm.

Den skal laves til at plante krydderurter og andre spiselige planter i til køkkenet.

Mit spørgsmål er om jeg behøver at lave en dræn?
Hvis ja... hvordan kan det gøres billigt?

Hvad skal jeg fore kassen med?
- materialet skal helst være bæredygtigt så helst ingen plastik.
Nogen gode ideer?

Tusind tak

Nina

Nina
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Nina, og velkommen her på LDS.
Det bliver ret vanskeligt at lave en kasse af træ som skal indeholde fugtig jord uden at træet går i for rådnelse. Du er nød til at fore kassen med plastik ellers går den altså ikke.
Der skal være en form for dræn, men du kan gøre følgende: Hvis du laver kassen på de 22 x 17 cm. og så ca. 15 cm. høj vil det være fint, fór så kassen med et stykke kraftigt plastik som du hæfter langs kanten ca. 2 cm. nede fra kanten så bliver det knapt så synligt. I bunden af kassen på ydersiden sætter du lige et par dupper fast så træet lige kommer fri af køkken bordet og der kan komme luft under den. Inde i kassen fylder du et 5 cm. tykt molers kattegrus som dræn og vandreserve, tager du et stykke plastrør ca. Ø 2,5 cm. og 14 cm. langt og holder i et af kassens hjørner medens du fylder gruset i, vil du med enkle midler kunne se hvor meget vand der er i bunden. Du lave en lille flyder af et lille stykke flamingo som du lige stikker en blomster pind ned i midten af flamingostumpen. Den skal kunne bevæge sig frit op og ned i plastrøret, pinden skal være så lang at når flamingo stumpen står på bunden af kassen klipper du pinden af ved kanten, så kan du altid se om der mangler vand. Fyld der efter noget så og priklejord i et 8 cm. tykt lag i kassen og du har din plante kasse klar til at blive sået i.
Held og lykke med projektet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis