Returvarme fra gulvvarmeshunt?

Hejsa Alle

Der er jo godt gang i den store blæser udenfor pt. og det er super til når man skal lege med indstillinger på sit varmesystem
Nå men mit setup er pillefyr 10kw, 10m mellem hus og fyrrum, i fyrrum sidder der en cirkulations pumpe, og jeg har gulvvarme i hele hytten, dvs. en gulvvarmeshunt med 9 kredse Begge mine pumper er Alpha pumper, helt nye De står begge til

Nu kommer spørgsmålet så, hvad skal returvarmen fra min gulvvarme være? pt. i denne blæst og kulde, så er men retur fra shunten 20 grader under fremløbet. Er det ok, eller skal jeg fyre op for min cirkulations pumpe, så denne bliver højere?

Og det samme med de enkelte gulvvarmestrenge, hvad er grundreglen for hvad retur temperaturen skal være på dem?

Og så til uddybelsen, hvorfor?? Så jeg ved hvad ideen med jeres svar er


Mvh

Morten

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
din returtemperatur er ret uinteressant,
det vigtigste er at din fremløbstemperatur ikke er for høj i forhold til din gulvbelægning,
og den er høj nok til at varme dine rum op,
når det rigtigt blæser , og temperaturen er på den forkerte side af nul,
så er jeg nødt til at køre med en højere fremløbstemperatur for at kunne holde varmen,
når det begynder at blive varmere, så sænker jeg fremløbstemperaturen igen,
der er ingen grund til at køre med højere temperatur end nødvendigt
jeg kører med en fremløbstemperatur mellem 27- 38 grader, afhængig af vejret.
jo lavere fremløbstemperatur, jo lavere pilleforbrug

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

ja kedeltemperaturen er konstant, men når fremløbstemperaturen til gulvvarmen sænkes,
så er varmeforbruget mindre, og dermed også mindre pilleforbrug
det vigtigste er at fremløbstemperaturen er høj nok til at du kan holde en passende temperatur i huset

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis