vindpap på papvæg

Jeg har en mur bygget i gasbeton på den er sat en beklædning af noget som ligner spånplader fra 1960. De er meget pårøse og er limplader. Disse plader er sat fast med nogle meget kraftige kramper eller andet som ikke er til at se hvor de er eller hvordan jeg kan få dem fjernet og dermed få pladerne af.
Jeg har besluttet mig for at lade pladerne blive på. Så nu er mit spørgsmål så om jeg kan sætte vindpap ovenpå disse plader og efterfølgende skillerumslægter for så igen at sætte dampspærre på og til sidst vådrumsgipsplader.

Kan jeg få hjælp her
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til LDS.

Vindpap eller stærkt/tyk plastik som dampspærrer, plastik er klart det billigste og det virker på samme vis.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
tak
jamen vindpap sættes jo normalt på fx. ydermur derefter isolering og lægter så dampspærre og til sidst gipsplader.

Vil det sige jeg ikke har brug for noget mellem den plade som sidder på muren og isolering/dampspærre....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal have de gamle plader af.

Meget tyder på at det er såkaldt blød masonite eller cellutex.

Du skal have dem af dels fordi du ikke ved hvad der er indenunder, dels fordi der er al mulig grund til at der måske dannes svamp eller skimmel eller andet.

Jeg går ud fra at du vil efterisolerer din væg!

Nedenstående er kopieret fra Rockwools "Den lille Lune" side 57 og beskriver hvordan en indvendig efterisolering skal udføres

""Vær opmærksom på:
• En indvendig efterisolering er mere fugtteknisk krævende end en
udvendig efterisolering. Udtørrings mulighederne for den eksisterende
væg forringes.
• Er ikke velegnet til teglsten, som ikke er hårdt brændte, på grund af
risikoen for frostsprængninger.
• Ved indvendig efterisolering, skal der altid være en dampspærre
på den varme side af konstruktionen.
• Inden arbejdet påbegyndes skal væggen renses for tapet, plastmaling
og lignende produkter.
• Rester af organisk materiale øger risikoen for skimmeldannelse.
Rester af plastmaling kan fungerer som dampspærre på forkert
side af isoleringen og derved en øget risiko for skimmeldannelse.
• Dampspærren må maksimalt placeres 1/3 inde i konstruktionen fra
den varme side (gælder for byggerier med almindelig rumtemperatur
på 20°C og luftfugtighed på ca. 50% RF).
• Dampspærren skal slutte tæt mod loft, vægge og gulv.
• Efterisolering ud for etageadskillelse kan påvirke dugpunktet
af bjælkeenden.""
Det er ikke mig muligt at tage disse cellutex plader af, da de sidder direkte på gasbeton (ydermuren). Begynder jeg at rive i pladerne, så risikerer jeg bare at der kommer store revner og en masse murearbejde som jeg slet ikke selv kan klare.

Så jeg håber på at da pladerne nu har siddet der siden 1960 uden der er skimmelsvamp eller andet, gør det vel heller ikke når jeg isolerer som jeg gør eller hvad?

Er der en som kunne komme hjem til mig at kigge på det.......Betaler for transporten.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men det skal de! Af. Pladerne. .o)

Og selvfølgelig er det muligt at pille den af - på en eller anden måde. :o)

Find først ud af om det virkeligt er cellutex, som altså kan pilles fra hinanden med fingrene!

Cellutex eller blød masonite er det samme materiale man ofte laver opslagsplader af . Altså dem hvor det er nemt at stikke en nål i.
Materialet er brunt!

Annonce
Pladerne tror jeg bestemt er Cellutex da der ligner som du siger det man bruger til opslagstavler. Det er blødt og nærmest limet i lag og hvert lag er igen limet af en gang hakket spåner eller i den retning. Masonit er det ikke.
Pladerne er 12 mm. tykke

Jeg har brug for HJÆLP er der nogen som kender nogen. Årsagen er jeg kun har en lunge og gigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
OK.

Men hvorfor overvejer du så overhovedet selv at gå i gang med et sådant projekt?

Er der ikke et håndværkerfirma i byen der kan hjælpe dig?
Ifølge dit postnummer bor jeg jo i nærheden, men da jeg jo lever af at rådgive, bliver det mod sædvanligt honorar, hvis jeg skal besigtige og rådgive dig, men ring og forhør nærmere.

Hvorfor jeg ikke går til en håndværker er fordi jeg ikke har råd til en.

Det er ikke fordi jeg ikke kan lave noget håndværksmæssigt. Jeg er vokset op med en far som var snedker og byggede selv deres hus, så lidt har jeg da fået lært.

Der er bare ting ind imellem jeg må spørge mig frem til og så er der jo ikke andet end at gå i gang.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis