Højtryksrense eller sandblæse før "vandskuring"

Har et nedlagt landbrug fra 1930 der i dag er kalket, det er gule mursten under
Men er blevet bygget meget om, med flytning af døre & vinduer, og kalken skalder meget af, så facaderne er ikke pæne mere. de steder der er lavet om i murværket er det røde sten

Har hele tiden regnet med, at jeg ville sandblæse det, og så vandskure det med Strandsands mørtel.

Men da vi til sidste familie kom sammen, snakkede om at til foråret skulle huset ha turen udvendigt, med sandblæsning.
Var der flere der var noget uenige i at det var godt at sandblæse, det  skulle ødelægge skallen på murstene og det ville blive som en svamp, også selv om det blev vandskuret.

Jeg skulle i stedet meget hellere låne en hedvandsrenser, den skulle åbenbart sagtens kunne spule kalken af, var der flere der mente.

Men har nu siddet på Goggle i 1 time uden at blive klogere.

Kan en hedvandsrenser, rense murværket så det kan vandskures på???

Eller skal det sandblæses???


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er i hvert fald rigtigt at sandblæsning er langt hårdere ved murstenens brændhud end højtryksspuling. Dog alt efter hvor hårdt du går til den med spulingen.

Men hvis spuling kan gøre sikre den nødvendige "renhed" hvad er så problemet?


Selv om det måske er trættende at høre - og læse på - så er tyndpudsbehandling af gammelt murværk langtfra nogen god ide!

Det er og bliver en "smukkesering" som meget hurtigt kan komme til at se forfalden og nedbrudt ud!
Afskalling og revnedannelse ses omgående.

Det er en gammel mur. Giv den noget hvidtelse af en slags! .o)



Højtryksrensning efterfulgt af berapninig eller svumning. Skalcem 100 er kronen på værket her hos mig.

Jeg mener sandblæsning er for hårdhændet behandling.

God fornøjelse.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
helt sikkert sandblæse. det er den eneste løsning. så holder det har selv et gammelt hus fra 1919 det er blevet sandblæst og derefter pudset også malet med nordsjö maling og det holder rigtigt godt, bor 5 km fra Vesterhavet så huset er udsat med vind og salt. så mit råd er helt sikkert at sandblæse det.

Mvh Tommy
Hvorfor skulle en overfladebehandling ikke kunne fæstne på en højtryksspulet overflade? .o)
Der er jo faktisk sådan at man i gamle dage af og til brugte ikke så hårdtbrændte mursten, hvor der skulle puds udenpå. Du kan derfor rsikere at nogle sten vil frostsprænges, hvis du ikke pudser igen, men nøjes med at vandskure.
Efter mange år i teglbranchen, har jeg været stillet overfor dette spøgsmål " de har da holdt i over 100år, hvorfor sprænges de så nu ? " adskillige gange.
Hvis der ikke er for mange kan de hugges ud og erstattes, men det kan godt blive et projekt.
Mit eget pudsede baghus viste sig at være bindingsværk med alle mulige farver sten i alle hårdheder, men jeg rev det altså ned.
Og ja, det er ikke godt at fjerne brandhuden, som er det hårdes brændte, men jeg ved da godt, det er meget brugt.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også