Er myndighedstegning nødvendig? Byggetilladelse.

Hejsa!

Det her er vores første byggeri der involverer kommunen og et større pengebeløb til en tømrer, så jeg er lidt på bar bund. 

Her er situationen:
Vores murede udestue skal laves om til beboelse, så murerne skal isoleres (indvendig) og der skal laves nyt tag (tagpap), men vi beholder de eksisterende spær regner vi med. 

Lofthøjden mangler ca. 10cm for at leve op til reglerne. Jeg har snakket med kommunen som stort set sagde at strengt taget SKAL der ikke være 230cm lofthøjde, sålænge "rum følelsen" er god nok, men jeg skulle stadig søge dispensation om det. Jeg tror derfor godt vi kan få den dispensation. 

Nu kommer problemet så: Byggetilladelsen.

I byggetilladelsen skal der vedlægges tegninger, og der står "tegninger skal være målsatte og målfaste". 

Først og fremmest, hvad betyder helt præcist "målsatte og målfaste"?  

Dernæst, tømreren har tilbudt at lave myndighedstegninger for 7000 kr, men det synes jeg er mange penge for en bygning som allerede *er* på BBR'en, og hvor den eneste forskel er at vi isolerer murerne indvendigt.  Og hvis vi nu får afslag på byggetilladelsen, så er gebyret for den - plus pengene for myndighedstegningerne, spildte.

Er det tilstrækkeligt at jeg selv tegner op og skriver mål på, eller *skal* vi have fat i tømreren og få lavet de myndighedstegninger? 

I tilfælde af at lofthøjden skal hæves, så kan jeg forstå at det vil være nødvendigt med tegningerne, for så skal der laves lidt om i tagkonstruktionen, måske loft til kip e.l. 

Alternativt, findes der folk der er værd at betale for at få rådgivning i forhold til tømrer og kommune/byggetilladelse?  
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette er ikke for at lyde fræk . Men tag og ring til kommunens teknisk forvaltning. De svarer gerne på dine spørgsmål og korrekt i forhold til deres behov.

De kan garanteret sende dig nogle eksempler på lignende tegninger.

Du finder det nok ikke meget billigere end 7000. Hvis du ikke selv vil tegne.


Man kan lære alt, hvis man gider!
Prøv at kikke på deres hjemmeside, der plejer at være en god vejledning.
Har du ikke de originale tegninger af udestuen, så kunne de sikkert hurtigt ændres.
Jeg lavede en tilbygning på 30 m2, for nogle år siden, som jeg selv tegnede, der var ingen problemer ved kommunen.
Ligeledes lavede jeg en 49 m2 carport forrige år, som jeg også selv tegnede, heller ikke nogen problemer.
Uanset tegninger,, har du jo selv ansvaret for at byggeriet opføres korrekt.
Jeg har ingen forudsætninger for at tegne til et hus, men det gik da smertefrit alligevel

Hvis du skal i gang med taget, er der så ikke mulighed for at hæve det de 10 cm. ?
Hvad med gulvet, skal det ikke isoleres, er der mulighed for at sænke det?
je___ns,

De tegninger du selv lavede, var det bare på papir og kuglepen og så du sørgede for at bruge en tilpas målestok, så f.eks. 2cm på papiret svarer til 1m i virkeligheden, er det det de mener med "målfast" ?

Det er selvfølgelig muligt at hæve loftet men så skal der nye spær til og en ekstra arbejdsdag, i alt cirka 10.000 kr ekstra anslog tømreren.

Det her bygge-noget er ikke så nemt
Køb et par ark m.m. papir hos boghandleren, de koster småpenge.
Kommunen vil ha' tegningerne i et bestemt størrelsesforhold og dernæst vil de helst ha' dem fremsendt pr. mail eller lignende. (Kan jeg ikke helt huske)
Lav din tegning på et alm. ternet papir i det rigtige størrelsesforhold og flyt det så over på mm.papir. Køb alm. farveblyanter til at lave div. ting med - f.eks radiatorer med blå og isolering med gul o.s.v.
Med læg et brev hvor du beder om disp. for lofthøjden fordi..........
Jeg troede heller ikke, at jeg kunne tegne sådan noget, men det var faktisk sjovt og nemt og byggetilladelsen gik glat igennem - også min disp. på lofthøjden

Sniffer  
Annonce
Jeg tegnede både på pc'en, og i hånden, så sådan en kombination, efter hvad der var nemmest.
Jeg giver det et forsøg. I konfirmationsalderen brugte jeg meget tid på at gå og tegne huse (plantegning), så måske kan jeg finde mine evner frem igen

Tror I det er nok bare med plantegning, eller skal der også situationsplan med, og snittegning, facadetegning... ?
Det kan du helt sikkert finde på din kommunes hjemmeside.

Sakset fra min kommunes hjemmeside:

"Ansøgningen skal indeholde en begrundet ansøgning om de nødvendige tilladelser og eventuelle dispensationer. Herudover skal ansøgningen være skriftlig, underskrevet af ejer/ejerforening samt indeholde oplysninger om adresse og matrikelnummer.
Ansøgningen skal vedlægges fyldestgørende tegningsmateriale i 2 eksemplarer indeholdende som vist i disse eksempler:"

Belligenhedsplan
Kloakplan
fasadeplan
Snittegning
materialebeskrivelse
 
Dvs. samtlige af disse skal vedlægges, i 2 eksemplarer?

Belligenhedsplan
Kloakplan
fasadeplan
Snittegning
materialebeskrivelse
Ja sådan er det i min kommune, men kik lige på din egen kommunes hjemmeside, måske det er anderledes?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis