fjerne savsmuldstapet - skyllemiddel mod tapetlim?

Hej alle sammen,

Jeg skal have en masse savsmuldstapet ned og jeg har tænkt mig at gøre således:

1.Prikke en masse huller i tapeter med en tapetridser og en rullle med pikke
2.Sprøjte vand med tapetopløser/skyllemiddel i. Dette vil jeg gøre flere gange til vandet er kommet helt igennem.
3. Tage tapeter af med en ikke for skarp spartel, så den ikke ødelægger muren bag.
4. Vaske væggen ned med varmt vand og evt. lidt grundrens.

Hvad synes i om metoden, og har i hørt om at bruge skyllemiddel i stedet for tapetopløser?

Mange tak for hjælpen
Nis


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lavede en lignende øvelse, tapetopløser og lave mange ridser i gl. tapet med en japan spartel, fik på den måde bugt med al gammel tapet, men et kæmpe arbejde.

Brugte så sandspartel og fik derved en fin og jævn overflade, brugte derpå forankringsgrunder og tapetserede og sluttelig maling, et kæmpe arbejde men det hele værd.

Ved ikke om skyllemiddel virker, da jeg ikke har prøvet dette, brugte tapetopløser i en udkrutsprøjte og sprøjtede væggene på den vis, det grisede godt nok noget, men skulle alligevel ha' lagt nyt gulv bagefter, så det betød ikke så meget.

Du kunne i princippet også bruge en god stanlye kniv til at ridse med i stedet for pigrulle ol.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det kan man sikkert godt, men jeg forstår ikke helt hvorfor? Skyllemidlet fedter kun din væg endnu mere, så du skal bruge uforholdsmæssigt mere vand til at skylle efter med, i forhold til hvis du bare bruger vand som man altid har gjort når man skal fjerne tapetklister.

Brug dog en almindelig damper - savsmuldstapet plejer at være noget tyndt sjask.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Jeg plejer også altid at bruge en tapetafdamper, og med savsmulstapet, er det ikke sikkert at det er nødvendigt at for ridse.

Hvis det kun er et enkelt lag, så kan damperne sagtens tage det.

Så er det "bare" din egen arbejdsindsats - god fornøjelse.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


hehe... Jo jo... Hvis I kan præstere uden videre at skrabe et enkelt lag Rutex af, som er det rigtige navn for "savsmuldstapet" af uden problemer, kan det blot konstateres det ikke er lavet ordentligt - overhovedet!
Når jeg damper/koger lejligheder ned er det værste at komme ind til ofte 1 lag RUTEX, da det er så "forholdsvis" nyt at det stadig sidder godt fast (hvis det er lavet ordentligt).

Skyllemiddel? Nu har jeg hørt den med...
Du kan som sådan godt prøve at skrabe i det. Men ellers lej en ordentlig koger i en malerforretning. Og her snakker jeg ikke Harald Nyborg, Silvans etc elendige kogere. For de er vitterligt elendige...! Evt kombineret med en stor rulle på skaft, en rullespand, masser af varmt vand og lidt ridsen i vægbeklædningen med en standleykniv også er du godt på vej.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også