Isolering under kældergulv

I forbindelse med kælderrenovering har jeg udgravet under kældergulv i et mindre lokale (mangler noget ennu). Tanken var at isolere med StyroPlus P60 (21 cm skulle være godkendt til gulvvarme over). 
Min tanke var egenligt, at jeg ville grave 5-10 cm længere ned og lægge ærtesten, men ifølge Stark skulle der ikke være behov for et kapillærbrydende lag mere. Nu er jeg så blevet i tvivl om det er overkill og om jeg bare skal lægge isoleringen direkte på det grus/jord der ligger under.

Det skal nævnes at isoleringslaget ligger ca 10 cm over højeste grundvandsniveau og at der er tale om lerjord. 

Dilemmaet er altså om jeg skal blive ved med at grave eller blot sprede det resteredende grus ud og isolere direkte på det. 

Hvad siger I?

Bjarne
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mindst 150 mm flamingo virker som kapillarbrydende lag.

Men hvorvidt de i alt 210 mm isoleringsmateriale er nok må du selv stå inde for. (Men så vidt jeg husker så er det (alt) for lidt!)

Man kan - rent teoretisk - sige at de nederste 150 mm af isoleringen sikrer at de overliggende 60 mm isolering "altid er tørre". Hvorved den fulde varmeisolerende effekt opnås!!!

Om du vælger at udlægge 15 cm Leca-nødder eller 150 mm ekstra flamingo er sådan set uvæsentligt!
(Men der er jo selvfølgelig den fordel ved sten at de ikke kan flyde.)

Men det må ikke være ærtesten! DET SKAL VÆRE SINGELS. Husk det! :o)


Mht. grundvandsstand så må du jo så håbe på at den ikke når væsentligt højere. OP jo!

Og endvidere huske på at grundvand udgør et regulært faktisk vandtryk! I modsætning til kappilareffekten - som standses af de 150 mm flamingoplade.
De 210 mm styroplus skulle svare til 300 mm normal isolering jf. producenten selv - og ifølge kloakmesteren det der er behov for.

Singles it is (c;

Og vandet kommer ikke højere - så det skulle der ikke være problemer i (omfangsdræn mm. )

Bjarne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis