Gulvvarme på direkte fjernvarme tryk?

hej alle sammen. Jeg har brug for et par råd i forbindelse med en ombygning af mit badeværelse.

Badeværelset er fra 60'erne, med badekar, terresso, et simpelt gulvarme system der langt fra giver en jævn fordeling af varmen.

Opgaven går ud på at udskifte badekaret med en brusekabine, og installere et andet gulvvarme system, da det nuværende ikke dækker mere end 1/3 af badeværelset, og slet ikke der hvor brusekabinen skal være.

Min plan er at banke terressoen af og lægge så tynde nogle slanger jeg kan finde, med et tyndt lag flydebeton, og regulere hele herligheden med en returventil.

Og her kommer spørgsmålene så.

1) kan man købe gulvvarme slange i 8mm nogen steder? har kun set det i forbindelse med Miniheat systemet.

2) Så vidt jeg er orienteret skal alle installationer der er på direkte fjernvarme, være godkendt til 10 bar. Men de små størrelser slange alle kun er godkendt til 6 bar. Kan man afhjælpe dette ved at sætte en drøvleventil foran gulvarmeslangen?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1) hvis det er direkte fjernvarme må du ikke selv pille ved det - kræver vvs autorisering + fjernvarmecertifkat
2) hvis det er så gammelt er der ingen eller stærkt mangelfuld isolering = du kommer til at fyre for fuglene

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har fået styr på det.... prøver med 12mm slange der kan holde til 10 bar, og får en vvs'er til at sige god for installationen. Der har være gulvarme de sidste 50 år, så jeg tænker at varmetabet til kælderen er til at leve med.
Jeg må også tilslutte mig kommentaren om isolering. Jeg tvivler kraftigt på det kan betale sig at pille ved så gammelt et gulvvarmesystem uden på samme tid at bryde hele gulvet op og efterisolere. 
Vi er pt. i gang med at lægge gulvvarme på et stort badeværelse og 2 store rum. Den måde vi har gjort det på er at vi har lavet en aftale med murer og vvs, hvor jeg (+ en del venner) har brækket alt beton op (10+ ton) og gravet yderligere sand ned til 45cm dybde i forhold til gulvhøjde (15+ ton sand - godt og vel). Herefter er det så blevet planet og klargjort til 300mm isolering, moderne gulvvarmesystem og ny beton.

Ifølge vores murer, så havde investeringen i det moderne gulvvarmesystem været fuldstændig meningsløs hvis vi ikke gravede ud og faktisk er jeg ikke engang sikker på det ville være lovligt. Ved nybyggeri skal der anlægges 400mm isolering i gulvet. Den eneste grund til vi kunne "nøjes" med 300mm var fordi der her var tale om en renovation af en bygning fra 1972.

Så uden at udtrykke det alt for kategorisk, så ville jeg umiddelbart være tvivlsom overfor, om din ide overhovedet er i overenstemmelse med bygningsreglementet. Men det kan tænkes nogen med lidt mere erfaring end mig kan belyse det punkt? Måske er det anderledes når der er en kælder under?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis