Rør til solfanger

I forbindelse med mit solfanger projekt skal jeg have flyttet den varme luft et par meter. Så hvad er bedst, et plastrør eler et stålrør (hedder vist spiro-rør eller sådan noget)

Regner med at vikle noget isolering om røret
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Plast er en dårlig varmeleder og tager derfor ikke noget af betydningfra den transporterede luft, men det når et metalrør nok heller ikke i det nævnte tilfælde, så du skal nok bare bruge hvad der falder nemmest.

mvh

 varmetossen

Jeg vil tro at spiro rør er nemmest at få fittings til, og de er ikke voldsomt dyre.

Teoretisk set er plastic bedre, da et plasticrør vil have en mindre specifik varmekapacitet end spiro røret. I praksis er det vist lige meget hvis du isolerer.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Tak for info, tror jeg tager det der er nemmest, når der ikke er nogen stor forskel på varmeafledning.

Overrasker mig lidt at det ikke kan svare sig at isolere røret, da jeg har set flere klip på youtube, hvor de gør det.?
Med mindre du bare skal transportere luften gennem en væg, kan det helt sikkert svare sig at isolere.
Overrasker mig lidt at det ikke kan svare sig at isolere røret, da jeg har set flere klip på youtube, hvor de gør det.?
Den kommer vist ikke herfra?

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Ok, misforstod nok så. Jeg får lige viklet noget rockwool omkring røret.
Ok, misforstod nok så. Jeg får lige viklet noget rockwool omkring røret.


Det var jeg vist selv ude om.

Jeg retter lige mig selv:

I praksis er det vist lige meget når du isolerer.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis