Murbrokker under indkørsel ?

Jeg har nedrevet vores gamle hus på landet, og skal nu have lavet en ca. 33 meter lang indkørsel. Den skal kunne holde til tung lastbiltrafik, uden at der opstår kørespor.

Jeg tror, at jeg vil vælge SF-sten som flisebelægning, og jeg er helt klar over, at bundopbygningen er af afgørende betydning for kvaliteten.

Jeg har overvejet om jeg kan skille mig af med mine murbrokker ved at anvende dem som bundfyld. Jeg er dog noget bekymret for det, idet de jo ikke er knuste, og så må det jo kunne opstå luftlommer, på den anden siden, vil det jo være en udgravning, hvor jeg løbende kan hælde bundsikringsgrus og sand i, så jeg gennem længere tid søger for bunden pakkes naturligt og via vibrering med pladevibrator.

Jeg overvejer også blot at få kørt brokkerne væk og så etablere bunden helt efter diverse IBF-forskrifter m.v.

Jeg håber, at der er nogen med erfaring på området, som vil byde ind med forslag.

På forhånd tak !


Selvbyggeren

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min Nabo har lavet en vej hvor der kører ret store og tungt lastede lastbiler til hans tidligere svinestalde, som nu fungere som lagerhotel. Han har gravet ned i ca. en halv meters dybde og bare fyldt murbrokker i som han så med sin store rendegraver har kørt ned på plads. Herefter er det blot fyldt knust beton og murstens grus over. vejen er næsten hård som en sten, selv nu efter flere års brug.
Grav mindst en halv meter af du kan også grave mere af for at få det til at passe. Du skal regne med at ligge 10 cm topmateiale på sådan en opbygning der. Det vil sige at du skal afslutte med 10 cm grus eller knust beton i den fine sortering. Har du styr på alt det jor der skal graves op hvor du kan gøre af det??? det bliver jo ca 70 kbm jord når det kommer op. Så du skal mindst bruge 50 meter brokker til den vej der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ja, der skal vist regnes lidt på mængderne. Jorden kan jeg bruge andre steder på min grund til lævolde m.v. så det er ikke det store problem. Jeg har talt med en som gerne vil have mine brokker, så det er nu nok den bedste løsning, så pladsen kan blive ryddet.

Med de korrekt anviste materialer, bliver det også noget nemmere, at udeføre de forskriftsmæssige fald i udgravningen, så det sikres at der ikke bliver problemer med vand og luftlommer, som giver sætninger/kørespor i fliselaget.

Selvbyggeren

Knust asalt er også fint som topmateriale. Det har den fordel at være kørefast, og det kan afrettes, hvis der er problemer. Desuden er det billigt.

Vi skal have afhøvlet vores hulvej (hvor der også er daglig tung trafik), og lagt knust asphalt på, det er billigere end kørefliser (der er meget dyre).

(Og brok om broker: Min nu græsbegroede indkørsel har et brokkelag under, det er et helvede at grave I- hvis man nu gerne vil have lidt træer....)

Mvh
Pinny
For nogle år siden satte jeg mig grunddigt ind i indholdet af knust asfalt. Jeg kom frem til, at det er det rene gift. Det indeholder motorolie og dækrester. Der har tidligere været noget fremme om, at støvet fra det kan give lungekræft.

En ting, som undrede mig meget er, at det ikke må oplagres i store bunker, idet det så kan forurene grundvandet. Hvorfor det så må spredes ud på veje og lignende er ret uforståeligt. Jeg tror, at man har et seriøst problem, med at komme af med de store mængder knust asfalt, som jo naturligt fremkommer, når det gamle brækkes op.

Til en hulvej vil jeg klart vælge stabilgrus med stenmel. Også selv om det er noget dyrere.

Selvbyggeren

Annonce
selvbygger, nej det er ikke et problem akomme af med mere da man knuser det og genbruger det til asfaltproduktionen.
men som udgangspunkt bliver ens grund automatisk forurenet hvis man bruger knust asfalt.
Jeg har selv gravet 1m ned og lagt bundsikring og knust beton og der kører lastbil på hver dag og der kommer da kørespor det kan ikke helt undgåes.
Stabilgrus?
Jo, hvis vi gerne vil fortsætte, som vi har gjort hidtil.... Med at lappe huller.

Lungecancer: Det får vi nok alligevel med naboens (hvad de brænder af, der lugter af gamle dæk og koks).

Stenmel skulle også støve I tørt vejr, men det gør grus også.

Nu skal du huske, (og jeg selv med! ) at vi ikke lever I en ideel verden, og at den bedste løsning kan være rigtig dyr, så man må af og til nøjes med den næstbedste.
For vores vedkommende skal vi have overtalt TRE, der har vejen, og fynboer er altså ret øhm- økonomiske (nærige  , men vi er heller ikke selv lavet af penge.

Vi kører tohjulere, så vi er ikke vilde med huller (eller is og sne), dybe pytter etc. Det eneste der er godt ved det, er: Vi har ikke fået kørt en kat over I flere år...

Mvh
Pinny

Jeg er også fortaler for knust beton. Det giver en hård overflade og dræner rigtig godt, så regnvand siver nemt væk.


lej-et-lagerhotel.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis