har du 2 invertere som producere forskelligt ?

jeg har 2 stk 3 kw invertere af mærket growatt. de er koblet ens med 2 strenge hver,
alle 4 strenge er monteret med ens retning (syd)  og hældning (3 grader) og har ingen skygge punkter.

Liger pt. er er den ene inverter midlertidigt kun monteret med 12 paneler mens den anden er med 14.
De 2 invertere yder naturligvis forskelligt, men hvad mere interesant er, er at effektiviteten per panel også er forskelig.

Den inverter med 14 paneler yder lige nu ca. 128,5 watt per panel mens den anden med 12 paneler yder 112,5 watt/panel.

bemærk at talet tager højde for antal paneler og således kan sammenlignes direkte.

min kombination af inverter og solceller og det vejr som lige pt er, viser at 14 paneler er en meget bedre forretning end de 12, da jeg for hver eneste panel kan hive ca. 16 watt mere ud.
på en inverter med 14 paneler bliver det total set til 224 watt, eller hvad der svare til næsten en helt panel i mer effektivitet.

Med andre ord de sidste 2 ekstra paneler får anlægget til at yde som om jeg havde koblet 3 panler på - de sidste 2 paneler er således i mit tilfælde dem som er bedst investeret da de yder med en faktor 1.5 mere end de første 12.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har helt ret en inverter der er belastet tæt på max 100% DC spænding yder bedre end en der kun er belastet fx 50% ,virkningsgraden er højre jo tættere på max indgangsspænding.nogle køre end da fint hvis de er overbelastet lidt ikke at det er noget jeg på nogen måde vil anbefale dig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis