Slæbebremse til stabilisering i medløbende bølger.

Jeg vil undgå at miste kontrollen I medløbende bølger – Det har jeg prøvet flere gange. Det er skræmmende - specielt med gæster i båden.

Nu laver jeg en tilpasset udgave af ”Jordan series drogue” http://www.jordanseriesdrogue.com/

Min egen ”Slæbebremse mangedobbelt, til stabilisering” skal ikke være ret lang – vi sejler jo i små korte bølger på lavt vand.

PLAN: Slæbe-bremsen = Kædestump + 13 meter med ca. 25 ”poser” + 5-10 m reb.

Jeg har genbrugsmaterialer, så det bliver billigt.
Gammelt sejl ”skæres” med loddekolbe, og så skal det ”bare strikkes sammen” på et udtjent klatrereb.









Jeg har lige lavet en test i havnen af de første 6 ”poser” – de åbner og fylder fint.

Det virker også som om det giver passende modstand - men det kan jo kun prøves på vandet. Vi får se.

Alle kommentarer er velkomne – Tror du det vil virke?
Har du selv noget andet der virker godt ?

Mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her har jeg gået og troet at du havde en båd der kunne flytte sig, den ligner da noget hvor der gerne skulle ligge en hundrede heste i bagsmækken. En sådan båd kan da ikke have problemer i den retning du beskriver, så skal pruhestene da bare have et rap i røven

Men dit lav det selv projekt ser da spændende ud, tvivler dog lidt på efekten, en stor må have været rigeligt.
Ja der er da heste nok - men jeg har jo ikke vinger.

---- OG når bølgerne bliver store og korte nok, så er man jo nødt til at sætte farten ned - man kan jo prøve at følge med farten på "bølgesystemet" - og sejle "på skråt" med bølgerne.
Men man kan ikke undgå at overhale / blive indhentet af en bølge en gang imellem - og så har vi balladen.

Hvis man ikke maget hurtigt får slået gassen af, så bliver man slået tværs - hækken bliver smidt fremefter, mens stævnen hænger nede i bunden.
mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
På mig virker de da helt ud i hampen, at hænge en bremse agterud, hvor bølgerne kommer fra, derved ophører jo evnen til hurtig accelleration, og bølgerne får frit spil til at overskylle båden. Men jeg gir dig ret i, at det er vanskeligt at sejle på den måde, men man skal jo passe på med at slippe gassen, fordi man så også mister styringen. Det er 1 hånd på gassen og1 hånd på rattet. Det er efter min erfarig en fordel at stille motorbenet ud for at løfte snuden lidt og ikke ha for meget vægt for, du har ganske sikkert oplevet at det er snuden, som hænger i og drejer båden.
I øvrigt er det næsten samme oplevelse man får i andre bådtyper, hvor der virkelig skal arbejdes med roret, også selvom man er sejlførende.
Drivankre anvendes normalt fra stævn, men jeg har da hørt om større både, som har smidt alt disponibelt tovværk agterud, for at bremse farten.



Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs - ja det er netop det sidste, som det går ud på - at bremse lidt, så båden ikke "fiser ned af bølgen" i ukontrolleret fart.

Det er ikke for at stoppe båden helt - så kunne man jo smide et mega-stort drivanker i vandet - og det skal man jo nok kun gøre fra stævnen.

Er der slet ikke nogen, som har prøvet noget af den slags herhjemme?

Jeg har læst om flere der bruger et drivanker når de fisker, for ikke at drive for hurtigt - eller et lille slæb, for at holde en lav trollefart, hvis de har en stor motor. man det er jo lidt andet.
Og så er der alle klippene på YouTube om "storm anchor" - drogue - mv.

nvh A.



To ulykker kommer sjældent alene.
Du må helere købe dig sådan en Hollandsk koff eller tjejk på en 60-70 fod, så får du aldrig de problemer med bølger der kommer agter fra i de danske farvande. Fordelen er at sådan et monstrum sjældent stikker mere end en halv meters penge, så du kan stadig sejle over alt i det Sydfynske.
Og så tror jeg at et par jutes sække ville være lige så godt som dit slæbe tingel tangel, som også tager plads i en i forvejen lille båd.
Annonce
Ja jeg tror lige at jeg køber sådan een lille fiks sag på 60-70 fod - det var en god idé.
Der er jo heldigvis også noget at vedligeholde på sådan een - Så behøver jeg heller ikke fjernsyn eller noget andet mere - alle problemer med fritiden, er løst med et snuptag.

Hej A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hvis nu din lange hale specielt kæden fisker et eller andet og sidder fast, ja så synker du når den næste bølge ruller ind over båden. I øvrigt vil bådens snude dreje alligevel, den oprettende virkning af halen er lig nul med en så smal og kort båd, som indimellem ikke gør fart . Og hvis du ikke holder fart på båden risikerer halen måske at indhente dig og gå i skruen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja, jeg har da også tænkt på lidt af hvert - der er jo meget jeg ikke kan vide på forhånd.
Regner med at tingene skal være, så det knækker før klamperne bliver rykket af - F. eks. kædestumpen bindes med lidt 2 mm line, "poserne" sidder med 2mm line. Så er chancen for at det fisker noget og laver ulykker, jo meget mindre.
ØHM og det er, som du skriver, nok heller ikke smart at glemme at hive det ombord inden havnemanøvrer :-)

Det med """ oprettende virkning af halen er lig nul med en så smal og kort båd, som indimellem ikke gør fart """ - Tja?
---- Jeg regner med at bruge det, når vi sejler med bølgerne agten-ind (skråt eller lige) med en god march-fart - måske 6 - 8 -10 knob eller hvad der nu passer til vejret. Slæbebremsen, skal så bremse noget - og holde båden fra at "tage ekstra fart" når når bølgen ruller frem under båden. Så kommer båden ikke så meget med at skære ud - såvidt jeg kan bedømme det.

Men prøv at se her - Der er et interessant klip på YouTube - en større motorbåd i ret dårligt vejr. Skipperen skal sejle de nybagte ejere sikkert og fornuftigt hjem, og smider ankeret ud med 90 m ankerline - Altså ude på åbent hav NB : """Predicting larger seas going into nightfall we decided to deploy the second anchor (Danforth on 250' rode) to assist in controlling yaw."""

http://www.youtube.com/watch?v=8bZVpDvfimI
Kig engang

( Controlling yaw = begrænse at båden skærer ud såvidt jeg forstår det)

Ja - nu skal man jo nok ikke lige sejle rundt med et rigtigt anker bagude i det sydfynske - men princippet er jo det samme, såvidt jeg forstår det.
Ja - jeg er spændt på, hvordan det virker på vores båd. Hvor meget bremser "poserne" faktisk osv. osv.

Jeg har lige vejet det den (næsten) færdige "slæbe-bremse" med 10 m reb til - det er knapt 2 kg + lidt kædevægt - og fylder ikke mere end en stor sweater - så det er jo ikke megavildt stort.

Og i virkeligheden så laver jeg det jo mest, for at så bliver det jo hurtigere sommer :-)

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Tak for jeres kommentarer.

Nu har jeg bestemt at min "slæbebremse" er færdig og klar til afprøvning.

Jeg har lavet den mindre end min første plan (på tegningen).
Slutresultatet blev:
Lidt vægt 0,8 kg + 15 kegler/"poser" på 8 m reb + 5-10 meter line  - så det bliver måske 15-20 m ialt til at hænge bagud.
>>>
Desuden har jeg Googlet og læst igen om disse ting - blandt andet:

http://www.nineofcups.com/Articles/Seriesdrogue.pdf
og tabellere med bremsekraft af slæbeankre og "sea anchors" mv.
http://3.bp.blogspot.com/_fDLXryKUnCE/S6lcHJE3O6I/AAAAAAAAAeU/_9GevAeXFKQ/s1600/Drag+data+expanded.jpg
fra "drog and parachute database". (linket virker ikke?)

Og lidt her:
http://sail-delmarva.blogspot.dk/2010/03/sea-brake-24-test-in-calm-weather-but.html

Der var nogen ret præcise tal for bremsevirkning i forhold til fart på sidste link.
Så nu har jeg prøvet at beregne hvad "min" slæbe-ting vil bremse -
(ved at regne på antal, tvær-areal og bremsevirkning fra tabellen)

og det kan jeg beregne til bremsevirkning = ca. 100 kg v. 5 knob
--- og ved 7 knob bremsevirkning ca 200 kg
ved 9 knob bremsevirkning 300 kg

--- Det er jo naturligvis stadigvæk helt teoretisk - men det tyder jo på, at bremsevirkningen er nogenlunde som jeg ønsker det - og måske for meget
- men så skal jo bare nogen af "keglerne" pilles af.

Nu skal det bare blive forår, så jeg kan komme ud og
prøve om det overhovedet virker.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Og jeg fandt ud af at du må have fået ideen fra You Tube
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis