Ventilator med timer -stikkontakt

Hej folkene

Vi har renoveret bryggers og i den forbindelse ville vi gerne sætte en ny ventilator op i loftet med timer og fugtsensor.(praktisk når vi tører tøj derude.

Der er så tre stik i den, 2xL 1xn. Man må vel ikke selv trække det fra lampestedet i loftet.? (det med korrespondance)

I så fald man ikke må, kan man så ikke sætte den til stikkontakten og så sætte en afbryder på, sådan en man bruger til f.eks lamper? Men hvordan gør man det når timer/hygrostat stadig skal virke?

På forhånd mange gange tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af El-manden på 16 mar 2013 03:48
Typisk vil man i en ventilator med fugtstyring have 2 virkemåder.

1) Man monterer som regel "en fast fase" (er som regel mærket L) i ventilatoren, det har den brug for, hvis man ønsker ventilatoren selv skal starte når der bliver for fugtigt i rummet, og man angiver selv på et potmeter/drejeknap i ventilatoren ved hvilken % fugtighed man ønsker ventilatoren skal starte ved.

2) Dernæst kan man i ventilatoren også montere en tændledning/mellemledning (er som regel mærket M eller S). Tændledningen/mellemledningen kommer typisk fra en afbryder, og man får nu muligheden for at tænde ventilatoren, hvis man vil "køre uden om" fugtstyringen.

Timeren angiver hvor længe ventilatoren skal køre, efter at rummet er kommet under det antal % fugtighed man har indstillet ventilatoren til at starte ved. Eller hvor længe den kører efter man slukker på sin kontakt.

I dit lampested vil du med sikkerhed have en tændledning, der kommer fra dine afbrydere, spørgsmålet er så om du har en fast fase der også, hvilket jeg ikke kan svare dig på ud fra dit indlæg.

Venlig hilsen
El-manden

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Nu ved jeg ikke hvilken ventilator du har købt, men du må gerne selv tilslutte den til lampestedet, så den tænder sammen med lyset, men du må ikke selv lave en ny fast installation til den.
Hmmm.. Ser ikke nogen grund til hvorfor du ikke skulle må sætte den til i en stikkontakt.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Det var ikke at man ikke måtte sætte den til stikkontakten, men hvordan når timer/fugtmåler stadig skulle fungere
Den skal have fast strøm hele tiden, hvis fugtstyringen og timeren skal virke automatisk.
Så den skal have en fast nul, og fase. Samt en fase som kan tændes og slukkes, hvis du vil have den kan tændes manuelt, eller sammen med lyset i rummet.





Den er jeg med på. Det jeg så helst ville, kan man; sætte Feks en stikdåse til kontakten i væggen som altid er tændt. Så sætte et alm stik på ventilatoren som sættes i stikdåsen. Derved er der jo altid strøm på så længe der tændt på "væggen". For så at undgå den kører kontinuerligt, så ville jeg sætte en "alm" afbryder på ledningen op til ventilatoren. Men kan det lade sig gøre?afbryder sådan en afbryder helt for den, eller kan man få en konstantspænding igennem så fugtmåler/timer stadig virker? (det hele bunder ud i at jeg skal trækkes ledning hele vejen over vores nye loft, hvilket jeg helst vil undgå, så ville jeg sætte en stikdåse op ved siden af vores gasfyr som er tættere på ventilatorhullet)

Jeg håber i forstår, ellers skærer jeg gerne mere ud
Annonce
Som jeg forstår dit sidste indlæg vil du gerne bruge fugtfunktionen i ventilatoren, og du er bekymret for at den vil køre hele tiden hvis den får en fast fase. Hvis du sætter en ledning i stikkontakten og monteret ledningen til fugtfunktionen i ventilatoren (L & N) vil den jo ikke køre hele tiden, men kun når er så fugtigt i rummet som du har angivet på potmeteret, og derefter slukke igen når den har gjort bugt med fugten.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Der er L,LT og N.

På tegningen:

L: -------------------------------- "1"
LT:-------------/ -------------| (den lige lodrette streg forbinder til stregen 1)
| S
| (kryds i cirkel)
|
N:---------------------------N "0"



Giver det mening? . Det er forresten biltema art 87-398
S skal hen til skråstregen på LT og krydset er mellem LT og N
Du for i hvert fald 12 i kreativitet for tegningen hvis nu jeg fortæller dig at skråstregen sympoliserer afbryderen og ringen med kryds i, sympoliserer lampen/lampestedet, giver det så mere mening? Har ikke helt forstået på dig endnu om du vil gøre brug af både fugtfunktionen og at du selv kan tænde den. I princippet hvis du kun vil bruge den til at forhindre opfugtning i rummet, behøver du jo ikke selv tænde for den, men lade den selv om at starte via fugtfunktionen.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
Haha tak

Jeg bare interesseret i at den starter selv når der fugtigt jeg troede s'et måske var timer et eller andet

Så hvis jeg ikke behøver tænde den selv og kun har en blå og brun ledning fra et stik, og gerne vil have den tænder når der bliver fugtigt, så sætter en en til LT og en til n eller hvin
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis