Solvarme kolonihave

Hej LDS

Jeg har gået med tanken om at få solvarme i mit kolonihave hus. Det skal siges at jeg storset bor i mit kolonihavehus i sommer halvåret . Pt for jeg varm vand via en elvandvarmer.

Kan det betale sig at få solvarme og hvor billige kan det evt laves? Kunne også godt tænke mig at bruge det til opvarmningen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg ikke vil kunne betale sig, det er jo noget der fylder en del, for det er jo ikke bare det du ser på taget. Der skal diverse varmtvandbeholdere til, det "vand" der køre i selve solfangeren er jo ikke brugsvand da det indeholder frostvædske.
Nåh jo, men der er da ikke brug for frostvæske om sommeren, og det kan da bare tappes af til vinteren. Men ellers koster et par dunke frostvæske ikke nok til at lægge projektet død.
Dit problem kan måske blive overproduktion, men det kan da løses.
Held og lykke.

mvh

 varmetossen

Det kan laves ganske billigt og måske også noget primitivt , men det virker , i "gamle" dage brugte man i kolonihaverne en sortmalet bøtte/tønde som lå på taget fyldt op med vand , på en solrig dag var der sidst på dagen varmt vand til et bad .
Andre brugte 50m sort have slange som lå oppe på taget som solfanger det gav også vand til et bad flere gange på sol dage..................... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
har kigget lidt rundt på nettet og det ser ud til at et lille anlæg vil koste små 8000,- hvilket jeg synes er en del.
findes der nogle gode hjemme sider hvor folk har "bygget" noget selv.

Styringensdelen skulle jeg nok være i stand til at lave selv, har en uddannelse som automatiktekniker i baghånden.

Hvis jeg køber noget brugt, hvad skal jeg så være opmærksom på ?
Det er en rigtig god ide med solvarme til brugsvand i sommerhus/kolonihave - hvis dit hus er isoleret nogenlunde kan du også få glæde af det til opvarmning - men husk på at du typisk har brug for varmen når det er koldt (ingen sol) - derfor vil det som regel kun være optimalt hvis dit hus kan holde på den opsparede solvarme (isoleret)

Styring kan du godt lave selv- det er blot en differens termostat - evt. kam man købe en færdig til et par 100 kr - du behøver strengt taget ikke de dyre digitale løsninger som basalt set gør det samme...

Personligt ville jeg ikke spare på solfangeren, men hvis du gør, så forsøg med en brugt plade radiator som er malet sort (må ikke være tilkalket) - en glas plade hen over så tæt ved radiatoren som muligt uden at røre - med noget isolering bagved.
jeg tror du hurtigt kommer til at bruge 1200 kr i materialer med mindre du kan klunse ved nedrivning m.m.

en VVB behøves dog for at adskille solfange væske og forbrugsvand, samt en lille cirkulations pumpe.
vælg en så stor VVB som muligt og placere evt. uden for huset hvis pladsen ikke tillader andet (skal dog beskyttes mod vind/vejr)
vakum solfangere kan bedre lave varmt vand når udendørs temperaturen er lav - dvs. når det ikke længere er sommer og morgen /natte frost gør at luft temperatur er lav trods solskin om dagen. - en fabriks vakum solfanger kan købes fra ca. 2.200 kr - dette skal du holde op mod den samlede omkostning på hele anlæg (VVB, VVS m.m) - alt i alt bruger du måske 7000 kr og kan spare måske 1000 kr ved at bygge solfangeren selv dvs. 6000 kr - de sidste 1000 kr er givet godt ud hvis du spørger mig. (jeg har haft solvarme i snart 10 år) og fabriks solfangeren vil hive meget mere varme med højere temperatur ud end din hjemme byggede.
tjek evt. anlæg som dette
http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=26&products_id=570
som komplet koster 6400 kr
den er ikke VA godkendt, men det vil en hjemmelavet nok næppe heller være.

der hvor du kan bruge din LDS evner er ved at samle/montere anlægget og spare nogle VVS timer

ps. der findes også selvregulerende komplette færdige anlæg hvor alt er integreret som man placere på taget - de har indbygget VVB i dirrekte forbindelse med solfangeren og kræver ikke strøm da solfanger væsken er selvcirkulerenden - det kan meget vel være den mest økonomiske løsning til et kolonihave hus da du kun skal tilslutte vand i den ene ende og kan hive varmt vand ud af den anden - selve VVS installationen blive så meget simpel og billig.
specielt interessant løsning hvis man ikke har strøm i forvejen eller minimal plads til VVB.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også