Grundvand eller smelte/regnvand?

Som omtalt over på en anden tråd http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173396
er jeg ved at grave et lille kælderrum, inde i stuehuset..
Desværre er jeg i 1.20m støt på vand. Men er det grundvand eller regn/smeltevand.
Der er flere meninger om det. Hvordan ser man forskel?
Hullet er p.t ca 1x1x1m. I den ene side er jeg et spadestik dybere og der har i løbet af natten samlet sig ca 10cm vand i denne ende og har hele dagen været i det niveau.
Jorden har fra ca 20cm og ned været tung klæg lerjord med en masse sten.

Er det grundvand er der vel ikke så meget at gøre uden at skulle lave dybt dræn, pumpebrønd og ikke mindst have en pumpe kørende det meste af tiden.
Regn/smeltevand kan jeg vel undgå hvis det bliver lavet noget omfangsdræn??

Skal jeg bare erkende at kælderen ikke bliver dybere end 90 cm uden at ofre en hulens masse penge og besvær?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo ikke så nemt at svare på, men er det ikke frostvejr hos dig, og længe siden det har regnet?
Ifølge din anden tråd, skal kælderen bruges til bla. elektronik installationer, der lyder ikke ideelt hvis der er så fugtigt.
Og du har ingen garanti for at vandet ikke stiger højere, under andre vejrforhold.
Jo det er frostvejr lige p.t, men når der er så meget ler i jorden, tager det lang tid for vandet at sive igennem og reste af jorden højere oppe er ikke fugtig. så jeg vil prøve at lave et dybere hul, tømme det og se hvor hurtig det bilver fyldt igen.

Jeg har en murer der vil hjælpe mig igang med selve understøbningen og han dikterer også hvor og hvor meget jeg må grave, så jeg må nok bare vente på han kommer forbi igen og ser på sagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis