vådrumsgulv på 1.sal - bjælkelag


Jeg skal engang i løbet af i år have lavet badeværelse på vores 1. sal.
Det er på bjælker og skal være med vandbåren gulvvarme.

Oprindeligt var planen at støbe på svalehaleplader, men er gået lidt fra det igen.

Jeg har nu kig på Novopan's klimagulv til vådrum. Men synes det virker lidt omstændigt. Der er mange arbejdsgange før det er klar til klinker. Men det tiltaler mig at man kan købe det i en færdig pakke til fx 8m2.

Men hvad er der ellers af alternativer? Jeg har læst lidt om gulvgips, men hvor stift er det til klinker ?

Min umiddelbare største anke ved at vælge ikke at støbe er når der skal laves fald på gulvet. Jeg går ud fra eneste måde at lave det på er i selve konstruktionen, altså i bjælkerne, hvilket jeg tænker er lidt af en opgave.

Hvad har i andre gjort?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støbt på svalehaleplader. Det er simpelt nok. Jeg var dog nød til at forstærke mit bjælkelag med ekstra jern, da det ellers ikke kunne bære. Så der skulle en ingeniørberegning til.

I dag ville jeg nok have lave det med GF gulvgips og slangerne liggende i varmefordelingsplader på forskalling. Der er mange tråde herinde om hvordan det opbygges. Fald skal der vel kun være ved bruseren, og det opbygges så vidt jeg har læst mig til, ved at nedsænke gipsen i dette område, og så spartle faldet op med gulvspartelmasse.

Gulvgips er fint stabilt til klinker. Dog fraråder man vistnok at bruger klinker større end 30 cm.
Jeg har nemlig læst mig til at det i et vådrum skal være 30mm fald fra døren til afløb i gulv.
Mit problem med at skulle støbe er at man skal støbe en opkant på mindst 10 cm, og så ovenpå denne opkant kan man så montere reglar til skillevægge. Og det vil være lidt noget bøvl for mit vedkommende, da jeg gerne ville vente med det dyre badeværelse til de andre værelser står klar. '

Jeg har også tænkt om ikke mine bjælker skal forstærkes. Men min plan var/er egentlig bare at bolt 5x100 fladjerm på bjælkerne, altså på højkant i hele badeværelsets bredde + 0.5 meter på hver side.

Men ved som sagt ikke helt endnu 'hvad jeg hitter ud af. Derfor denne tråd.
Har godt set der er en del tråde, men synes mange af dem er ved at være noget gamle, og der er jo sket en del de sidste par år.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har også tænkt om ikke mine bjælker skal forstærkes. Men min plan var/er egentlig bare at bolt 5x100 fladjerm på bjælkerne, altså på højkant i hele badeværelsets bredde + 0.5 meter på hver side.

Hvis du vælger denne løsning, så få lige en til at regne på det. Min forstærkning var væsentligt kraftigere, men det afhænger jo af spændvidde og afstand mellem bjælker og hvad der er nedenunder. Men et støbt gulv er jo ret tungt, så det skal laves ordenligt.
Det kan ikke nytte noget bare at overlade det til tilfældighederne hvordan et sådant vådrum, herunder gulv og forstærkning, skal udføres!

Få nu bare fat i SBI 200 - og læs og lær - osse selv om den er svært tilgængelig!

Der skal f.eks. IKKE støbes nogen op-kant på 10 cm!
Skrevet af Tomder på 15 mar 2013 19:34


Hvad har i andre gjort?

Da jeg skulle lave bad på min 1. sal valgte jeg at gå helt væk fra at støbe gulv på 1. salen.. Jeg gik derimod igang med at lave en massiv konstruktion af plader, skruer, reglar, lim plader, skruer osv...

Så fik jeg den lokale garant butik til at at komme og spartle fald på hele gulvet ind mod bruser. Derefter fik vi svejst vinyl på i hele bruseren og hele gulvet + lidt op af væggene som man nu engang skal..

Det eneste jeg var lidt nervøs for var om gulvet ville føles koldt, men inden jeg lavede gulvkonstruktionen fjernede jeg isoleringen fra etageadskillelsen. Der er spisestue nedenunder så gulvet føles varmt.





Mvh Mærsk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 15 mar 2013 21:26
Det kan ikke nytte noget bare at overlade det til tilfældighederne hvordan et sådant vådrum, herunder gulv og forstærkning, skal udføres!

Få nu bare fat i SBI 200 - og læs og lær - osse selv om den er svært tilgængelig!

Der skal f.eks. IKKE støbes nogen op-kant på 10 cm!


Okay, det har jeg bare læst at der skal laves i forbindelse med støbning på lewis plader.  Altså i Lewis' egen anvisning til hvordan pladerne skal ligges.

Du får det til at lyde som om jeg bare overlader det hele til tilfældighederne. Det er nu ikke tilfældet. Jeg har både en tømrer og en murer med ind over. Vådrummet er desuden placeret ovenpå bærende vægge.

Jeg er bare ved at undersøge mulighederne og finde ud af for og imod på diverse løsninger.

--> Mærsk, hvad kostede det sådan rundt regnet pr m2 at få Garant til at lægge vinyl på ?
Skrevet af Tomder på 15 mar 2013 23:00 

--> Mærsk, hvad kostede det sådan rundt regnet pr m2 at få Garant til at lægge vinyl på ?
Spartling af gulv med fald, vinyl på vægge i brus og gulv + en 10 cm kant op af væggen for at lave en bassin effekt, kostede det ca. 1.000 kr. pr. m2. inkl moms.

Mvh Mærsk

Det er nemt at lave fald i bruseniche i dag, da man oftest anvender render ved den enevæg som afløb, og de kan enten fåes i den længde du ønsker, eller du tilpasser dig dem der er på markedet.
Der er en ting jeg ikke er helt med på.
Hvis man laver gulvet i noget plade. Hvad enten der er knauf gulvgips eller Novopans løsning eller noget andet. Hvordan laver man overgangen til fald? Bøjer man bare pladerne og holder dem nede med skruer, eller skærer man pladerne til ?
Man skærer pladerne til, så de passer i området med faldet, eller laver et plant gulv, og spartler så helt gulvet med fald med afløb.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også