vådrumsgulv på 1.sal - bjælkelag


Jeg skal engang i løbet af i år have lavet badeværelse på vores 1. sal.
Det er på bjælker og skal være med vandbåren gulvvarme.

Oprindeligt var planen at støbe på svalehaleplader, men er gået lidt fra det igen.

Jeg har nu kig på Novopan's klimagulv til vådrum. Men synes det virker lidt omstændigt. Der er mange arbejdsgange før det er klar til klinker. Men det tiltaler mig at man kan købe det i en færdig pakke til fx 8m2.

Men hvad er der ellers af alternativer? Jeg har læst lidt om gulvgips, men hvor stift er det til klinker ?

Min umiddelbare største anke ved at vælge ikke at støbe er når der skal laves fald på gulvet. Jeg går ud fra eneste måde at lave det på er i selve konstruktionen, altså i bjælkerne, hvilket jeg tænker er lidt af en opgave.

Hvad har i andre gjort?
Jeg skal engang i løbet af i år have lavet... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede bare en stiv konstruktion af vådrumsgulvplader (så lige som jeg nu kunne) og lod gulvmanden sørge for at lave fald med den fiberbaserede spartel. Jeg tror gulvet falder med 1 cm per meter og noget mere i bruseområdet.. Man kan ikke se det med det blotte øje, og jeg lægger ikke mærke til det når jeg opholder mig i badeværelset..

Mvh Mærsk


Det lyder jo ret meget ligetil. Men når man laver så tyndt et lang med spartel, er der så ikke risiko for at det knækker? Og er det nemt nok at styre faldet ?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gulvkonstruktionen skal være så stiv at det OVERHOVEDET ikke kan give sig på nogen som helst måde. Spartlen der skal bruges er en fiberbaseret spartel og kostede vist en 20-25 kr. pr. kg.. der blev brugt 100 kg på mit gulv, så prisen løber jo også op. Hvordan det er at styre spartlen for at lave fald, ved jeg ikke, da jeg jo betalte mig fra det.. Selve den vinyl der skal monteres er en speciel vådrumsvinyl og den skal monteres af en fag-uddannet person med et vådrumscertifikat.

Mvh Mærsk


Bjælkerne på huset er 150mm høje, og jeg bliver måske nødt til at skære lidt ned i dem, omkring 20mm, for at komme langt nok ned i forhold til fald osv. Afstand mellem bjælkerne er 900mm. Vælger jeg Novopans løsning skal der monteres hjælpebjælker/udvekslinger eller hvad dælen man kalder det, så jeg kommer ned på et c/c-mål på 300mm. Kanten på vådrummet hviler desuden oven på en bærende væg, og midt under vådrummet er der også en bærende væg. Så jeg er som sådan ikke så bange for ikke at få lavet gulvet stift nok. Jeg over også at smide 5x100 stål på siden at bjælkerne. Og så er det jo begrænset hvor meget mere jeg kan afstive skidtet, selv med en ingeniør til at lave beregninger.
Lyt lidt til sitting bull og læs SBI 200. Tror du vil støde på en formulering om at hvis der ikke er fald på selve gulvet i badeværelset, så kan der laves en kant ved døren. Det kunne måske lette arbejdet lidt. Brusekabinen skal jo have lidt fald og evt sænkes under det andet gulv. Mebærk, jeg skriver tror, det er ud af min hullede hukommelse jeg skriver dette og jeg er ikke fagmand!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Den læser jeg skam også. Bare rolig. Der er noget tid til vi går i gang. Ham min murerkontakt har den stående, så den skal skam nok blive læst

Jeg bliver mere og mere interesseret i Novopans løsning. Det virker ganske gennemtænkt. Og når man kan købe sådan en komplet pakke lader det jo til at være rimeligt ligetil.

Men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg laver gulvafløb og gennemføring dertil. Ved godt det kan ende med jeg må have fat i en VVSer. Men kan nogen linke til en gennemgang af hvordan sådan noget gøres?
Hej.

Du skal selvfølgelig huske at ligge eks. wedi plader eller lign. ovenpå dit novopan gulv, da fliser ikke kan ligge direkte på træ.
Men novopan er en rigtig god løsning og det er nemt at arbejde med

Held og lykke med opgaven!

Mads Andreasen

Indehaver

BADMODUL.DK A/S
Sank Knudsvej 23A
1903 Frederiksberg
+45 2241 7163
www.badmodul.dk


Selvfølgelig Mads :-)
Jeg regner med at købe sådan en færdig løsning fra Novopan hvor det hele er med. Det er til enten 8 m2 eller 16 m2 :-)

Men tak for det :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også