Symaskine i stykker

Hej

Har en gammel symaskine købt billigt i genbrug. Desværre er sømvælgeren nu gået i stykker. Kan det overhovedet betale sig at få den repareret hvis det da i det hele taget kan lade sig gøre?

Det er en Husqvarna 2000.

mvh
Axell

 

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer helt an på hvormeget du har givet for vidunderet, Det kan være og er sansynligvis logikhjulene der er nedslidte. Og de koster det halve af en bondegård at få monteret nye. Hvis de overhovedet eksistere længere.
Med de priser du kan købe en god brugt symaskine, kan det slet ikke betale sig at reparere på en "husmor model"
Du kan da også være ret sikker på, at ender en symaskine på genbrug er den totalt udslidt. Der findes da udmærkede brugte symaskiner på DBA & G&G du skal blot lede efter de gode mærker, Huqarna Paff og Bernina, det er nogle af de bedre mærker. Lad være med at købe brugt hvis det skal være en der kan en masse sømme, så skal du købe en ny af de mærker jeg har beskrevet. Du kan godt købe en god symaskine der kan diverse julelege for omkring 3000,00 kr. Så har du noget der holder i mange år.
Vi har en gammel Husqvarna Classica 95 (har haft den fra ny), den havde samme problem.
Jeg afmonterede alle de løse skærme, og kunne se der var en aksel der sad fast i et leje.
Jeg ville ikke til at adskille hele maskinen, men løsnede en skrue så akslen bevægede sig " det gale sted" det har fungeret til ug, med slange og stjerne, i ca. 5år

Desværre kan jeg ikke huske i detaljer hvor det var galt, det er jo lang tid siden.
Hej.
Som mekaniker/tekniker har symaskiner altid facineret mig som de herlige, uopslidelige(næsten) - præcisionsmaskiner de gamle maskiner er.
Bare se på hvad der syes på ude ved hytterne i afrika, indien osv.

Personligt har de givet mange gode oplevelser. Min kone havde en overgang en model, som, for at sige det mildt, hun ikke kunne enes med, så når hun tog maskinen og noget stof frem, var det tid til at få fiskestangen frem, og så er det bare herligt stranden er i gå-afstand



mvh

 varmetossen

Annonce
Jeg kan se, at tre tandhjul mangler et eller flere tænder. Hvis jeg kan få dem ud, kan de måske fikses. Men nok et større pillearbejde at lave tandhjul.

Jeg har ikke brug for en maskine der kan mere en lige ud, zigzag, knapper, tungesting og evt. overlock. og så skal den være stærk nok til at sy genne flere lag denim.

Husqvarna tror jeg jeg vil holde mig til. Min har den smarte funktion, at den kan geares ned, så den kører meget langsomt.

 

Hvis negearingen består af en lille knap på trampen så er det bare strømstyrken du reducerer, har endnu ikke hørt om symaskiner med en gearkasse hvor hastihed og træk kan reguleres. Selv ikke på de store industrimaskiner. Som jeg har en af da det jo er min profesion.
jeg købte en fin singer maskine til 400 kr. brugt naturligvis.
Den har vel en 10 forskellige sting, 4 trins knaphul og knap i syning.
der var 10 spoler med og lidt forskellige fødder osv.

Den kører ganske fint, indtil har ekg syet et enkelt par arbejdsbukser med ham.

Hilsen ham der fik af vide han ikke kunne finde ud af en symaskine, og derfor måtte købe en
indtil videre kan jeg til nød finde ud af at tråde den uden instruktionen ;
I manualen til maskinen kaldes det et gear. Der rykkes da også lidt rundt på et tandhjul i maskinen, kan jeg se.
Her er hvad der står i manualen om det.

"Power gear or the 'low gear' or 'gearshift' as it is also called, is a practical feature. If you grasp the wheel, located on the bobbin spindle on the right-hand side of the machine, and draw it out, the machine will sew at only 1/5th of its usual speed but at the same time maintaining full motor power. This low speed is a great advantage if you wish to sew slowly, stitch by stitch, for example when blindstitching. In addition you will have extra force in the needle power for sewing stiff fabric, due to the combination of the electronic speed control and the power gear."

 

Ja jeg kender god dem med mekanisk nedgearing, så er der mere power til de kraftigere ting.
Det er en rigtig fin maskine, du kan jo forhøre dig hos en "symaskine mand", hvad en reparation vil løbe op i.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis