Symaskine i stykker

Hej

Har en gammel symaskine købt billigt i genbrug. Desværre er sømvælgeren nu gået i stykker. Kan det overhovedet betale sig at få den repareret hvis det da i det hele taget kan lade sig gøre?

Det er en Husqvarna 2000.

mvh
Axell

 

Hej Har en gammel symaskine købt billigt i... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal til en lædevare butik for at kunne købe nåle til den maskine, og ja det er med rund kolbe. Husk at når nålen sættes i skal den lange rille vende ud mod dig selv, den skal tråden kunne ligge i når nålen går ned i skindet. Det bliver straks vanskeligere når du skal finde en ladestok, som den kaldes den ståltråd man træder masinen med. Det er en lang ståltråd med en rille i enden hvormed man fastholder tråden når denne skal stikkes igennem sølen på maskinen. Der er det nok bedst at henvende sig til en skomager der sikkert kan skaffe dig både nåle og  ladestok. Bemærk iøvrigt at almindelig sytråd ikke holder ret længe i skind o.l. der skal du bruge en der hedder serafil som er en meget stærkere og finere spunden tråd.
Og når du lægger spolen ned i skytten så skal den dreje med solen når du trækker i tråden.
For det meste, der findes enkelte hvor den løber modsat men mest ved langskytter.
Det er dog en af de store syndere, når spolen lægges forkert i, så får du en større fuglerede af undertråd lige under dækslet over skyttehuset. Skyttehuset skal dog også have den rigtige spændning, det finder man ud af ved at holde skytten op i tråden og give et lille nyk, så må der max komme 3 cm. tråd ud ved hvert nyk. Men forkert trådspændning på overtråden kan også lave ulykker, der skal den som standart stå på 4. ved brug af almindelig 120 tråd, det har også en del at sige hvilken nål du bruger, til tykke stoffer med flere lag bruges mindst en 90/10 nål hvor en standart nål er på 80/10, der findes også specielle nåle til at sy i denim , i strækstoffer og i tyndt skind / nappa. 
Først tusinde tak for svar til håndværkeren..

Nu er jeg da blevet en smule klogere på det, du har godt nok styr på din viden... nu går jagten ind på at finde ladestok! Håber det bliver noget nemmere end at finde nålen??

Har været i skind læder forretning her i Herning, hun havde ski ingen nåle, og jeg er en smule ræd for at der ikke findes ret mange steder hvor skomageren har sådan en gammel "jas" stående og lige kan fikse nåle?? Men jeg forsøger.....

Måske du kender nogen, eller et sted jeg kan kontakte vedr. Køb af nåle og som kunne have kendskab til str. På dem som lige netop passer til den her maskine???
Skov kunne lade en håndværker teste det, ved at forsøge forskellige nåle, men det koster mere end jeg har givet for maskinen...hmmmmm

Tak

 Af så kroget et træ, kan intet lige skæres.....
Annonce
Nu er der jo det at jeg har været skrædder i mange år, min bror var skomager lige som min far, så der er nogle års viden.
De fleste skomagere har sådan en Singer stående, din model er ikke så udbredt, men både nåle og ladestok er den samme til begge maskiner. De nyere skomager maskine er bygget efter samme princip som de gamle de er bare elektriske.
Og så mener jeg faktisk at Stofogstil i den nordlige del af Herning har nåle med rund kolbe, de blev tidligere også brugt til almindelige husmor modeller. Grunden til at de blev lavet med en flad side ( nålen altså ) var for at lette det for amatøren / husmoderen, du kan ikke sætte en sådan nål forkert i sølen hvor imod du godt kan vende en rundkolbet forkert, men det opdager du hurtigt for den snitter tråden over på den måde.
Ja, så er det jo til at forstå du kender så meget til det... Det ligger jo næsten i blodet...

Jeg suser derud med det samme når de åbner, og hvis det er som du siger..... Jaaaaaa så er jeg lykkelig, for så kan jeg komme igang. Det er jo lidt surt at have noget stående, selvom det er en køn maskine, og så ikke at kunne bruge den..... Det er vist noget med en kat i en sæk....

Den RIGTIG glade KREA kvinde..


 Af så kroget et træ, kan intet lige skæres.....
Det kunne det nemt blive, altså en kat i sækken ! For når nu du efter megen asen og masen har fået nåle o.s.v. er der kun spørgsmålet tilbage om maskinen stadig kan sy. Det hænder at de ældre maskiner er slidt op i skyttedrevet, og så er du på den, for kan du ikke selv lave det så er det en stor slem kat du har købt. Men håbet er stadig lysegrønt.
Fik aldrig maskinen til at fungerer igen. Så den kan måske bruges som reservedele, hvis jeg finder en lignende. Men købte en gammel grøn Husqvarna zig zag, og den kører.

 

Hej Axell.
Sandsynligheden for at du får brug for den til reservedele er som 1 : 1.000.
Det kan overhovedet ikke betale sig at rteparere på gamle symaskiner uden det er virkelig store industri maskiner. Du kan stort set i en hver genbrugs butik eller på et loppe markede finde en ganske udmærket brugt maskine for under 250,00 kr.
Og når det kun er til små reperationer, er en sådan ganske udmærket.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis