Spørgsmål ved ny forsatsvæg

Hejsa Allesammen.

Har fået støbt nyt gulv i stuen og lagt gulvvarme, og skal så lave nye forsatsvægge indvendigt for at få isoleret. Men da min stue er meget smal i forvejen så vil jeg tage så lidt plads som muligt.
Så min oprindelige plan var en 45x45 regle forskallet lodret, og så dampspærre derpå, og så en 45x45 vandret bagefter som installationsvæg.
Det er en ydervæg af mursten med ca 4cm hulmur og så en muret indervæg også. Der er ikke noget isolering i hulmuren.
Men kom så til at tænke på, dampspærren skal jo ligge 1/3 inde i isoleringen, men kommer den jo ikke til med min løsning, nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre, eller om jeg sagtens kan bruge denne løsning?
Hulmuren er så ujævn at der stort set ik kan blæses noget isolering derind, så det er udelukket lige pt.

Det næste er, kan jeg sætte min nye væg op en cm fra den gamle murstensvæg og så bare isolere ind mod muren, eller skal der være luft imellem, eller skal der evt vindpap mellem?

A ligge damspærren helt ude under gipsen er jo heller ikke en løsning, da den så bliver helt periferet af stikkontakter med mere.

Håber nogen vil bruge lidt tid på at hjælpe mig, da jeg forgæves har prøvet at søge på spørgsmålet.


Hejsa Allesammen. Har fået støbt nyt gulv i... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg korrigerer/irettesætter lige mig selv.

Det kan IKKE anbefales at placere dampspærren mere end 1/3 inde i isoleringslaget!

Du må godt isolerer helt op til den eksisterende vægoverflade.

Nedenstående er kopieret fra Rockwools "Den lille lune" side 57

""Vær opmærksom på:
• En indvendig efterisolering er mere fugtteknisk krævende end en
udvendig efterisolering. Udtørrings mulighederne for den eksisterende
væg forringes.
• Er ikke velegnet til teglsten, som ikke er hårdt brændte, på grund af
risikoen for frostsprængninger.
• Ved indvendig efterisolering, skal der altid være en dampspærre
på den varme side af konstruktionen.
• Inden arbejdet påbegyndes skal væggen renses for tapet, plastmaling
og lignende produkter.
• Rester af organisk materiale øger risikoen for skimmeldannelse.
Rester af plastmaling kan fungerer som dampspærre på forkert
side af isoleringen og derved en øget risiko for skimmeldannelse.
• Dampspærren må maksimalt placeres 1/3 inde i konstruktionen fra
den varme side (gælder for byggerier med almindelig rumtemperatur
på 20°C og luftfugtighed på ca. 50% RF).
• Dampspærren skal slutte tæt mod loft, vægge og gulv.
• Efterisolering ud for etageadskillelse kan påvirke dugpunktet
af bjælkeenden.""
Skrevet af Håndværkeren på 15 mar 2013 09:45

Jeg bor selv i et ret gammelt hus, bygget i 1904, der er hverken skimmelsvamp eller andre dårlighedder. Taget kunne visse steder godt trænge til reperation, men der er ikke noget graverende. Der er sænkede lofter i et par af rummene, med papir underlag for 50 mm. isolering. Jeg har selv isoleret to små rum og har da brugt plastik for at holde batsene på plads men om det er tæt går jeg ikke særlig højt op i, for jeg mener det er bedre at der kan løbe små mængder luft igennem isoleringen.
Lad mig gætte; om vinteren ligger der aldrig sne på taget og du fyrer nok kWh af til at opvarme en mindre landsby

Det er en uskik at udtale sig skråsikkert på et meget lille og ensidigt erfarings- og vidensgrundlag! Håndværker.

Selv "Maren i Kæret" sidder og måber over dine udsagn! :o)

Heldigvis er dine indlæg i denne tråd så utroværdige at (forhåbentlig) ingen tror på dem!!!







Det er en uskik at udtale sig skråsikkert på et meget lille og ensidigt erfarings- og vidensgrundlag! Håndværker.

Selv "Maren i Kæret" sidder og måber over dine udsagn! :o)

Heldigvis er dine indlæg i denne tråd så utroværdige at (forhåbentlig) ingen tror på dem!!!







Skrevet af pilehave på 15 mar 2013 13:24
Lad mig gætte; om vinteren ligger der aldrig sne på taget og du fyrer nok kWh af til at opvarme en mindre landsby

Nej jeg bruger kun brændeovn og en vinter sæson koster mig ca. to paller træbriketter ! Så det skal være en meget lille landsby som det halve af Fåborg miniby.

Annonce
Skrevet af Sitting Bull på 15 mar 2013 13:37
Det er en uskik at udtale sig skråsikkert på et meget lille og ensidigt erfarings- og vidensgrundlag! Håndværker.

Selv "Maren i Kæret" sidder og måber over dine udsagn! :o)

Heldigvis er dine indlæg i denne tråd så utroværdige at (forhåbentlig) ingen tror på dem!!!







Skal du nu også til at være personlig, var ikke klar over at vi var i familie

Hej.

Har fundet en anden løsning på problemet, for hulmurs isoleret med 3 - 4cm papiruld, og så forskaller 45mm dampspærre og så 45mm igen, så passer det med at dampspærren kommer 1/3 inde i isoleringen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis