Spørgsmål ved ny forsatsvæg

Hejsa Allesammen.

Har fået støbt nyt gulv i stuen og lagt gulvvarme, og skal så lave nye forsatsvægge indvendigt for at få isoleret. Men da min stue er meget smal i forvejen så vil jeg tage så lidt plads som muligt.
Så min oprindelige plan var en 45x45 regle forskallet lodret, og så dampspærre derpå, og så en 45x45 vandret bagefter som installationsvæg.
Det er en ydervæg af mursten med ca 4cm hulmur og så en muret indervæg også. Der er ikke noget isolering i hulmuren.
Men kom så til at tænke på, dampspærren skal jo ligge 1/3 inde i isoleringen, men kommer den jo ikke til med min løsning, nogen der har en ide til hvad jeg skal gøre, eller om jeg sagtens kan bruge denne løsning?
Hulmuren er så ujævn at der stort set ik kan blæses noget isolering derind, så det er udelukket lige pt.

Det næste er, kan jeg sætte min nye væg op en cm fra den gamle murstensvæg og så bare isolere ind mod muren, eller skal der være luft imellem, eller skal der evt vindpap mellem?

A ligge damspærren helt ude under gipsen er jo heller ikke en løsning, da den så bliver helt periferet af stikkontakter med mere.

Håber nogen vil bruge lidt tid på at hjælpe mig, da jeg forgæves har prøvet at søge på spørgsmålet.


17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes ikke beviser for at dampspærre er godt for indeklimaet i et hus, så vidt mig bekendt. Der er endda håndværkere der sige det samme, det er et salgs nummer for at tjene penge !
Du kan købe gipsvægplader hvor der er limet isolering på, samme plade limes på de eksisterende vægge og så er den potte ude
Det med dampspærren vil jeg mene er en god ting for indeklimaet da jeg har ventilationsanlæg, og det vil ikke virke optimalt uden et tæt hus.

Kender godt disse plader, men grunden til at jeg vil forskalle væggene, er at de er meget skæve og ujævne. og vil lave en ny god jævn indervæg.
Hold op med det udokumenterede vrøvl Håndværker!

Fordi isoleringslaget er så relativt tyndt så er det muligt at din løsning med 50% isolering indvendig for dampspærren kan gå an.
Men det rigtige er at du placerer dampspærren lige bag gipspladen. Og så mange stikkontakter eller udtag får du vel heller ikke.
Så vidt jeg ved så findes der dampspærre-hætter eller andet der kan sikre damptæthed ved omtalte udtag.

Men den rette løsning er naturligvis langt tykkere isoleringslag.
100 mm er simpelthen for lidt her anno 2013.
I en salgssituation vil du blive spurgt hvorfor du ikke har isoleret op til bygningsreglementets krav.

Som vist er en U-værdi på 0,20 W/m2K. Hvor 150 mm isolering + træ vil være for lidt!!!
Skrevet af Sitting Bull på 14 mar 2013 20:39
Hold op med det udokumenterede vrøvl Håndværker! 
  
Kan du måske vise mig et eneste dokument der beviser at en dampspærre er nødvendig for at et hus er beboeligt.

der findes da masser af eksempler på huse der er blevet giftige at bo i fordi dampspærren i forsatsvæggen ikke var tæt. Den slags giver med 90% garanti skimmelsvamp og det er dælme ikke sundt

Kan du fremvise et eneste dokument der viser at det er nødvendigt med et tæt tag før end huset er beboeligt? Nej vel, men det betyder jo ikke at det ikke er bedst hvis taget er tæt :-)
Annonce
Nej det kan jeg ikke Håndværker.
Men der er mindst 40 års erfaring for at en dampspærre på den varme side af varmeisoleringen er en betingelse for at samme varmeisolering fungerer efter hensigten.

Rent bortset fra at en dampspærre ikke er farlig. Bortset fra måske hvis du spiser den! :o(
Sitting bull.
Jo der kommer temmelig mange stikkontakter og andet, så det er stort set umuligt at få den tæt, derfor jeg tænkte på den anden løsning?

Må jeg isolere direkte op af murværket?
Har også overvejet en 10mm flammingo på bagsiden af reglerne ud mod murværket og så isoleringen?
Så kan du da lige så godt bruge flamingo i hele tykkelsen, hvis du lægger en 50 mm i så er der ialfald isoleret.
Skrevet af boso på 14 mar 2013 22:00
der findes da masser af eksempler på huse der er blevet giftige at bo i fordi dampspærren i forsatsvæggen ikke var tæt. Den slags giver med 90% garanti skimmelsvamp og det er dælme ikke sundt

Kan du fremvise et eneste dokument der viser at det er nødvendigt med et tæt tag før end huset er beboeligt? Nej vel, men det betyder jo ikke at det ikke er bedst hvis taget er tæt :-)

Jeg bor selv i et ret gammelt hus, bygget i 1904, der er hverken skimmelsvamp eller andre dårlighedder. Taget kunne visse steder godt trænge til reperation, men der er ikke noget graverende. Der er sænkede lofter i et par af rummene, med papir underlag for 50 mm. isolering. Jeg har selv isoleret to små rum og har da brugt plastik for at holde batsene på plads men om det er tæt går jeg ikke særlig højt op i, for jeg mener det er bedre at der kan løbe små mængder luft igennem isoleringen.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis