Levetid på træbeton

Nogen der ved hvad den estimerede levetid på træbeton er??

På forhånd tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træbeton? Som Troldtekt loftbeklædningsplader f.eks.?

Nu har de vel været døde lige fra starten så nogen egentlig restlevetid kan næppe estimeres! :o)

Men bortset fra det så tror jeg da ikke at de kan blive for gamle.
Der er jo ikke hverken slid eller nedbrydning på dem!


Helt konkret, så har jeg et hus der er opført i træbeton (det vidste jeg bare ikke da jeg købte det), som er begyndt at revne. Vind og vejr må have en indvirkning på det

Men Troldtekt er lavet af samme materiale, så det er et godt eksempel
Spændende.

Der er ikke mange huse i DK som er beklædt med træbeton. Slet ikke i nyere tid!

Men træbeton der udsættes for fugt rådner såfremt fugtpåvirkningen er vedvarende. Vil jeg tro!

Men du kommer til at forklare langt mere om huset. Alder, (træ)skeletkonstruktion, pudset
Nej, det har jeg også fundet ud af.
Og hvad der gør det endnu mere spændende er at det er ikke beklædt med træbeton.... Det er bygget i træbetonblokke og intet andet udover det er pudset og malet.
Huset er opført i 1961.

Mener ikke det holder sig inden for lovens rammer, men det har jeg en advokat til at se nærmere på
Det er første gang at jeg har hørt om træbetonblokke - overhovedet!

Men hvad er problemet?
Det må jo fremgå af i hvert fald BBR-meddelelsen at det er at der er anvendt træbetonblokke?
Eller andre dokumenter.

Men konstruktionen har jo virket i over 50 år ???
Er det et ganske almindeligt parcelhus på en villavej?
Annonce
Det er en fritliggende villa. Vi har gang i en stor advokatsag, mere om nogen kendte levetiden, da det ikke står nogen steder. Gasbeton har eksempelvis en estimeret levetid på 50 år før der begynder at opstå alvorlige fejl.

I BBR står der at huset er opført i letbeton som anses for at være porebeton / gasbeton.
Der findes ej heller nogen byggetilladelse på huset, selvom det også var et krav tilbage i 1961. Men kommunen har blot blåstemplet det og sagt at det er godkendt når nu det har ligget der så længe. Så man kan åbenbart bare bygge og så lade være med at sige det til nogen, så bliver det automatisk godkendt efter nogen år... Fejlen er blot en af rigtig mange...
På den anden side kan man jo ikke straffe folk med 50 års forsinkelse - slet ikke for et forhold som måske ikke er strafbart!

At gasbeton skulle have en estimeret levetid på 50 år må stå for din egen regning.

Hverken beton, lecabeton eller gasbeton nedbrydes blot fordi det bliver gammelt.

Heldigvis kan man sige. For det ville jo være rigtig træls om f.eks. styrkeudviklingen på den beton der er anvendt på Storebæltsbindelsen efter 50 år blev negativ. Og at betonen om 100 år var li'så blød som da man udstøbte den! .o)

Men selvfølgelig, nogen har måske ikke opfyldt deres oplysningspligt!
Måske kunne det være slagge blokke, det var jo også noget man brugte førhen.
Jeg tvivler ærligt talt på at der er tale om træbeton, da det er høvlspåner der er oversprøjtet med et tyndt lag cement. Var det overhovedet opfundet i 60'erne?
Som jeg husker det, blev der  i gamle dage, til tider brugt, at blande savsmuld i betongen, for at mindske vægten, måske det er det, der er brugt?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også