Isolering af betondæk - igen igen igen...

Hej!

Ja, nu har vi så overtaget vores hus fra 1973, og der skal lægges nyt gulv (gamle var slidt slidt).
Nuværende er noget klik-gulv agtigt, direkte oven på strøer.

Under dette gulv er der isolering (75mm tror jeg) og så beton - men sådan "rå" beton med sten og ujævnheder.
Ingen dampspærre eller andet imellem beton og isolering - heller ikke noget ud mod de blokken som ydervægene står på.

10.000.000 kroners spørgsmålet er jo så, skal jeg/kan jeg gøre noget her?

Eller, er det bare sådan det er, jeg lader det være som det er, og lægger gulvspånplader og et massivt trægulv?

Opbrydning+nystøbning og andre tidkrævende tiltag kan ikke bruges - vi har max 1 1/2 dag fra det gamle gulv er taget op, til gulvspånplade lægges.

Håber nogen har konstruktive forslag

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Mvh Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der kun er plads til 75 mm isolering og du ikke vil bryde betonen op - hvad skulle vi så kunne bidrage med? Ja, du bør lægge en dampspærre ud nu når du alligevel har gulvet oppe, men det er du jo selv inde på.
Ok, tak for jeres svar.

Det jeg ledte efter, var også om jeg _skal_ lægger dampspærre nu der ikke er noget (og er det en sag for ejerskifteforsikringen?)

Eller kan jeg nøjes med at rive det gamle gulv op, og så bare smække det nye og ignorer den manglende dampspærre?

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Som sagt er det en FUGTSPÆRRE der fattes. Men den kan under visse (uheldige!) omstændigheder komme til at virke som dampspærre, altså med ophobning af fugt i isoleringen som følge!

Der er helt op til dig at udlede konklusionen af de afgivne svar! :o)
Ok - fugtspærre kalder vi det fra nu af!

Skal der så bruges noget specielt PE folie når det er en fugtspærre?
Eller kan jeg bruge eksempelvis DAFA ProFoil?

Syntes ikke jeg kan finde det store udvalg af fugtspærre produkter derude, måske lige med undtagelse af Icopal Special, som jeg så ikke kan finde nogen steder at købe på nettet :-) Har også en lumsk mistanke om at det er rasende dyrt...

Forslag til fugtspærre modtages gerne :-)

På forhånd tak for hjælpe

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Annonce
Skal bare være min. 0.20 PE folie
Fugtspærre og dampspærre er det samme materiale i denne forbindelse, og den virker begge veje i en gulvkonstruktion.



Du skal undersøge om der er en (intakt) fugtspærre indbygget i konstruktionen under betonen i forvejen, for så kan det være forkert at indlægge en mere ovenpå betonen.

Hvis du skal til at lægge nyt gulv vil jeg anbefale følgende metode.

Fugt/dampspærre ført op bag fodlister og klæbet her.
Asfaltpapstykker 11 x 11 cm, 12 mm bød masonite brikker 10 x 10 cm, 12 mm krydsfiner 10 x 10 cm, Knudsen kiler i korrekt dimension (brikkerne limes sammen, og Knudsen kilerne fikseres med en skrue ned gennem strøerne til brikkerne, uden at kunne nå fugtspærren)
Kerto strøer
75 mm isolering udlagt på fugtspærren undtagen langs ydervægge, hvor du nøjes med 50 mm den 1. meter ind
Evt. lodret 50/75 mm isolering på sokkel.
Gulvspånplade
Gulvbelægning

Man kan osse konkludere at:

Såfremt der ikke er skyggen af fugt i hverken isolering, beton eller strøer. Og der heller ikke er tegn på at der har været det. (Særligt langs kanterne)
Så ville jeg nok bare udskifte selve gulvbelægningen.

Men det er rigtigt som Nautrup skriver at man godt, dengang 1 70-erne, kunne finde på at udlægge plast som støbeunderlag. Evt. ovenpå et kapillar-brydende lag.
Og plasten vil så fungere som fugtspærre for evt. op trængende fugt fra undergrunden!
Ok - mange mange tak for hjælpen - sikke klog jeg bliver, ærgeligt jeg ikke umiddelbart forventer at skulle renovere flere huse, når dette er færdigt! :-)

Og fedt Orla, med forslaget til opbygning af gulvet - det var også ca hvad jeg havde forestillet mig, men rigtig godt lige at få det bekræftet - tak for det.

Sitting Bull, vi har nu fuldstændigt ryddet AL gulv og isolering og strøer væk. Der var ikke noget fugt at se nogen steder, og han havde IKKE være sky med mængden af isolering - der var mellem 50mm og 180mm rundt omkring i gulvet, ca hvor det nu lige passede herren!

Dog kan vi se i værelserne (3 stk) at der her var udlagt "fugtspærre", som i super tynd plastfolie i dårlig kvalitet, og også tildels i gangen.
Det fortælle mig vel at der IKKE er indstøbt fugtspærre?
Den rå beton som vi nu er kommet ned til, er en Meget rå beton (ikke noget puds lag) med synlige sten og rimeligt ujævn - ser ud til at en beton bil bare lige har været forbi og kastet noget beton ind!
Og en kammerat kaldte det et klap-lag, uden at jeg dog aner hvad det betyder?

I morgen byder på føring af nye varmerør, el samt netværk (og selvfølgelig først lige noget fugtspærre)

Det er sgu oprigtig fedt at der findes sådanne steder her, hvor os "lejligheds-gør-det-selv" folk kan få hjælp :-)

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Ja, men så.

Et klaplag er et lag beton udlagt med en skovl. Og klappet nogenlunde jævnt og i niveau! Deraf navnet.


Men det kan værre lidt problematisk at udlægge en fugtspærre på en så ujævnt underlag som du beskriver! Bla. fordi der kan opstå hulrum under den ny udlagte plastfugtspærre.
Derfor kan det være nødvendig at jævne/afrette klaplaget med cementmørtel unde udlægning og opklodsning af strøerne.


MEN, MEN og MEN.

I og med at du har fjernet al gammel isolering - og du nævner at der har været udlagt op til 180 mm. Så er der er sådanset opstået lidt af et kuriosum. Altså et paradoks!

Fordi når nu du udlægger (aldersbestandig) fugtspærre efter alle kunstens regler. Så må der max udlægges 75 mm mineraluld oven på den.
Hvilket faktisk betyder at du risikerer at isolerer dårligere end der var tidligere!!!!

Men hvis du vælger at UNDLADE at udlægge dampspærre. Ja så må du proppe så megen isolering i som du lyster!

Dog er det jo stadig uklart hvad der ligger under klaplaget? Er der et plaststøbelag på et kapillarbrydende lag eller hva'?

Det skal der vist lige tænkes lidt over???

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis