Isolering af betondæk - igen igen igen...

Hej!

Ja, nu har vi så overtaget vores hus fra 1973, og der skal lægges nyt gulv (gamle var slidt slidt).
Nuværende er noget klik-gulv agtigt, direkte oven på strøer.

Under dette gulv er der isolering (75mm tror jeg) og så beton - men sådan "rå" beton med sten og ujævnheder.
Ingen dampspærre eller andet imellem beton og isolering - heller ikke noget ud mod de blokken som ydervægene står på.

10.000.000 kroners spørgsmålet er jo så, skal jeg/kan jeg gøre noget her?

Eller, er det bare sådan det er, jeg lader det være som det er, og lægger gulvspånplader og et massivt trægulv?

Opbrydning+nystøbning og andre tidkrævende tiltag kan ikke bruges - vi har max 1 1/2 dag fra det gamle gulv er taget op, til gulvspånplade lægges.

Håber nogen har konstruktive forslag

På forhånd tusind tak for hjælpen!

Mvh Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Hej! Ja, nu har vi så overtaget vores hus fra... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Orla, hvorfor kun 50mm isolering langs ydervæggene? Hvad er grunden til det?
Ja, sitting Bull, det er lidt et paradox.

Dog kunne vi konstatere at tykkelsen varierede voldsomt. Langt det meste var fladtrådt 50/75 mm (i et af værelserne var ALT trådt helt fladt - tror sgu det har vadet rundt i den for at lægge gulv!) men nogle steder så det ud som om, han lige har haft noget i overskud, han tænkte han da lige kunne lægge og spare en femmer...

Flere steder var isoleringen lagt med overlæg...

Ja, vi tænker egentligt at vi ville lave en boreprøve, for at se hvad vi kommer ned til?
Eller risikere vi at bryde fugtspærren og skabe alle mulige problemer?

Mht til ny fugtspærre, så kommer den sådan set nok til at lægge ok tæt, men der vil dog sikkert komme enkelte små luftlommer - er det super skidt?
Betonlaget er mere ujævn end det er hullet - altså en slags bakkelandskab :-)

/Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
Ikke nødvendig med boreprøver.
Fat en hammer og en (skarp) (tung) håndmejsel , evt. en el-hammer, og hak et par huller eller 3.
Det er uden betydning om der evt. kommer et lille hul i et evt. plaststøbeunderlag.

Beton i 70-erne var ofte ikke særligt hårdt.

Luftlommerne er kun et problem hvis I opklodser oven på dem, altså så der bliver hulrum under opklodsningen jo!

Og så kan for megen trampen rundt på den udlagte fugtspærre betyde at der trædes (små) huller i den. Pga. bakkelandskabet og opstikkende betonklatter!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis