varmeovn

Hej.
Her er en ovn - såkaldt raketovn - inspireret af youtube.
Den er fremstillet af en 11kg gasflaske og en længde 100 mm rør i 2 mm godstykkelse.

Indfødning og indvendig skorsten er lavet af rørstykker skåret i 45 graders vinkel og svejset sammen til en 90 graders bøjning. Indvendig skorsten ender ca 50 mm fra toppen. Derved tvinges den varme luft ned og varmer tankens sider op før den går ud gennem skorstenen, der også sidder forneden.

Den indvendige skorsten er beklædt med rockwool for at skabe mest muligt træk  grundet temperaturforskel. Rockwool fordi jeg tror det har et højere smeltepunkt end glasuld. Har ikke undersøgt det!

Den fodres med listestykker o.l. så der kun varme når man er der. Den ryger lidt lige i optændingen, men brænder ellers helt rent og med næsten ingen aske.

Der er andre og anderledes modeller, så der kommer nok en mk II, nok med mulighed for fyring med flis eller træpiller. Måske også som indsats til erstatning for oliefyr.

mvh

(jeg er ikke klar over hvad der skete men billederne er der da - man får det vel lært en gang!!!)


 varmetossen

Hej. Her er en ovn - såkaldt raketovn... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce


Hej rødder o.d.a.

Dette guld tilflød mig på lempelige vilkår, og nu skal det vise sig om jeg kan omsætte raket-princippet til noget større og fornuftigt. Håber at kunne kombinere træfyring manuelt, piller,savsmuld o.l. med en snegl og en oliebrænder. Der er fysisk mulighed for det hele i kedlen.
Det kan give stof til associerende billeddannelser i ubevogtede øjeblikke, da det er et italiensk pillefyr, der ikke stod distancen .

Nærmere senere.

mvh

 varmetossen

Hej.

Så er der igen foregået lidt i raketforskningsafdelingen. Den måtte med ud i experimentatiet igen, da det ikke kørte tilfredsstillende.

Den er blevet forhøjet lidt.

Og den har den fået et lodret indfyringsrør, så den kan brænde lidt længere ad gangen.

Så har den fået en låge på det vandrette rør til luftregulering og rensning.

Isoleringen om den indvendige skorsten er blevet tæmmet med et rør, så isoleringen holdes på plads. Det gav for meget luftmodstand bare med ombundet isolering.

Den kan ikke køre med åbent, lodret rør selv om der er lukket for det vandrette. Røret bliver for varmt og bliver pludselig til en skorsten.

Men når der er lukket foroven og lågen på klem kører den nu fantastisk.

PS Kæden ligger kun ovenpå for at holde låget fra kagedåsen nede. Der bliver svejset en tyk kogeplade øverst.

Jeg er ikke kommet til fyret endnu i andet end tankerne, men ser meget frem til det.



mvh


 varmetossen

Spændende :-) Du har lige fået mig til at bruge en hel aften på at google "rocket stove" ;-)

Så vidt jeg kan se, har mange en "hylde" hvor brændet ligger på. Luften bliver så trukket ind under hylden og derved forvarmet. Det kan være det kan hjælpe, så du kan have infyringsrøret åbent?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej.
Jo, der har jeg også været, men den jeg har fået strikket ville ikke finde sig i det. Der kom åbenbart for meget luft ind, der ikke fik med forbrændingen at gøre, så den gik ud!
Det kan have noget at gøre med hvor den hylde ender i forhold til forbrændingen og jeg er ikke færdig med at forsøge endnu.
Den kørte et par timer i eftermiddag i et maskinhus, så jeg havde kun en subjektiv fornemmelse af varmen, men da den var kommet godt igang var det overbevisende, og forbruget er stadig meget lavt.
Og så er det sjovt at arbejde med. Har man lysten og mulighederne, kan det kun anbefales.
Når den står i værkstedet stikker afgangen ud gennem et felt i et staldvindue, og det kører fint. Så må jeg tage en snak med skorstensfejeren, når han kommer igen (til marts)


mvh

 varmetossen

Annonce
Det er helt sikkert at jeg også i løbet af sommeren skal have prøvet lidt af på det område.

Når den står i værkstedet stikker afgangen ud gennem et felt i et staldvindue, og det kører fint. Så må jeg tage en snak med skorstensfejeren, når han kommer igen (til marts)... kan man så egentlig kalde det en skorsten ? ;-)

Det må være min opgave efter, køkkenbord med indbygget akvarie (næsten færdig) og bilen er synet.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej.
Tja, det er jo et ildsted, men det kan godt være den sidste meter bliver en flexslange, der bare hives ud efter brug.
Ja, køkkenborde kan ikke springes over, og det med bilen er der så også et system der har en mening om 
God jagt

mvh

 varmetossen

Hej
Ja det er noget spøjst noget med de regler, du har ret i det er et ildsted, men sjovt nok, da jeg installerede et benzinfyr fra en bil i mit værksted, var der intet bøvl i det, end ikke selvom skorstens fejeren vidst det.

Projektet køkkenbord er heldigvis så langt nu at hun kan bruge det alt det hun vil, det er blot detaljerne nu :-)

Ja systemet med bilen er der heller ingen vej uden om, men overvejer nu at lade et værksted tage sig af det sidste :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej.
Nu kan der godt gå lidt sport i det. Sidder og spekulerer på, hvor lille den kan blive, uden at miste funktuonen. Evt. med et Ø150 skorstensrør som det ydre og med en indfyring lavet af min. Ø100 eller måske 150 x 150. Det vil også give en gavnlig venturivirkning.
Så kan der også laves en glaslåge .
Det spændende ved den løsning er, at den kan forhøjes i moduler på en nem måde.
Men hvis princippet kan køre i komfurerne på størrelse med et gasapparat, kan dette vel også køre. Så må varmefladen justeres med højden.
Det er en skam, vort land er så stort, ellers ku jeg godt se på det med at syne bilen

mvh

 varmetossen

uha kender det alt for godt med når der går sport i det, det er nu ret sjovt når det sker :-D
Nu en ganske spændende ide med en lille udgave, hvis det kommer til at fungere må du endelig gerne komme med lidt detaljer, da vi jo nærmer os en fin størrelse til hvor jeg skal bruge min, 15M2 værksted

Mht. bilen, ja det er da en skam med afstanden, jeg er ved at nærme mig det punkt hvor jeg ikke orker mere bil.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis