varmeovn

Hej.
Her er en ovn - såkaldt raketovn - inspireret af youtube.
Den er fremstillet af en 11kg gasflaske og en længde 100 mm rør i 2 mm godstykkelse.

Indfødning og indvendig skorsten er lavet af rørstykker skåret i 45 graders vinkel og svejset sammen til en 90 graders bøjning. Indvendig skorsten ender ca 50 mm fra toppen. Derved tvinges den varme luft ned og varmer tankens sider op før den går ud gennem skorstenen, der også sidder forneden.

Den indvendige skorsten er beklædt med rockwool for at skabe mest muligt træk  grundet temperaturforskel. Rockwool fordi jeg tror det har et højere smeltepunkt end glasuld. Har ikke undersøgt det!

Den fodres med listestykker o.l. så der kun varme når man er der. Den ryger lidt lige i optændingen, men brænder ellers helt rent og med næsten ingen aske.

Der er andre og anderledes modeller, så der kommer nok en mk II, nok med mulighed for fyring med flis eller træpiller. Måske også som indsats til erstatning for oliefyr.

mvh

(jeg er ikke klar over hvad der skete men billederne er der da - man får det vel lært en gang!!!)


 varmetossen

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Her er så lidt rapport på raketovnen. Den har sit navn imod sig, men den virker rigtig godt. Nu sidder den i mit værksted, der er ca. 35 kvm, stenvægge, staldvinduer og uisoleret loft.
Den kørte ca 1 1/2 time og brugte en bunke affaldstræ man kan spænde om med fingrene, og 20 - 30 cm lange.
Temperaturen blev hævet fra 3 til 10 grader, og det er en betragtelig forskel, når der lige skal nusses lidt.
Står gerne til rådighed, om der er interesse.

mvh

 varmetossen

spændende ovn, jeg har kigget en del på dem, i forbindelse med opvarmning af mit 15kvm værksted.
overvejer dog versionen til træpiller, da vi i forvejen har svært ved at få brænde nok hjem :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Nu ved jeg jo ikke om det er på youtube du har set, men der er en løsning med en skrå rist, bukket lidt i vinkel, så pillerne ikke falder for langt. Har ikke lige linket nu og har ikke tid lige nu, men kommer gerne tilbage.
Har selv en løsning i tankerne, der kører med en snegl og så kan erstatte oliebrænderen.
Min egen skal forhøjes ved at svejse et ø25 cm rør ovenpå, (det er hvad jeg lige har) og også forhøje den indvendige skorsten tilsvarende. Så kan den afsluttes med en tyk plade, der kan fungere som kogeplade


mvh

 varmetossen

det var både på youtube og google jeg har set dem, men ja det er netop den med skråpladen i.
Men jeg vil da gerne høre lidt om den du har i tankerne :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Hej.
Rocket heater - Rocket stove giver en masse hits. Når du møder  Sun  Ray Kelley på vejen rundt, så brug lidt tid på det. Interessant.

mvh

 varmetossen

Hvad er fidusen i disse ovne ctr. alm. brændeovn?
Det er jo nogle meget små pinde man kan fyre med. Jeg er så doven, at jeg fyrer med store knokler, hvis det er bøvlet at flække.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.
Her er et skud på raketovnens fortrin.

 Navnet kommer af, at når den rigtige forbrænding går i gang lyder den som en raket, der er ved at starte.

Den giver stort varmeudbytte ved at koncentrere forbrændingen i indgangen i et rum på størrelse med et knyttet barnehoved, eller måske rettere en appelsin.
 Efter forbrændingen er der flere løsninger for varmefordelingen, fra den jeg har lavet til store ovne med intern cirkulation, eller at røggassen ledes gennem en muret bænk, som en af mine venner har gjort.

Når den brænder, udvikler den overhovedet ikke røg, så det er kun varm luft, der skal afledes på forskellige måder.

Den er nem at få til at levere varmt vand ved at lægge en kobberspiral omkring den indre skorsten.

Udsagn : Den forbruger højst 1/3 brændsel i forhold til en konventionel ovn.
Der ikke konkrete målinger, mig bekendt, men kun erfaringer.

Der er udviklet komfurer, på størrelse med en god gammel primus, til brug i den 3. verden. De kan koge en kedel vand eller grød med kun en håndfuld pinde. Og jeg tror, at de derude har flere pinde end kævler.

mvh

 varmetossen

Den med lyden, er jo et vigtigt incitament i sig selv!!
Jeg har stor glæde af at sætte en almindelig bordventilator op over min gamle brændeovn ovre på værkstedet. På den måde får jeg fordelt varmen rigtig godt i stedet for den koncentrerede strålevarme lige omkring maskinen
Det kunne man vel også med fordel gøre ved raketten!

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja ja. Skal lige prøve at hænge en edb-blæser op over den. Den kan også forsynes med trapezplader udvendig for at skabe konvektion.
Mulighederne er legio.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis