Alupex - skjulte samlinger

Hej alle,

Jeg har en radiator med TA ventil der dunker når der kommer varme på. Ud fra tidligere tråde og ved at mærke på fremløb/retur kan jeg konstatere at der er byttet om på disse. Frem og retur er trukket i alupex (er lavet af tidligere ejer).
Har snakket med en vvs'er som sagde jeg bare kunne bytte om på disse ved fordelings røret ude ved fyret. Problemet er bare, at disse ikke er forbundet ude ved fyret.
Hvordan ser det ud med skjulte samlinger med alupex? Er det lovligt? Det skal siges det er lavet af autoriseret vvs'er for ca 2 år siden.

På forhånd mange tak for hjælpen!
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det centralvarme så ja.
Hej Kolouda,

Tænkte det nok.. :-)

Det var også det jeg var kommet frem til i mellemtiden..

Tak for hjælpen.
Koluda skrev den 16-03-2013 09:11:31

Er det centralvarme så ja.

Er skjulte samlinger også lovlige ved kold/varm vand inde bag køkken skab, for det jo ikke anderledes end hvis der er brugt jern rør hvor der er bøjninger monteret mv ?

Nej. Det er KUN ved centralvarme. Grundet den relative lille mængde vand der kan løbe ud. En utæthed på fx koldt vand vil blive ved med at løbe.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 28-01-2022 16:59:25

Nej. Det er KUN ved centralvarme. Grundet den relative lille mængde vand der kan løbe ud. En utæthed på fx koldt vand vil blive ved med at løbe.

når nu alupex ikke må bruges bag køkkenskabe hvad gør man så, det bliver jo det samme med jern rør og samlinger, lige nu er der jernrør men kold vand er fuld af okker 

Annonce
Hvis det havde været en forsikringsskade (hul i røret) så havde Forsikringen kun skiftet det dårlige rørstykke!

Ingen Forsikringer, ved "deres fulde fem" begynder at "fjerne/undgå" skjulte samlinger, for hvem skal så betale i den sidste ende, forbrugerne.
I huse f.eks. bygget for 50 år siden, kan det være næsten umuligt at lave en reparation, som efterfølgende lever op til nutidens standard.

Mit forslag, f.eks. skift rører med okker af samme materiale som tidligere.
GSH skrev den 05-02-2022 10:08:51

Hvis det havde været en forsikringsskade (hul i røret) så havde Forsikringen kun skiftet det dårlige rørstykke!

Ingen Forsikringer, ved "deres fulde fem" begynder at "fjerne/undgå" skjulte samlinger, for hvem skal så betale i den sidste ende, forbrugerne.
I huse f.eks. bygget for 50 år siden, kan det være næsten umuligt at lave en reparation, som efterfølgende lever op til nutidens standard.

Mit forslag, f.eks. skift rører med okker af samme materiale som tidligere.

Tak for svar, varm og kold vand  kommer op igennem beton dæk nede fra kælderen så rørerne er bag opvaskemaskinen  i det hulrum der er omme bag ved elementerne.  Er der nogen fordel ved og røre 3/4" frem til opvaskeren lige nu er der ½" når den tager vand ind så banker den i rørerne ved ikke om det er pga manglende mængde vand tryk

Tror du ikke snare det er fordi det gamle rør er okkerred mere eller mindre til ?
Det hjælper heller ikke, med 3/4", hvis rørene tidligere på vandstrengen er okkerred til.
Messing ventiler, på gamle rørinstallationer, har det også med at samle okker i overgangen.
Alt andet lige burde 1/2" være rigeligt.
Nej, mon dog det hjælper med 3/4" tilløbsslangen er formentlig endnu tyndere🙂

Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

GSH skrev den 05-02-2022 13:47:30

Tror du ikke snare det er fordi det gamle rør er okkerred mere eller mindre til ?
Det hjælper heller ikke, med 3/4", hvis rørene tidligere på vandstrengen er okkerred til.
Messing ventiler, på gamle rørinstallationer, har det også med at samle okker i overgangen.
Alt andet lige burde 1/2" være rigeligt.

Det lyder som der problemet ligger, heldigvis er den pågældende koldvand streng ikke særlig lang og rørerne i kælderen er synlige, vedr ved tilslutningen til opvaskeren istedet for messing er der alternativer. rørerne til kold skal vel være galvaniserede 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis