Minishunt på eksisterende returventilstyret gulvvarme

Lad os sige at en jeg kender har lavet et badeværelse i stue over kælder med gulvvarme kun styret af FJVR returventil (danfoss indbygningstype FHV) og nu måske ikke så overraskende har ujævn varmefordeling, på trods af de få kvadratmeter.
Der er direkte fjernvarme, 2-strengs.
Kan man på fremløbet i kælder under badeværelseindbygge en minishunt, og lade den eksisterende returventil blive i systemet, både af hensyn til udluftning og styring? Eller laver det rod med trykket og blandingsfunktionen i shunten?

 
  

Mvh Jax
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det jeg er i tvivl om er om det er nødvendigt at fjerne Returventilen, eller om det er ok at beholde den i mini-kredsen.

Alternativt ville jeg få fjernet selve returventilen, og så bare montere en udluftning (så minishunten kan fungere selv om den sidder i kælderen). I såfald mangler jeg bare en pæn dækplade til Danfoss indbygningsboksen.

Allerhelst ville jeg bare lade returventilen sidde - maksimalt åben, så den ikke påvirker driften af minishunten.

Der er vel ikke andet for end at se om systemet vil virke med ventilen blivende - jeg kan så efterfølgende afmontere hvis det ikke virker.

nogle erfaringer her?

Mvh Jax
Rummet er ca. 2x4 meter.
Gulvvarmen virker som sådan, men bestemt ikke optimalt, og har aldrig fået gjort yderligere ved det.

Hvis du vil lave gulvvarme bare med retur-termostat så er liggemønsteret af slanger og ikke mindst fremløbstemperatur meget vigtig. Lav det eventuelt sådan at du har mulighed for senere at sætte en mini-shunt ind (f.eks. forbered strøm til pumpe)

Jeg har direkte fjernvarme - dvs. 70-80grader varmt indløb og driftstryk fra vejen. Hvis du har noget andet med lavere temperatur, så ville jeg ikke være så bange for at lave den "simple løsning" med bare en thermostat.

Mvh Jax
Tak for dit svar. Jeg har ikke direkte fjernvarmevand og ligger normal på 40-50 grader om vinteren. Mit rum er også lidt mindre så fortsætter med min plan. Hvordan har du placeret returtermostat og udluftning? Inde i et skab?

Jeg byggede sådan en fætter her ind på siden af en kasse hvor der alligevel skulle være væghængt tolilet.

http://heating.danfoss.com/xxTypex/13642_MNU17493779_SIT54.html

Dækpladen sikrer at du har nem adgang til frem/retur/udluftning - og så ser det pænt ud.

Selve termostaten kan være sådan en her:

http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/26091_MNU17513702_SIT20.html

Det er nemt at arbejde med. Der skal vist kun tilkøbes den rigtige størrelse pex-slange koblinger.

Mvh Jax
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis