Stoppet håndvask i badeværelse

Hej alle LDS'ere

Jeg har en Ifö håndvask på badeværelset hvor vandet er begyndt at være rigtig længe om at løbe ud. Da jeg flyttede ind, fik jeg fortalt at man let kunne tømme/rense filtret, men er i tvivl om hvordan jeg får det korrekt skilt ad 



Jeg troede, at jeg kunne dreje det nederste stykke af, men det har jeg ikke held med 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sikken et held at det ikke lykkedes for dig, for såhavde du ødelagt vandlåsen. Du skal have hele den nederste del af incl.beholderen da det er den yderste del af vandlåsen og den er sikkert stoppet til med hår og andet snask.
Formålet med billedet er at illustrere hvor jeg i min uvidenhed forgæves har forsøgt at dreje med min papegøjetang. Du har helt ret, det er en pungvandlås.

@Håndværkeren, tak for det hurtige svar. Jeg formoder, at jeg også skal skrue røret af, som går fra pungvandslåsen og ind i væggen.
Hvis det er den eneste mulighed for at du kan få selve pungen af, så ja. Men ellers skulle det være nok bare at afmonterer selve pungen, altså den del af beholderen der sidder nederst. Inde i den sidder der et rør, det må du ikke skrue af. Hvis det mod forventning ikke skulle lykkes kan du prøve at hælde noget kaustisk soda ned i selve vandlåsen oppe fra vasken, men pas på det er virkelig skrappe sager. Lad det arbejde en times tid og skyl så ud. Rør endelig ikke ved det med fingrene det er meget ætsende, og faktisk skal du bruge beskyttelses briller når du hælder det ned i vasken, gummihandsker er også praktisk.
Selve pungen er den del hvor du har sat en rød ring omkring, den går helt op til den første rille, den kan godt sidde meget fast men så må du vrikke lidt frem og tilbage, giv den eventuelt lidt WD 40.
Det ville være helt tosset hvis ikke den nederste ½-del af pungen kan skrues af. Bruger du værktøj kan det godt svare sig at lægge en klud eller et viskestykke imellem så du undgår ridser.
Annonce
Du går en tur i Netto og køber en flaske afløbsrens , hæld en god portion ned i vandlåsen og sæt proppen i vasken , efter en time fylder du vasken op med varmt vand , trækker proppen op og problemet skulle være løst , hvis ikke gentag proceduren.............. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
gør som Svend siger - brug færdiglavet afløbsrens - hvis du bruger kaustrisk soda skal du sørge for at opløse det i vand først - ellers risikerer du at det lægger sig som en  stenhård prop i bunden af vandlåsen - taler af smertelig erfaring.
Tak for jeres input. I første omgang er det løst vha. to omgange med afløbsrens.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis