El af amatører

Jeg er ny i det her forum og synes det er fantastisk at man kan hjælpe hinanden med projekterne.

Men er jeg den eneste der er en smule forarget over hvor mange der vil lave el i deres hjem selv? - uden at have den mindste smule viden omkring strøm og spænding.

Måske bliver jeg upopulær, men som elektriker og kommende installatør bliver jeg rystet over at se hvor mange tråde der er omkring emnet.

Fortæl mig endelig hvad i synes - og om jeg er snerpet

//Reinhold

Reinhold - Stud. El-installatør
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret, der er mange der kaster sig ud på det rigtigt dybe vand.
Og mange gange kan et hurtigt svar til spørgeren, måske få ham til at tænke sig om endnu en gang, og ringer derefter til elektrikeren.

Specielt det med at forsikringsselskaberne helt sikkert tørrer regningen af på GDS'eren hvis uheldet er ude, er et godt argument til at ringe til en proff.

Jeg giver selv råd om dit og dat, men vil da også sige at jeg på ingen måde opfordrer folk til at begå dumheder.  
Omvendt skal vi elektrikere jo heller ikke se os for gode til at hjælpe andre, hvis de beder om hjælp, folk må jo gøre op med deres samvittighed om de ønsker at lave noget juks eller ej.
Og det er da bedre at de spørger(og får svar), end de laver sindsyge fejl (pgra uvidenhed) som i værste fald kan koste nogle livet, ved en brand eller anden ulykke.  

 
 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Er enig med pikhenrik. Hvis folk nu har besluttet sig for at gøre det selv, er det jo bedre de for en korrekt vejledning, så de bliver lavet rigtigt. Så de slipper for at have en ulovlig installation, og komme til skade under montering.

Hjælper selv de fleste der spørger ind om el ting. Det er ofte ret simple opgaver folk spørger til. Det er de færreste der forsøger sig med større installationer, og man kan ofte læse ud fra deres spørgsmål om de er helt blanke, og er de det må man jo prøve at overbevise dem om at skulle ringe efter en installatør.
Er helt med pinkhenrik på denne her. Og ja man kan nogen gange, som du selv er inde på, ryste lidt på hovedet af de spørgsmål, der bliver stillet, og tænke, "hvis han ikke engang ved det, skal han holde fingrene fra det" Men tror ligesom pinkhenrik at hvis spørgeren ikke for et svar forsøger han sku nok alligevel. Så det bedste man kan gøre syntes jeg, er at fortælle ham at det han laver er ulovligt, men alligevel guide ham på bedste vis.

Ved godt man ikke dør af en smule vand, men der kommer også rigtig mange spørgsmål omkring vvs arbejde, som også kræver autorisation.

Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge.



Piet Hein
I har helt ret, det er selvfølgelig bedre at give folk råd end at afslå det blankt og bede dem ringe til installatøren.. Jeg var bare ude på at skabe en lille diskussion og prøve at finde ud af om jeg var den eneste der blev lidt forbløffet over de mange gør-det-selv elektrikere..
Selv kunne jeg aldrig finde på at rode med nogle former for VVS - for jeg forstår det ikke, og er ikke interesseret i at få et dårligt udført resultat i mit hus.


Reinhold - Stud. El-installatør
Skrevet af RReinhold på 11 mar 2013 19:06
I har helt ret, det er selvfølgelig bedre at give folk råd end at afslå det blankt og bede dem ringe til installatøren.. Jeg var bare ude på at skabe en lille diskussion og prøve at finde ud af om jeg var den eneste der blev lidt forbløffet over de mange gør-det-selv elektrikere..
Selv kunne jeg aldrig finde på at rode med nogle former for VVS - for jeg forstår det ikke, og er ikke interesseret i at få et dårligt udført resultat i mit hus.

Du har da ret i at mange spørger om ting om montering og udførelse af el installationer, hvor det var lettest at give svaret: "Med din tilsyneladende viden om el bør du holde dig fra det og få en elektriker til at lave det". Men hvis folk har mod på at montere trefasede installationer med gul/grøn som fase og andre sjove ting, så lad dem om det. Jeg har ikke lyst til at være dommer over det, det lader jeg Håndværker om. Hvorfor tror du, at der er blevet indført reglen om tvungen el-eftersyn ved hushandel. Du behøver ikke være snerpet eller lignende, det er der så mange andre der er. Og når du har gennemført dit "studium" vil du vide, at inst. skal lave dokumentation over udførte arbejder og opbevare denne i 10 år.
Når jeg læser svar på GDS glæder jeg mig altid over svar fra folk, som lyder til at vide hvad de udtaler sig om.
Og helt ærligt stud. el-installatør. Det kursus gennemførte jeg for mange år siden.   Jeg kunne ikke lade være, men studium??? Det tager næsten lige så lang tid at få aut. ret som aut, installatør, som at blive læge.
Det sker også, at jeg bryder loven ved at lave lidt VVS arbejde i mit eget hus, men jeg er også af en generation, hvor håndværkerne udvekslede ideer og tips med hinanden.


fase
Annonce

Skrevet af Illisher på 11 mar 2013 18:58
Er enig med **pikhenrik. Hvis folk nu har besluttet sig for at gøre det selv, er det jo bedre de for en korrekt vejledning, så de bliver lavet rigtigt. Så de slipper for at have en ulovlig installation, og komme til skade under montering.

Hjælper selv de fleste der spørger ind om el ting. Det er ofte ret simple opgaver folk spørger til. Det er de færreste der forsøger sig med større installationer, og man kan ofte læse ud fra deres spørgsmål om de er helt blanke, og er de det må man jo prøve at overbevise dem om at skulle ringe efter en installatør.


Har lige sat 2 stk * i Din 1. linie : **pinkHenrik er da vist det korrekte.

Måske du var lidt hurtig på tasterne.
Undskyld jeg lige jacker tråden et kort øjeblik... men nogen gange skal man lige når der er en "sjov" svipser...
Haha..  ja sådan kan det gå.  Der var jeg måske lidt hurtig på tasterne :p  Det så en af de taste fejl der er lidt sjovere 
Skrevet af Lille Nissen på 11 mar 2013 19:49


Har lige sat 2 stk * i Din 1. linie : **pinkHenrik er da vist det korrekte.

Måske du var lidt hurtig på tasterne.
Undskyld jeg lige jacker tråden et kort øjeblik... men nogen gange skal man lige når der er en "sjov" svipser...
**pikhenrik, Ja, ja tyrkfejl er gratis


fase
...når jeg kan se det klamp nogle "rigtige" elektrikere har lavet, kan jeg godt forstå at andre tænker "det kan jeg gøre ligeså ringe". XD

Sarkasme til side.
Meget el-arbejde er ikke raketvidenskab, og spørgsmålene er ofte simple her. Du har ret i at de der ikke er elektrikere generelt bør holde os fra el-arbejde.

Så vidt jeg har forstået det, er der ikke tilstedeværelsen af en elektriker, som gøren installation lovlig, men lovligheden er ene og alene betinget af om stærkstrømsreglementet er overholdt.

Tusindvis af medbyggere har lavet aftaler med elektrikeren om at han specificerer og sælger materiellet, og så går fatter selv i gang med at trække kabler og skrue dåser op. Når det er gjort, kommer elektrikeren og slutter det til - og der er der sjældent noget galt i for ellers var fatter ikke gået i gang med at trække kabler, men havde overladt det til elektrikeren.

Min personlige mening er, at vi ikke nødvendigvis skal forstyrre elektrikeren for at få skiftet en kontakt, men vi skal fanden gale mig holde pølserne ude af tavlen.



"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
ChristianV - Det kan du for så vidt have ret i, men hvor står der at du selv må trække kabler og skrue dåser op? .. Og så synes jeg efter at have luret meget på siden, at rigtig mange spørgsmål går på hvordan man montere tavlemateriel, sløjfer mellem dåser og lign. Og så er det bare jeg mener at hvis man ikke har den fjerneste idé om hvad en nul og en fase er så kan det godt være det bedre kan betale sig at ringe efter elektrikeren med det samme - for der bliver godt nok lavt meget fusk som elektrikeren så senere skal rette op på men det er der selvfølgelig også penge i ..
Det er bare for folks egen sikkerhed - når man roder med el, kan der altså ske alvorlige personskader.

Men igen.. Lad da endelig folk rode med det der er sikre på at de ikke gør noget forkert, men hvis man er lidt usikker på hvad der er en stikkontakt og hvad der er en afbryder, så ville jeg nok ringe til nogen der har et ansvar hvis der går noget galt..


Reinhold - Stud. El-installatør
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også