Vga'en igen igen

Jamen jeg bliver snart sindsyg af den knallert. straks det ene er lavet, kommer noget andet.

Nu har jeg jo fået skiftet startermotor og nu kan den i det mindste starte og køre.

Men nu virker lyset ikke.

Der er hverken nærlys/fjernlys positionslys, baglys eller lys i instrumentpanelet.

det eneste der virker er blinklys, og bremselys.

hvis jeg måler inde i kontakten til tænd/sluk lys, er der ikke noget strøm i nogen af ledningerne, til lyset. elstart virker som den skal.
sikring ved batteri er ok. og der er strøm på batteri.

Er der en venlig sjæl, der kan hjælpe mig på vej, inden jeg river håret ud af hovedet ?
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu ved jeg ikke lige om det også er på din som på min, jeg har en Suzuki Burgmann 400. Her er hele sikrings haløjet anbragt så snedigt at jeg på det nærmeste skal skille den halve scooter ad for at komme ind til sikrings holderen der sidder oppe bag lygten ! For har du også en sådan "fantastisk " anbragt sikrings gruppe, var det nok værd at tjekke.
Og hold så op med at rive dit hår af mand, det er ganske unødvendigt, det falder selv af når du bliver ældre
På en eller anden måde er det et stik der er blevet klemt, så nu virker lyset næsten igen.

Det lyser bare meget meget svagt. Har hørt på et tidspunkt, at det måske er spændings regulator der er færdig??
Eller måske den modstand der sidder lige ved siden af?

Men hvordan finder man ud af hvilken det er?
Batteri lader fint som det skal når den får omdrejninger. Og bremselys er også så kraftigt som det plejer.
Så fik jeg lige målt lidt.

Hvis jeg tænder lyset, så måler jeg ca 2,3 V, i forlygten (både på nær- og fjernlys er det kun 2,3V), og det samme i baglygten+posotionslys ofran, og instrumentpanel., ved ikke om det hjælper lidt i at finde ud af hvilken del der er i stykker.

Jeg mistænker at det nok er spændingsregulatoren. men kan den godt bare gå sådan lige pludselig ?

Det stik der var klemt, har ikke kortsluttet, det var bare ikke klikket ordentlig sammen.
Ja det kan den sagtens, nogle gange begynder den med periodiske fejl, andre gange står den bare af. At du kun har omkring de 2 v. er temlig graverende, er du sikker på at der ikke er fejlforbindelser nogen steder. Det kan jo også være din dynamo / Generator der ikke giver strøm nok, har du prøvet at måle den når motoren er igang.
Lyset på en scooter er nogle gange taget fra en seperat spole i tændingen,og ikke ensrettet .

Bernt
Tak for jeres svar. Idag da jeg kørte,ville den god imellem ikke tage gas ordentlig og til eftermiddag, da den havde stået stille i ca 7 times ville den ikke starte. Kun klikke fra relæ.. så nu ryger den på værksted. Den er knap et år gammel kun, så nu må forhandler rode i det.
Hvis den ikke engang er et år gammel, fatter jeg slet ikke at du gad rode med den, der er stadig garanti på køretøjet !
Ja når der er reklamationret på så kan du jo "bare" aflevere den hos T Hansen så de kan lave den.
Om de så laver det ordentligt er en anden sag men du kan jo skrive problemerne ned på et stykke papir så mekanikeren kan læse det så er der nok større chance for mekanikeren ved hvad det er der skal laves.

Hvis den kun klikker fra relæet uden at elmotoren køre rundt så er det nok fordi batteriet er så afladt at det ikke kan trække motoren igang. Det kan du måle med et multimeter på batteriet.

Hvis man havde et eldiagram til din model ville det hjælpe men T Hansen deler ikke ud af dem de har. Jeg har kun lige fået et til VGA Mover.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis