Sikkert meget banalt: klostykker eller afbryderskruer?

Hej.

Jeg har skiftet rammer og tangenter på alle mine LK Fuga kontakter og har lagt mærke tkl at nogen siddered klostykker og andre med skruer ind i dåserne. Hvad er "reglen" for at bruge hvad? Synes ikke rigtig at jeg kan se nogen sammenhæng mellem forfradåser, indmuringsdåser og underlag....
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen regler for det så vidt jeg ved.
Skruerne er noget man kan købe ved siden af og skifte til, hvis kløerne ikke kan holde mere. Typisk ved stikkontakter, hvor folk hiver ledningen ud, kan der være problemer, så der skifter man til skruer for at få det til at holde bedre.
Skrevet af steelman på 11 mar 2013 08:33
Hej.

Jeg har skiftet rammer og tangenter på alle mine LK Fuga kontakter og har lagt mærke tkl at nogen siddered klostykker og andre med skruer ind i dåserne. Hvad er "reglen" for at bruge hvad? Synes ikke rigtig at jeg kan se nogen sammenhæng mellem forfradåser, indmuringsdåser og underlag....

Reglen, hvis man kan tale om en regel, er, at såfremt der er skruetårne i bunden af dåserne, bruges der skruer. I underlag, som jo sidder udvendig på væggen, bruges der altid klør. Det er dog set, at afbrydere har været skruet fast i indmuringsdåser med klør, dette kan så absolut ikke anbefales til brug ved fastgørelse af stikkontakter, fordi man kan trække stikkontakten ud af dåsen.

fase
Okay tak. Så tror jeg at jeg vil få fat i nogle skruer for har nogle stikkontakter som sidder i forfradåser som sidder lidt løst i dem. Jeg kan sr på greenline.dk at de findes i forskellige længder. Ved i hvilke det skal bruges til forfradåser?
Jeg kan ikke lige huske om det er 45 eller 50 mm, der skal bruges, men jeg tror 50 mm er OK.

fase
Har været operationen igennem i sommerhuset - udskiftede de gamle grå tangentafbrydere og stikkontakter fra 1973  - der skulle så bruges 63 og 68 rammer. 63 ved fritsiddende afbrydere og stikkontakter - 68 ved kombi - afbryder og stikk. over hinanden. Jeg har så valgt hvid softline.

Der var skruer i i forvejen ( med lige kærv )  - men havde set bedre dage - så købte nogle nye ved onkel harald i et par forskellige længder så jeg var dækket ind. Mine sidder i " træklodser " bag gipsen - og nogle stykker i forfradåser af nyere dato i køkken og bad.

http://
www.harald-nyborg.dk/81250/afbryderskruer
.

Synes de originale fra LK er urimeligt dyre.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Kimcellen har ret - der er absolut ingen regler, materiellet skal bare være fastgjort forsvarligt og ikke umiddelbart kunne trækkes ud af væggen, her kan afbryderskruer hjælpe, men er langt fra altid nødvendigt

God fornøjelse

Dejligt med et link EISOE

Reinhold - Stud. El-installatør
Klør fungerer fint i indmuringsdåser og forfradåser. normalt er det kun nødvendigt med skruer ved træunderlag.
hmm.... Jeg havde en stikkontakt siddende i en 1½moduls LK forfradåse (blå) som altid har siddet løst. Så jeg troede at der skulle bruges afbryderskruer. Men...hmm... det viste sig, at der i siderne af forfradåsen er nogle små "tapper" som kan trykkes lidt udad. Og SÅ kunne den sidde helt fast. Men Tak for hjælpen alligevel ;-)
Skrevet af akselj på 12 mar 2013 14:23
Klør fungerer fint i indmuringsdåser og forfradåser. normalt er det kun nødvendigt med skruer ved træunderlag.

Det er ikke rigtigt akselj. Dåser/underlag, som er glatte indvendig, er beregnede til at materiel fastgøres med skruer. Det er derfor, der er skruetårne i bunden af dem. At det kan lade sig gøre, at bruge kløerne til fastgøring er en anden sag, og lader sig kun gøre fordi kløerne kan få fat i den bløde materiale, dåserne er lavet af. Træunderlag og indmuringsklodser er vist nok udgået af sortimentet.

fase
Skrevet af S. fabrin på 12 mar 2013 15:32


Ja - forlængst, før jeg begyndte i tavlebranchen, så det må mindst være 25 år siden - men der sidder stadigt nogle rundt omkring - bl.a. i mit sommerhus fra 1973

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis