Nyt rustikloft på gammelt rustikloft ??

Jeg har en plan om at skulle igang med at sætte nyt ludet rustikloft/profilbrædder op i mutters 70'er hus

Jeg har læst alle de tråede herinde omkring dette emne, men har lige et par tillægsspørgsmål.

Jeg har plan om at sætte det op under det andet loft, og det er af den simple grund at det sparer noget arbejde og vi undgår alt det svineri der bliver ved at hive det gamle loft ned

Jeg efterskruer selvfølgelig det gamle loft, så jeg er helt sikker på det bliver hængende og kan bære vægtet af det nye loft. Og jeg køber desuden loftdåse-forlængere, så de kommer ned i niveau med det nye loft.

Skal jeg skyde det nye og med stifter eller klammer ?? Og hvor skyder man det, i noten vel ?? Så de bliver skjulte.

Men hvad med dampspærre, jeg ved udemærket godt at man ikke kan have 2 dampspærre, eller det kan man godt, men det spiller ikke helt.
Har været på loftet og se, og der ligger faktisk en reel dampspærre, altså ikke blot alukraft (eller hvad det hedder), men en rigtig folie dampspærre, dog er den på ingen måde fuget tæt til væggen. Den er placeret helt mod spærret og så sidder forskallingsbrættet under og derefter rustikbrædderne, så der er luft imellem.
Jeg tænkte lidt, at jeg fra loftsiden ville fjerne lidt isolering, og så skære 1-2 m2 hul i den eksisterende dampspærre for at sikre ventilation mellem de 2 dampspærre, og så simpelthen sætte en ny op nedefra som så fuges tæt mod muren.

Er det helt skævt ?? Så længe der er ventilation mellem de 2 dampspærre burde det ikke kunne opstå kondensering imellem disse eller ??

Vinder jeg overhovedet noget ved at gøre det, i forhold til den der allerede ligger der ??

Tanken er, at der efterfølgende skal efterisoleres i både hulmure samt på loftet med papirulds-isolering, og engang skal der nok også nye vinduer i.
Der er jo ikke ventilations-anlæg i sådan en gammel villa, så hvis jeg laver en tæt dampspærre, samt nye vinduer, så bliver skidtet vel for tæt ?? Så er det måske bedre at der er lidt ventilation ved dampspærren.

Nogle gode råd/erfaringer ??

//Nicolai
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det forekommer mig at du er til den nemme løsninger. :o)

Så hvorfor "hvidter" du ikke bare det eksisterende loft?

Men bortset fra det så er der ikke noget i vejen med dit forslag. Men det er vigtigt at den gamle eksisterende dampspærre ødelægges!

Ja selvfølgelig er jeg til nemme løsninger, så længe det blot stadig er kvalitetsmæssigt iorden - Og det mener jeg bestemt at det er

Det eksisterende er rigtig rustik, altså ikke høvlet osv, så det vil blive et helvede at male/hvidte det, og desuden synes jeg aldrig, at sådan noget efter-ludet loft kommer til at se sådan rigtig ordentlig ud.

Så må mig og Stanley kniven igang med at aflive den eksisterende dampspærre

Andre der har nogle erfaringer de vil dele ud af ??
OBS.

Du skal lige være opmærksom på om der osse er noget tråd der bærer de eksisterende isoleringsbatts?

For du skriver et sted at der er noget forskalling som bevirker at der er et hulrum lige over de gamle rustikbrædder.
Og såfremt de gamle rustikbrædder kun er 19mm tykke er og var det hulrum vist ikke helt "efter bogen" - rent brandteknisk.

Jeg kan ikke helt gennemskue din loftkonstruktion!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også