Rillefræser i bærende væg

Jeg skal have lagt el ind i en del af min kælder, og for at spare en del af elektrikerregningen,
laver jeg selv riller i væggene, og laver huller til kontakterne.

Men - jeg er blevet i tvivl om hvor dybe riller man må lave i hvad der jo er bærende vægge.
Der er tale om både ydervægge, som er et betonfundament fra 50'erne (ved ikke hvor
tykt det er), samt 10cm murstensskillevægge.

Elektrikeren vil gerne have rillet en 3-4 cm ind, men det er jo f.ex. en god del af en 10 cm
murstensvæg, som jo skal hjælpe med at holde de næste par etager oppe.

Er der nogen problemer i dette - findes der nogle retningslinier for dette et eller andet sted?

Mvh. Carsten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens rille de 4 cm ind, det sker der ikke noget ved, selvom det er en bærende væg. Det er så lidt materiale du fjerner at det ikke har noget at skulle have sagt.

Husk kun at rille i lodrette og vandrette linjer, og hvis du laver vandrette linjer, så lav dem så højt eller lavt som muligt. Så er der mindre chance for du bore ind i dem når du skal sætte billeder eller lign op senere hen.
Ja, gør dig selv og dine efterkommere den tjeneste at lave en skitse over hvor du har din strøm, det sparrer dig for mange ærgrelser i fremtiden

Og sørg for at undersøge væggene inden du begynder at rille, jeg er en gang blevet revet rundt på en væg, da der var en blændet dør, som var pudset op over en gang hønsenet.
Da rillefræseren(en gammeldags "skildpadde") fik fat i hønsenettet, ruskede den 2,5 M2 meter puds ned af væggen  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis