Indvendig vægoverflade i gammelt sommerhus

Vi har et ældre sommerhus, som vi har fået efterisoleret udefra (professionelt).
Brædderne er taget af, isolering lagt fagmæssigt ind og brædderne på igen.
Desuden fik vi nye vinduer, hvad der har gjort det stærkt påtrængende, hvad vi længe havde talt om, at få malet væggene indvendig, og det gør vi selv.
Så vidt, så godt - men den indvendige vægbeklædning er tapetserede bløde plader, og den ældre håndværker, der lavede arbejdet, frarådede os på det bestemteste at begynde at rive tapetet af pladerne.
På den anden side er der mange løse og flagrende hjørner (plus et par gamle musehuller), så vi skal med sikkerhed have det løse pillet/skåret af og kanterne spartlet nogenlunde jævne. 
Derpå skal vi så opsætte et nyt underlag for den nye maling.
Vore tanker går i retning af enten savsmuldstapet eller glasvæv.
Hvad er billigst?
Hvad er bedst?
Eller har vi overset en helt tredje mulighed?

Hilsen Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tapet er billigst, og kræver mindst jævnt underlag.

Ønskes glasvæv eller filt, så ville jeg montere gipsplader uden på de gamle plader, spartle og sætte filt eller væv op.

Men det bedste ville selvfølgelig være at afmontere de gamle plader, på med ny tæt damspærre og så op med ny beklædning.
Ny beklædning nemlig.

Og ved samme lejlighed kan efterisoleres fra INDVENDIG side! .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for de gode råd.

Jeg vil ikke lægge skjul på, at en renovering udført af danske momsregistrerede håndværkere har kostet grunker!
Træskelettet har været blotlagt, og der er opsat ny dampspærre - korrekt placeret på den varme side af isoleringen.
Vi vil ikke efterisolere indefra, det indbyder til problemer med forkert placeret dugpunkt.
Derimod vil vi nok om nogle år (når vi har sparetl lidt mere op) skifte og isolere gulvet, og i den forbindelse er det muligt, at de indvendige plader også forsvinder. Jeg er helt med på, at det er den optimale løsning, men der vil være følgevirkninger, som gør at vi ikke vælger den lige nu. I stedet søger vi en billig løsning på det der ikke får huset til at falde sammen eller rådne op.

Der er tale om "familiegodset", hvor vi er 3. generation, så det skal bevares "uændret". Da vi også fik fornyet og isoleret taget, nærmer prisen sig et nyt hus, men det var slet ikke det vi ønskede ...

Hilsen Morten
Så er der vel ikke andet at gøre, end at lime alle de løse flapper fast, og evt spartle de værste overgange.
Jeg synes at skumtapet, er rimelig selvom underlaget ikke er helt perfekt.

Men hvad med at prøve, i et værelse, så kan du jo vurdere om du er tilfreds med resultatet.
http://flugger.dk/Maling/Indendoers...9333).aspx
personligt ville jeg fjerne de gamle bløde plader og sætte gips op, samt efterfølgende filt og maling, pæne lister langs gulv og vinduer, nyt massivt trægulv og evt sokre el installation er som man ønsker m.m.. halv gjort er skidt gjort.
kan derfor godt forstå at man vil vente til at også gulvet skal op/skiftes. det vil helt klart være nemmest at gøre begge dele samtidig.

lidt kedeligt at høre i har et hus som 'man' ikke må ændre...har selv prøvet det samme med et famíllie sommerhus, husk at mange løsninger/farver m.m. blot er lavet/valgt fordi man tilfældigvis valgte det, eller det var hvad der var råd til - en anden løsningn er lige så korrekt.
jeg er ved at brække mig når jeg hør arkitekter m.m. fable om at man ikke må ændre farver på huse og mål på original materialer for en hver pris skal genetableres og farven skal være 100% som originalen. den første farve man påføre et hus vil jeg vove at påstå er 'tilfældigt valgt' blandt et udvalg af X farver, og man har sikkert været i tvivl om det skulle være A eller B. at man senere vælger en anden farve kan være lige så godt eller måske bedre.
lige så med materialer, her har man taget hvad der nu var på hylden den dag eller sælger foreslog fordi det var hvad de den dag gerne ville sælge.
det vigtigste må være at man køber gode og solide materialer, og vælger en farve som man selv syntes er flot - evt. med respekt for en tidstype/ stil. dvs. fuldt legalt at skifte f.eks. farven eller andre dimmentioner på beklædning.

jeg har gentagne gange sagt til mine egne børn at de endelig skal sælge mit sommerhus når jeg ikke er her længere og så købe et andet som er deres 'drømmehus' - det som jeg laver er min drøm, ikke deres.
og hvis de vælger at beholde det skal de endeligt tilpasse/rive ned så det opfylder deres ønsker og behov (ikke mine) - det skal ikke forblive som et museum.

anyway, tilbage til dit projekt - som midlertidigt løsning vil jeg derfor forslå en lappeløsning indtil i kan få lavet alt det indvendige. dvs. tapetklister ind under flappende hjørner og udspartlig af mussehulller, samt frisk malling. det skulle være overkommeligt som gds arbjde.

jeg håber I er glade for huset som det er, ellers syntes jeg i er i gang i vildt projekt. husk at jeres forældre muligvis også har haft drømme om at ændre på nogle ting, derfor skal I ikke holde fast i flosken 'sådan har det altid set ud'
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også