Renovering af gulv mellem stue/kælder

Kære forum,

Jeg er ved at renovere gulvet i hele min stueetage som bl.a. indebærer forstærkning/opretning af nuværende konstruktion samt montering af vandbåren gulvvarme mv. I den forbindelse er jeg løbet ind i et par spørgsmål, som i måske kan hjælpe med.

  1. Skal jeg montere en radonspærre oven på den forstærkede konstruktion inden klimagulv/gulvspån (fræsede spor) monteres? Jeg har en "semi opvarmet" kælder med radiator i hver rum - den skal renoveres på sigt således at den bliver opvarmet/isoleret ordenligt. Jeg har ikke foretaget radon måling men vil nu gerne sikre mig alligevel - hvis det kan lade sig gøre.
  2. Hvis ja til ovenstående, jeg har fundet et produkt som ser fornuftigt ud til opgaven, nemlig Isola radonspærre 400 (http://www.building-supply.dk/product/view/58357/isola_radonsikring_komplet_og_sikker_radonbeskyttelse) - men kan ikke finde en forhandler af produktet, så ringer til dem næstkommende hverdag - er der andre alternativer?
  3. Er der nogen af jer der selv har prøvet at fræse vendespor i klimaplader? Jeg har fundet en skabelon til DLH plader, men mine er Novopan plader - kan den samme bruges? Eller kan det gøres i hånden og ved brug af skrue til at styre overfræseren?
  4. Jeg er ved at påfore nye hjælpestrøer (45x145) på siden af de eksisterende - jeg antager at de skal skrues per. 30 cm (ud fra tidligere læste tråde) - er der et krav til hvor mange skruer per 30? Jeg bruger 5,0x100 skruer. 

Tak for et godt forum som har hjulpet mig en del i mine renoveringsopgaver.

Mvh Allan
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Radon sikringen bør jo så laves i kælderen.

Isola forhandles bla. af bygma kæden som normalt har en del på lager, men både XL byg, Optimera og Lav pris træ har flere af deres produkter også.

Nej, men skabelon kan da nemt laves selv, hvis ikke du kan købe en færdig hvor du køber pladerne.

Der er fint med 1 skrue pr. 300mm skiftesvis i bunden og toppen, men det er billigere og anvende skudsøm som også går væsentligt hurtigere, så ville jeg sætte 2 pr. 300mm i bund og top.
Tak for svar.

Nu ville jeg også lave radonsikring i kælderen på sigt. Men det er måske overkill også at gøre det i etageadskillesen. Hvad så med dampspærre - er det et behov? Hvis jeg har en "varm" kælder er der jo ikke en kold/varm side.

Hvordan ville du selv lave skabelonen? Dem som er tilgængelige ser ud til at være i jern umiddelbart (http://www.dlh.dk/Produkter/DLH_Thermogulv/Forfraesede_spaanplader/~/media/files/Shared%20files%20cross%20websites/Boards/Products/Downloads/Fraesning_af_vendespor_Oe8yQ.ashx).

Mvh Allan



Ja, det er overkill og spild af tid og penge efter min mening.

Ingen damspærre er nødvendig mellem kælder og stueetagen når der er opvarmet kælder nej.

Linket virker ikke, men jeg ville lave den ud af en stump plade med stiksaven, og benytte fræser med kopiring.
Tak, det kaster jeg mig ud i..

Et tillægsspørgsmål: (med fare for at lyde dum) - Jeg har købt bjælkesko i 45 x 97 mm med udvendig flige til mine 45 x 95 reglar som skal monteres som veksler/på tværs mellem de nye påforede strøer per 60 cm. Burde beslaget ikke være 45 x 95 i stedet? Umiddelbart findes de ikke(jvf. google) og nærmeste jeg kan finde er 45 x 96 mm. Hvis træet presses ned i bunden af beslaget og dermed hviler på bunden af det, så vil gulvspånpladerne jo hvile på jernet (selve beslaget) og ikke træet da det jo er 2 mm højere?

Jeg kan selvfølgelig montere træet så det er i niveau med toppen af beslaget eller højere, men så hviler det jo ikke i bunden?

Beslagene kan dog heldigvis stadig byttes hvis det er nødvendigt..

Er det mig der er helt på månen?

Mvh Allan
Du skulle have købt nogle mindre beslag ja, dem du har købt er til min. 45 x 125mm regler, men alternativt kan du bare klodse dem lidt op i bunden af beslaget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis