Niveaufri adgang

Hej

Vores nye hus er et fritliggende enfamiliehus på landet. Vi skal nu i henhold til BR08 have etableret
niveaufri adgang. Jeg har af hensyn til vand fra markerne hævet vores hus så meget som det overhovedet
kunne tillades. Inden jeg lægger fliser og etablerer den krævede niveaufri adgang, vil jeg gerne lige
være helt sikker på, at jeg har forstået reglerne korrekt.

Jeg opfatter reglerne på følgende måde:

Ved alle døre skal skal der være et felt på mindst 1,5 x 1,5 meter, hvor der er niveaufri adgang
(+- 2,5 cm.).

Øvrige fliser vil jeg så gerne have 10 cm. under dette niveau, så der altså bliver ca. 10 cm. synlig
sokkel på huset.

Er der nogen der ved, hvad kravet er til overgangen mellem feltet på 1,5 x 1,5 og det resterende
fliseniveau omkring huset ?

Hvis overgangen blot er et trin, synes jeg jo ikke at man har opnået noget i forhold til kravet, som
dog måske alligevel er opfyldt, hvad angår lovgivningen.

Selvbyggeren

Hej Vores nye hus er et fritliggende... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det næste bliver vel, at fri adgang for alle indbefatter tyveknægte, og at man derfor ikke må have lås på døren!
Kors i røveren. (Læseren bedes undskylde mit franske) Hvad bliver det næste.
Jeg har selv to handikappede børn, som dog ikke er gangbesværede, men kognitivt og motorisk udfordrede. Det har jeg indrettet mit nybyggede hus efter, ikke at jeg skal få besøg af en evt kørestolsbruger.
Niveaufri adgang, skulle jeg få brug for det, vil blive etableret med en klat sand og en skovl, subsidiært en krydsfinersplade. Så kan skrankepaven fra kommunen få en bideskinne at tygge på, hvis han har noget at indvende. Alt imens jeg ser om jeg kan komme i tanker om navnet på den gigtlæge i Århus, som holder til på 2.sal uden elevator!!!

Fornemmer en eller anden, at jeg er træt af regeltyraniets detaljerede krav til ligegyldigheder i huses indretning???

Suma sumarum, lav din indgang som du vil, så den passer til dig selv, din familie og de der kommer i dit hjem, ikke til reglerne. Lav en rampe af 6 brædder, så du kan komme igennem en evt kontrol, og brænd rampen efterfølgende.

Chr.
Undskyld, hvis indlægget har en negativ tone. Det var ikke tilsigtet, men kom snigende.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja, vi har også været gennem frustrationerne vedr. niveaufri adgang, men som Sitting Bull skriver kan man ikke komme uden om kravet, idet der skal fremsendes dokumentation til kommunen.

Med Orla's beskrivelse og linket til tegningen, er jeg helt med på, hvad der menes med risten. Jeg har bare meget svært ved at se, hvordan, man kan lave en lovlig og fornuftig overgang fra risten og ned til fliseniveauet 15 cm. længere nede. Det bliver jo et stort skrånende areal. Ved fordør og bagdør, kan det jo nok lade sig gøre, men jeg har svært ved at se, hvad vi skal gøre ved de 2 terrasser. De skal jo være kæmpestore, hvis det skal være muligt, at finde et plant sted at stille et bord.

Selvbyggeren

Jeg har udelukkende fokuseret på den niveaufrie adgang ved dørene og hele tiden regnet med, at fliserne rundt om huset og selve terrasserne skulle ligge i et niveau, hvor der ville blive 15 cm. synlig sokkelpuds. Ligger ristene hele vejen rundt om huset i et niveau svarene til indvendig gulvhøjde, kan øvrige fliser jo også blot placeres i denne højde.

Hvis ovenstående er korrekt forstået, er jeg helt med på hvad I mener. Jeg har blot stirret mig blind på at selve fliserne skulle være 15 cm. under murstensfacaderne for at undgå sprøjt op ad væggen. Det undgår jeg jo nok delvist, hvis der kommer riste rundt om hele huset.

Selvbyggeren

Det med at terrænnet/flisebelægningen skal være 15 cm under gulvniveau, er ikke blot for at undgå "sprøjt" op ad væggene, men det at din gulv/terrændækskonstruktion har større mulighed for at undgå opfugtning, og evt. komme af med optrængende fugt ud gennem sokkelkonstruktionen.

Jeg anser det ikke for et problem at løfte flisebelægningen 15 cm op ved adgangsdørene og etablere en rist som skitseret.
På nettet har jeg fundet et firma (Milford), som har fremstillet et system(Milrende) lige klar til brug. Anvender jeg dette eller et lignende system, får jeg niveaufri adgang hele vejen rundt om huset og garagen, og så slipper jeg for at etablere overgange ved de 6 døre. Der bliver så ikke synligt sokkelpuds på huset, men det kan jeg nok leve med.

Som jeg ser det kan systemet opfylde alle krav på en fornuftig måde uden de store skadelige bivirkninger, hvis der altså føres et drænrør ud under fliserne.

Selvbyggeren

Annonce
Jeg tror ikke at kravet om at "" terrænet/flisebelægningen skal være 15 cm under gulvniveau"" fremgår af selve BR10.

Idet det af samme bygningsreglement blot fremgår at:
""Der skal træffes foranstaltninger til bortledning af overfladevand omkring bygninger, herunder tagvand som ledes til terræn.""

Tidligere fremgik kravet om de 15 cm afstand direkte af bygningsreglementet.

Derimod fremgår "kravet" måske nærmest som en - kraftig - anbefaling i en SBI-anvisning. som der henvises til i BR10.

Men det korte af det lange er at det er en ualmindelig god ide dels at holde omgivende terræn og flisebelægninger 15 cm under gulvniveau. Og dels at sikre at der er omgivende terræn og flisebelægninger har fald BORT fra bygningen!

Men der er formodentlig ikke noget i vejen for at en flisebelægning kan udlægges i niveau med gulvet hele vejen rundt bygningen.
F.eks. ved at anvende "voldgravsløsningen" som det fremgår af:

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id52/0/42/2

Men det er jo klart at bortledningen af overfladevand fra "voldgraven" skal fungere til alle tider. Og måske kræver vedligeholdelse.

Og derfor må den enkle og simple løsning være at holde de nu meget omtalte 15 cm afstand. Og lave trappetrin hvor nødvendigt.
Og altså lave niveaufri adgang hvor dette er et krav! :o)
Jeg har i dag været en tur rundt i kommunen og set på nye huse, som er opført inden for det seneste år. Ikke ét eneste sted har jeg set niveaufri adgang gennemført i henhold til beskrivelsen i BR08/BR10. Dette undrer mig meget, men jeg er nu fortsat fast besluttet på, at vores skal udføres korrekt.

Jeg har tjekket priserne på de voldgravsrender incl. riste, som man kan købe. til formålet. De koster ca. 1000,- kr. pr. meter, så det bliver jo helt vildt dyrt, når jeg ca. har 90 meter rundt om hus og garage. Vedligeholdelse/oprensning skal helt sikkert udføres med jævne mellemrum, og når jeg er færdig med hus og have, vil jeg gerne have så lidt vedligeholdelse som muligt.

Nu er jeg så igen fristet af den oprindelige løsning, som er følgende:

1) Fliser med fald væk fra huset, og i et niveau hvor ca. 15 cm. pudset sokkel bliver synlig
2) Ved dørene udføres den voldgrav, som vi har diskuteret og en vandret fliseplatform på mindst 1,5 x 1,5 meter.

Mit store problem er så hvordan jeg skaber en lovlig overgang mellem fliseplatformene og det øvrige fliseniveau, som ligger 15 cm. lavere. Sitting Bull du skriver, at jeg så må lave trappetrin hvor nødvendigt, men er det lovligt i mit tilfælde. Som jeg ser de forskellige illustrationer, skal overgangen udføres som en rampe med et fald på maksimalt 50 mm. pr. meter. Er det korrekt forstået, skal jeg jo 3 meter væk fra fliserampen inden jeg er i niveau med øvrige fliser. I praksis vil jeg mene at det totalt vil ødelægge vores fremtidige terrasser.

Jeg kan sagtens leve med et trin mellem fliseplatformen på 1,5x1,5 meter (niveaufri adgang) og de resterede fliser, men vil det være lovligt ?





Selvbyggeren

Det er svært at forklare bedre end det allerede er gjort!

Det er jo kun ved adgangsdøren at der er krav om niveufri adgang.

Altså den løsning der er vist på:

http://www.bygningsreglementet.dk/br10_02_id52/0/42/2

Du laver blot en rampe i dørens bredde eller lign.

Resten af vejen rundt huset ligger du fliserne 15 cm under gulvniveau. Hvilket jo er et trappetrins højde.
Hvis du helst vil have samme niveau lige udenfor døren som det indvendige gulvniveau - så laver du bare det. (Evt. uden "voldgrav")

Hvis du gooogler på niveaufri adgangsvej eller lign. så vil du se at der er masser af forslag. Og de fleste er endda uden "voldgrav".
(Som altså ikke er ganske i bygningsreglementets "ånd". Men hva' fa'nen, det går vel nok. Endda SBI - altså Statens Byggeforskningsinstitut har glemt at der bør være "voldgrav" .o))

Se her:
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFsQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.handiplanplus.dk%2Fpdf-formater%2Fdhf_ad_indforhold_huskeliste.pdf&ei=hu08UbDaE4TbsgbmpIHICw&usg=AFQjCNHpV_T0MRE4kEUMVgEtU8i1dm8SKQ&sig2=Dka9nwKzKhVJNue0t0yxuw&bvm=bv.43287494,d.Yms

De danske handikap organisationer er fuldstændig ligeglade med "fugt i bygningskonstruktioner" ! :o)
I vores byggetilladelse stiller kommunen krav om, at der skal være niveaufri adgang ved samtlige døre, også ved vores 2 terrassedøre. Det er samlet set 4 døre i stueetagen. Yderligere står der, at det samme gør sig gældende ved vores 2 betonaltaner på 1. sal., hvilket er helt uforståeligt, idet man så først skal op ad vores 1/2-svingstrappe.

I garagen er der også 2 døre, og skulle ikke undre, at der også her skal være niveaufri adgang, selv om det dog ikke direkte fremgår af byggetilladelsen. Samlet set bliver det pludseligt ret mange ramper jeg skal etablere omkring huset

Selvbyggeren

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis