Bæreevne af IPE bjælke til bigbags.

Hejsa fellow LDS'ere

Jeg har et stort stativ i træ som jeg kan hæve bigbags op i (træpiller og 1,3 ton pr bigbag).
Jeg bruger det til at læsse mine træpiller op i en hjemmelavet silo, og det spiller ok, men jeg vil gerne udbygge mit system.
Det kræver så at jeg bruger en IPE bjælke, hvorpå jeg laver en slæde der kan køre på den, men hvor kan man se hvad styrken på den slags blælker er?
Kravet er at bjælen er 3,5 eller 5 m lang (har to muligheder og har ikke bestemt mig endnu), som bliver fastgjort i hver ende, og så skal IPE bjælken kunne holde til 1500kg på midten, uden at begynde og bøje.
Er der en med forstand på den slags, som kan fortælle mig hvilken IPE bjælke jeg skal købe til formålet?

Håber der er en kløgtig person der vil hjælpe


Mvh

Morten

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug en IPE 200, den bøjer knap 1 cm ned ved 1500 kg belastning på midten af en bjælke på 5 m

Evt. en HEB 180, serie A, den er mere sidestabil, dog lidt højere egenvægt, samt pris.

mvh

GSH
Der skal 6 IPE 120 ved siden af hinanden får at opnå samme stivhed som en IPE 200!

Dog kon 4 for at opnå samme styrke.

Venlig hilsen

Jens

Så skal du lægge dem oven på hinanden og svejse den sammen, jvf. et bundt lister kontra en bjælke.



mvh

 varmetossen

Nej! og ater Nej!
Du skal bruge en bjælke med min. Inertimoment på 1860 cm4, ved nedbøjning på 1 cm, for 5 meter med 1500 kg i midten.
2 stk IPE 120, med Inertimoment på 318 cm4, ved siden af hinanden giver kun 636 cm4.
1 stk IPE 200 har Inertimoment på 1943 cm4, 5 meter vejerca 112 kg
1 stk HEB 180, serie A har et enertimoment på 2510 cm4, 5 meter vejer 178 kg

Jeg vil under ingen omstændigheder bruge en IPE 200 selv om den kan opfylde nedbøjningen, da den ikke er sidestabil nok, set i forhold til en HEB 180

Sidevers har IPE 200 kun Inertimoment på 142 cm4, hvorimod HEB 180 serie A har Inertimoment på 925 cm4.

Kommer de 1500 kg til at dingle lidt er der stor risiko for at en IPE 200 fælter.

Har du råd til at fyre med piller burde du også have råd til den lille smule mere jern!

mvh

GSH
Annonce
Mange tak GSH

Altid fedt med folk der ved hvad de taler om, så HEB 180 er det jeg går efter, jeg skal ikke have sådan en fætter ned over mig  
  
Ændre det noget hvis man svejser de to 120'ere sammen ovenpå hinanden, som Klaus nævner?

Så går jeg på jagt, hvor finder man den slags billigst? ved et nedbrydnings firma måske?


Mvh

Morten

Nedrivningsfirma plejer at have diverse liggende, ligesom firmaer som sælger brugte byggematerialer.
Dejligt med en bruger på forummet - der kan noget statik! .o)
Nej 2 stk IPE 120 oven på hinanden er ikke nok!

Det giver kun 1586 cm4 for den lodrette belastning, samt stadig noget meget farligt slaskeværk, sideværs, med kun 55 cm4, sammenholdt med IPE 200 på 142 cm4 og HEB 180 serie A på 925 cm4

En fornuftig kilopris ligger nok på ca 15 kr/kg incl moms. Kan muligvis fås billigere det rette sted.

mvh

GSH
Ok, så lærte en it-nørd lidt om bjælker Super fedt Tak GHS

Jeg går benhårdt efter HEB 180 så

Jeg må jo bare holde øje med DBA og ringe til de lokale nedbrdningsfirmaer

Mange tak for hjælpen, så bliver min konstruktion lidt mere sikker

Mvh

Morten

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis