Fremgangs måde til maling af fyrretræs bordplade?

Goddag bruger på lds.

Jeg håber at der er et par friske "maler" her inde som kunne hjælpe mig med et par spørgsmål ang. et projekt jeg er "i gang med".
- Jeg har for noget tid siden købt en bordplade i ubehandlet fyrretræ og min tanke er at male den med noget akrylmaling og efterfølgende lakere den.
Men fremgangs måden og "værktøjet" er jeg temmelig i tvivl om for har ikke rigtig forsøgt mig med maler projekter før.

Så derfor har jeg googlet en del rundt på nettet og fik så fundet dette forum hvor jeg håber der er folk der kan hjælpe mig.

Er jeg af den rette opfattelse, at nu hvor træpladen er ubehandlet så er det bedste at give den en omgang grunder (Hvid tænker jeg selv) og så give mig i kast med at male den i de farver jeg nu har lyst til, for til sidst at give den en form for lak så den bliver holdbar?
- Men skal jeg slibe med sandpapir efter den er grundt, efter jeg har malet med akryl og mellem hver lag af lak?
- Hvilken form for lak er at fortrække hvis den ikke skal "gyldne" med tiden, men sammentidiget give en blank overflade der "viser" farverne frem?
- Det sidste er, hvilke pensler/ruller er "bedst" at bruge til akryl og til den lak (som i forhåbentlig foretrækker)

Håber der er noget respons  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal bruge noget grunder, og så pudse med fint sandpapir (korn 280 eks.) er overfladen ikke helt dækket efter første lag grunder, så giv det et lag mere, og puds igen.
Jeg ville bruge en malerulle ar de små med korte hår.
den her type

Super mange tak for det hurtige svar Jens, er der noget bestemt man skal være opmærksom på når jeg skal gå på jagt efter en grunder? Og har du evt. noget kindskab til hvilken form for lak jeg skal bruge? Har læst lidt om at en klar gulvlak vil give et flot finish
Ikke alle malingstyper og lak spiller sammen.
Jeg vil råde dig til, at købe det hele samme sted, og helst i en farvehandel, så er du sikker på det hele spiller.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også