Hvilken termostat er dette??

Hej alle,

Jeg skal til at "renovere" i vores centralvarmesystem, da det er fra 1986 og altså har et par år på bagen nogle af radiatorerne har kun returløbsventiler og andre har begge. Nu når jeg skal udskifte bliver jeg nødt til at vide hvad dem jeg har, hedder...kan i hjælpe mig for jeg har ingen anelse? Se billede...hvilken termostat er dette?

tusind tak for hjælpen!

Mvh Peter



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det er nødvendigt at skifte både ventil hus, og termostathoved.
Sådan et sæt her, eller lignende


Det du har sat billedet ind af, ligner ikke noget, der kan findes et termostathoved til.
Det på billedet ligner ikke en thermostat, men en ventilregulering, også kaldet en drøvleventil. Den er beregnet på at regulere flow'et i radiatoren, men uden at være styret af temperaturen.
Kan du komme til at tage et billede af selve ventilen, så vil det være lettere at bedømme, om der evt kan fås en thermostat, der påasser på den.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ahaa...tænkte godt det måske ikke var en termostat, da jeg ikke kunne finde noget som helst der ligner på nettet. Det er sikkert flowstyring, der regulerer hvor meget vand der kommer ind i radiatoren og så sørger returløbsventilen for at det bliver tilstrækkeligt afkølet. Jeg skal nok ud og anskaffe mig både ventil og termostat. 
Og ja - jeg ved godt jeg ikke selv må pille i det
Nogen der ved om der findes en ventil til centralvarme der gør at man kan slippe for returløbsventilen eller er det bedst at beholde begge?
Hvis du ikke er tilsluttet fjernvarme, må du pille alt det du har lyst til, det er helt lovligt.
Hvis det er indirekte fjernvarme ("dit eget vand" der cirkulere) mener jeg godt du selv må lave det, men måske andre bruger er inde i reglerne?

Hvis returventilen bare er en ventil -uden thermostat eller lignende- kan du bare lade den blive siddende. Den gør ingen skade, hvis bare den er tilstrækkelig åben. Jeg ville vælge at lade den blive, da det giver mulighed for at sætte et max-flow i radiatoren, hvorved du kan sikre en rimelig afkøling af vandet. Også, hvis du f.eks åbner et vindue og thermostaten lukker helt op. Sp vil vandet pladre igennem radiatoren uden at køle ordentligt ned. Her kan returventilen stilles til et vist max-flow, så delv en åben thermeostat ikke bare slipper unødigt meget vand igennem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ok-det lyder som en god ide.
Min vvs mand fortæller at med fjernvarme og naturgas skal der så meget vand igennem som muligt og så skal fremløbestemparturen være så lav som muligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ok-jeg må have en VVS'er ud og montere rigtige fremløbstermostater.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis