Nye bondehusvinduer og yderdøre

Hej alle

Jeg har læst en del tråde igennem herinde omkring døre vinduer samt haft en snak med 2 forskellige tømrer.

Jeg er kommet frem til at fabrikanten nok bliver rationel eller KPK der leverer døre og vinduer. Der er umiddelbart meget religion forbundet med valg af leverandør, men begge tømrer foreslog selv Rationel vinduer. KPK er inde i billedet, da jeg kan læse en del steder, at man har go erfaring med dem.

Det hele skal udbyddes, da det drejer sig om 30 vinduer og 4 døre, så opgaven bliver for stor selv at klare.

Jeg har tænkt mig, at sende et lille beskrivelse af, hvad jeg ønsker ud til 3 forskellige tømrer.

Heri beskrives:

Hvilket kvalitet af arbejdet der ønskes, tolerancer, fugebredder, fastgørelse osv. Egentlig basal viden for enhver tømrer, men gider ikke diskutere det under udførsel. 

Jeg vil tillige skrive hvilken vindustype jeg vil isætte, men der er jo et hav af tilbehør og der kommer jeg lidt til kort må jeg indrømme. 

Se eksempelvis tilbehør her: http://www.outline.dk/vinduer-og-d%...3%B8r.aspx#

F.eks. Vinduer
Med anverfer, sikkerhedsanverfer eller greb - Hvad har folk gode erfaringer med? bliver anverfer trætte med tiden?

Døre:
Hårdtræsbundstykke, alubundstykke? Hvad har folk gode erfaringer med?
Dørgreb m/u vrider?
Med sparkeplade eller ej?

for begge - skal hængsler være galvaniseret, alu, rustfri??

Har I ellers gjort jer nogle erfaringer ved vinduer, som I ønsker I havde gjort anderledes eller ting der var rigtig godt.

Lad endelig høre, hvis I  vil dele?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har Rationel døre og vinduer fra 2010. Jeg må indrømme at jeg er lidt skuffet over kvaliteten :-(

Især over kvaliteten af den malling der er anvendt og den fugt der samler sig ved træbundstykkerne. Den sidste terrassedør skiftede jeg i november 2011 og her fik jeg den med alubundstykke. Det fungerer noget bedre.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg havde selv valgt KPK, og helst klart paskvilde  frem for anverfere, mere sikkert og mere anvendeligt.

Alu eller træbundstykke er vist en smag sag, jeg ville selv vælge træ da jeg syntes  det er  pænere.

Sparkeplader pynter ikke lige  frem.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er fint at udbyde og lade div. tømrermestre give forslag og bud.

Men jeg tror at du skal være varsom med denneher:

""Hvilket kvalitet af arbejdet der ønskes, tolerancer, fugebredder, fastgørelse osv. Egentlig basal viden for enhver tømrer, men gider ikke diskutere det under udførsel.""

Fordi vinduerne skal monteres efter fabrikantens anvisninger og fugningen skal udføres efter "gældende standard for fugning af vinduer" :o) kan ikke huske helt præcis hvad det er det hedder!

Men du kan selvfølgelig lægge i dit udbud lægge vægt på at omtalte krav overholdes. Til fulde.

Og når du har udvalgt "den lykkelige tømrermester" så gennemgå hele monteringen - inden arbejdet påbegyndes!

Du skal iøvrigt være opmærksom på at vinduerne idetheletaget opmåles korrekt. Ikke nødvendigvis inden tilbudene afgives, men efterfølgende. Af den udvalgte "lykkelige tømrermester" .o)
Men du skal naturligvis ikke tage nogen form for ansvar for hverken opmåling eller korrekt montering!

Og nu får du ikke flere formaninger idag! .o)
Tak for jeres svar.

Forstår dog ikke helt din hentydning til "den lykkelige tømrer" SB... Det er vel rart for en tømrer og vinde en opgave??

Når det så er sagt, så vil du SB hellere bare henvise til at levering og montering iht.

• bips Basisbeskrivelse – døre, vinduer og porte, leverance publikation B2.370
• bips Basisbeskrivelse – døre, vinduer og porte, montering publikation B2.371
• bips Basisbeskrivelse – fuger, publikation B2.320
• bips Basisbeskrivelse – glas, publikation B2.280
• bips Basisbeskrivelse – glasfacader og -tage, publikation B219
Samt vindusindustriens gældende retningslinjer i stedet?

Jeg har snakket med en leverandør som siger, at alu bundstykker er bedst i facadedøre, da de har indbygget afledning af vand og derfor er mere holdbare. Samme pris for de 2 siger han. Dog skal man være obs på, at der ikke kommer en kuldbro ved alu-bundstykker.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Lige netop: En tømrermester det vinder en opgave på godt 30 stks. vinduer og døre må da være en lykkelig mand.

Måske osse fordi han har smækket 10% på tilbuddet, som BKT. (Besværlig Kunde Tillæg :o))
For det er nok ikke hverdag han møder en så velforberedt kunde!

Nu er jeg slet ikke ajour mht. beskrivelser.
Og jeg aner ikke hvad der står i basisbeskrivelserne - nu om dage.

Det jeg mente var faktisk at du vel som udgangspunkt forventer at monteringsanvisninger og "fugestandarder" overholdes!
(Ellers er det jo den forkerte tømrermester du har "lykkeliggjort"
Men at du tydeliggør/understreger vigtigheden af lige netop det punkt - overfor de tilbudsgivende. Måske i form af at det specifikt fremgår af tilbudet!

Men hvis du er sikker på at de basisbeskrivelsesafsnit du henviser ikke er "overkill", så kan de måske osse bruges:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja SB, vi er nok desværre ude i, at hvis man stiller krav til noget der skal leveres i håndværksmæssig god kvalitet, så koster det ekstra og er ikke længere en selvfølge.

Jeg kan jo også bare sende en mail til 1 tømrer og skrive 30 stk. vinduer 4 døre, at levere og etablere - make it work. Når der så leveres 5 dårlige vinduer og 5 vinduer monteres med 3 cm fuger og 1 dørkarm revner under monteringen så er det jo bare ærgeligt, for det stod der jo ikke nogen steder, at de ikke måtte. Er det sådan verden er skruet sammen SB? Hvordan vil du gribe det an, hvis jeg må spørge, for jeg er jo åbenbart helt galt på den?

Basisbeskrivelser fra f.eks. bips er vel altid overkill i et eller andet omfang, da de jo skal indeholde alt, men f.eks. vindusindustriens gældende retningslinjer synes jeg er ret gode og bør være fine at henvise til uden at tømren tager 10 % ekstra.
Idet jeg spørger flere, så finder jeg jo også den tømrer der kan udføre opgaven uden at denne mener, at det at udføre opgaven er ekstra ift. hvordan han ellers gør det og er vant til at levere i høj kvalitet.


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Lav et udbuds materiale hvor kravene fremgår, inden du henter tilbud.

Så er du sikret du får det rette tilbud, på arbejde udført som du vil have det.

For jeg er ikke i tvivl om at for mig er der andre ting der er vigtige end hvad producenter skriver i deres vejledninger, så kom jeg med et tilbud var det ud fra hvad mine erfaringer siger mig, og hvad kunden ønsker, og ikke hvad en producent skriver deres produkter skal monteres.
Jeg kunne nu ikke drømme om bare at sende en mail afsted!

Hvis jeg slet ikke kendte en eneste lokal tømrermester ville jeg nok forhører mig lidt omring. Tømmerhandlen, venner, kollegaer!

Dernæst ville jeg nok opsøge dem og se dem an! :o)
Ligner værkstedet eller oplagspladsen et bombenedslag, er der skilte på firmabilen, virker mester åben og ustresset. Osv.

Og på både samme og modsat vis som Koluda. Lad mestrene vise initiativet - osse mht. montering og fugning!
Jeg kender lokale tømrer og ved hvem jeg mener kan og bør udføre opgaven.

Men fra at vide at en tømrer er god og laver pænt arbejde til bare stole blindt på dem der er et stykke for mig. Og det er altid nem at være gode venner med tømreren når alt er fryd og gammen, men når man kommer hjem til 3 vinduer , som man mener der sidder forkert f.eks, med for bred fuge, så bliver det et spørgsmål om penge og så skal man til at tage diskussionen der og så er det da bedre for alle parter, at de ved inden udførsel, hvad kunden ønsker og ikke når det er gået galt (af hinanden).

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Yes. Det er dine vinduer og din konklusion er derfor rigtig. For kunden har altid ret jo! .o)
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også