Nye bondehusvinduer og yderdøre

Hej alle

Jeg har læst en del tråde igennem herinde omkring døre vinduer samt haft en snak med 2 forskellige tømrer.

Jeg er kommet frem til at fabrikanten nok bliver rationel eller KPK der leverer døre og vinduer. Der er umiddelbart meget religion forbundet med valg af leverandør, men begge tømrer foreslog selv Rationel vinduer. KPK er inde i billedet, da jeg kan læse en del steder, at man har go erfaring med dem.

Det hele skal udbyddes, da det drejer sig om 30 vinduer og 4 døre, så opgaven bliver for stor selv at klare.

Jeg har tænkt mig, at sende et lille beskrivelse af, hvad jeg ønsker ud til 3 forskellige tømrer.

Heri beskrives:

Hvilket kvalitet af arbejdet der ønskes, tolerancer, fugebredder, fastgørelse osv. Egentlig basal viden for enhver tømrer, men gider ikke diskutere det under udførsel. 

Jeg vil tillige skrive hvilken vindustype jeg vil isætte, men der er jo et hav af tilbehør og der kommer jeg lidt til kort må jeg indrømme. 

Se eksempelvis tilbehør her: http://www.outline.dk/vinduer-og-d%...3%B8r.aspx#

F.eks. Vinduer
Med anverfer, sikkerhedsanverfer eller greb - Hvad har folk gode erfaringer med? bliver anverfer trætte med tiden?

Døre:
Hårdtræsbundstykke, alubundstykke? Hvad har folk gode erfaringer med?
Dørgreb m/u vrider?
Med sparkeplade eller ej?

for begge - skal hængsler være galvaniseret, alu, rustfri??

Har I ellers gjort jer nogle erfaringer ved vinduer, som I ønsker I havde gjort anderledes eller ting der var rigtig godt.

Lad endelig høre, hvis I  vil dele?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle Jeg har læst en del tråde igennem... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skiftede selv vinduer (24 stk) og nogle døre sidste forår/sommer. Jeg valgt at købe fra danske døre og vinduer, jeg fik det hele og alt var fint, fandt dog ud af at de gik konkus over sommeren, så set i lyset af det var jeg ekstra heldig (da jeg betalte forud  

Det er også bondehus vinduer, og jeg kan kun anbefale at bestille med paskervile greb og indbygget bremse, anverfer er langt fra lige så pænt, og det er meget anvendeligt at have bremsen indbygget, så det er rigtig let at sætte en vindue på klem, det koster selvfølgelig en del ekstra, men det er bestemt ikke noget jeg ville spare.
Kender ikke KPK, men fik købte selv Rationel hoveddør + 2 bondehusvinduer i 2011. Kvaliteten er fin i mine øjne, markant bedre end de vinduer fra JVK som vi købte i 2010. Anbefaler også klart paskvil med bremse! Hoveddøren er med kompositbundstykke og det virker fint indtil videre. Har også rationel hoveddør i mit fyrhus med alu bundstykke, men der er kuldetransporten så heftig at der kan komme kondens på bundstykket indendørs lidt ligesom på en låsecylinder. Rationel har ventilationsindstilling med paskvilgreb, hvor kolven går i et hak lige ved siden af det normale låsehak og dermed holder vinduet på 5-8mm klem, men det "låses" lige så hårdt som var det lukket. Synes også der har været gode muligheder for at finjustere døren efterfølgende. Vi skal have 6 vinduer og dobbelt terassedør i år, og det bliver helt sikkert rationel igen.
Rent sikkerhedsmæssigt er anverfer det absolut ringeste man kan få. Så hild dig endelig til paskvil. Rationel har et tyndt lag maling som er meget sårbart. Grundlæggende er rationel en blød mellemvare hvor deres største investering kunne være i markedsføringen fremfor udvikling.
Alu bundstykker skal du holde dig fra. Leder kulde som ind i helvedet. Komposit er gode og det er hårdttræ spåmænd også.

Og stop så med al den snak om vejledninger, retningslinier osv. Det tjener ingens interesser. Find dig en håndværker du har tillid til. Ellers bliver du aldrig tilfreds man kan altid finde fejl hvis man vil. Er enig med setting idat hvis jeg skulle regne pris til dig ville jeg lægge min 10 procent ekstra på prisen. For du lyder som typen der bare vil have ret uden egentlig at vide hvorfor.

Hvorfor er det f.eks vigtigt for dig at fugebredden er 12 fremfor f.eks 15 mm? Har det nogen betydning og kunne det for visse typer vinduer give mening med en bredere fuge end anbefalet? F.eks er nogle alumvinduermlettere at fuge hvis man tillader en bredere fuge.
Vil du også have din dobbelt terrasse dør skruet på 70 cm, så du måske får et par skruer ned gennem bundstykket selvom det måske kunne undværes?

Og ved et eventuelt syn og skøn acceptere man altså nogle store fejl på overflader. Alt hvad der ikke kan ses fra 2 meters afstand indendørs betragtes ikke som fejl af syn og skøn. Men en dygtig tømrer gør sit bedste for at udbedre små skrammer som du ikkemoblie kunne se på denne afstand.
Tak for input ift. bundstykke og anverfer. Det var meget brugbart.

Som sidebemærkning skal nævnes, at jeg muligvis har fundet frem til at eksisterende vinduer i stueetagen (18 år gamle) er fra Preben Sørensen vinduer (ps-vinduer) ved Viborg. Eksisterende er i hvert fald i god kvalitet, så det bliver muligvis de samme på 1. sal.

Hvis man spørger en dygtig håndværker om han vil lave opgaven, og der er ikke konkurrence, så er det vel naivt at tro, at denne ikke tillæger 10-20 % fordi de kan, da de jo har fået "givet" opgaven. Det ville jeg da i hvert fald selv gøre.

I vejledningen fra f.eks. vindusindustrien står der f.eks. en fugebredde på ca. 12 mm. Så har man noget retningsgivende og sikrer jo så, at fugen ikke bliver 30 mm.

Skruer ned igennem bundstykket? Har du læst det nogen steder i vejledningerne, for det har jeg ikke lige læst??

Det lyder til det er en smagsag mht. udbudsmateirle eller ej. Jeg fraviger nu ikke at lave en eller anden form for beskrivelse af arbejdet, men skuer det måske meget ned til basics, men vedholder nu, at jeg ved en beskrivelse og tilbud fra 3 gode tømrer får en bedre pris på arbejdet og en god kvalitet. Vi er jo i en krisetid og pengetræerne gror altså ikke ind i himlen.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Ja selvfølgelig har jeg da både læst det i vejledningerne, fået det bekræftet af vindues servicefolk og sidst men ikke mindst hos producenterne. Det hedder sig nemlig at der skal fastgøres pr. 70 cm og det gælder også bundstykket. At man så ofte vælger ikke at gøre det er en helt anden ting, men du vil jo gerne have at vejledningen skal følges ik?

Hvis en fuge er 30 mm er det dårlig opmåling og ikke nødvendigvis en dårlig fuge. Hvis blot man følger reglen for fuge tykkelse kontra bredde går 30 mm som sagtens.
Annonce
Normalt ville jeg synes det var bedre at understøtte bundstykket, men igen det er jo en detalje som man evt. kan afklare på stedet under udførsel.

Så er vi vel også enige om, at en fuge på 30 mm ikke er ønskelig. Om den så rent praktisk kan udføres således eller ej. Det er pisse grimt.

Pas nu på ikke bare at være hr. modsat boso. Vejledninger er til som retningslinjer man ønsker at følge ja, men der er jo altid steder, hvor man fraviger af den ene eller anden grund.

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


man skal da også understøtte bundstykket. Men nogle gange buer det jo den forkerte vej og så kan en skrue være nødvendig....

jeg er skam ikke hr. modsat. Jeg forsøger blot at anskueligegøre at retningslinier kan tolkes på mange måder og hvis du ikke er bedre inde i materialet skal du lade være med at bruge dem som udgangspunkt for udførsel af arbejde.

Men jeg synes det er godt at høre at du mener man kan tage detaljer under udførslen, det var bare ikke den tilgangsvinkel du lagde ud med :-) Men ikke desto mindre er det oftest den måde man får det bedste resultat. Behandel din håndværker med respekt så får du det samme igen - præcis som med alle andre mennesker.

Og hey, selvfølgelig skal du indhente flere tilbud når du ikke har et fast samarbejde med en tømrer. Det kan alle da forstå - men hold det simpelt, konkret og i en god tone så får du også det bedste arbejde. Og nej, man skal ikke acceptere en fuge på 30 mm med mindre der er nogle helt specielle forhold der gør sig gældende.
Hvis jeg skal søge pris fra 2-3 forskellige tømrer og jeg ønsker de giver pris på det samme, så er et udbudsmateriale vejen frem ener jeg.

At der så er ting ift. forskrifter der tilrettes undervejs, ja, så er det sådan det er, men forskrifterne er retningslinjer for afgivelse af tilbudet.

Jeg ved, hvilken tømrer jeg håber der vinder af de 2/3 tømrer, men er han 10-15% dyrere, så nejtak. Jeg ønsker at tømren i sit tilbud oplyser, hvilken tømrer der udfører arbejdet, da jeg er ok bekendt med firmaernes ansatte og er priserne indenfor 1-2 % og den billigste oplyser, at den udførende er en nyudlært og den næstbilligste er mester selv der udfører arbejdet, så er valget for mig nemt.
 
Nu må vi se, hvad det ender med

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Hej alle

En lille update på udfaldet af denne tråd. Jeg valgte at lave et mini udbud på vinduer og døre. Jeg skrev ca. 5-6 sider med hvad jeg ønskede, herunder farver, redningsåbninger, dør og vindustyper etc. Derforuden lavede jeg en tilbudsliste med poster i. Jeg indhente pris fra 3 lokale tømrer og fik priser ind. Jeg havde selv skønnet en pris som passede meget godt med de 2 tømrers pris, men den sidste lå næsten 30.000 kr under de andre 2 tømrer på en samlet pris på ca. 190.000 kr. inkl. moms for 30 vinduer og 4 døre at udtage og montere inkl. lysninger. Synes selv prisen er god og i sidste uge blev det hele lavet. 5 arbedsdage fra igangsætning til aflevering- flot tempo og flot udført arbejde.
Vil nogen have yderligere info, så skriv en pb.
Bare lige en update

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også