Træ eller non-wood havemøbler?

Er der nogen, der kan give min familie og mig et godt råd?

Sagen er den, at vi står og overvejer, om vi skal købe nye havemøbler - og i så fald, hvilken type vi skal købe.

Vi bor i et typisk gulstenshus fra halvfjerdserne og har en hyggelig have med gamle frugttræer, bærbuske osv. For efterhånden mange år siden arvede vi nogle havemøbler af træ fra mine forældre, som desværre døde for nogle år siden. Vi har været rigtig glade for disse møbler, men nu er de efterhånden ved at være så dårlige, at de trænger til en udskiftning. Et par stykker af de gamle havestole er allerede røget ud, efter at en af dem faldt sammen, en dag vores store søn satte sig godt og solidt i den.

Min første tanke var, at vi bare skulle købe den samme type havemøbler (i vores lokale byggemarked), som vi hidtil har haft - altså i træ. Jeg må bare indrømme, at jeg er rigtig godt og grundigt træt af at gå og flytte frem og tilbage på møblerne om efteråret og foråret for at skåne dem for den barske danske vinters hærgen Nu har jeg flere steder læst, at der er noget nymodens, der kaldes non-wood havemøbler. Jeg har både fundet noget i den lidt dyrere ende og så nogle billigere non-wood havemøbler. Jeg så også nogen på Den Blå Avis, men vi vil nu helst have nogle nye, så de kan holde sig i mange år. Fordelen ved dem skulle angiveligt være, at de kan stå ude hele året og ikke skal vedligeholdes, men altid holder sig som nye. Men hvis jeg skal være helt ærlig er jeg faktisk noget skeptisk til alle de gyldne løfter. Min erfaring siger mig, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel heller ikke sandt.

Men er der nogen, som har erfaringer med havemøbler i disse nye non-wood materialer, eller hvad det nu hedder? Holder de sig virkelig pæne, også selv om de står ude hele året?

Eller skal vi bare købe havemøbler af træ igen? De kræver noget ekstra arbejde, men man ved trods alt, hvad det er

Jeg vil bare være så træt af at købe katten i sækken!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Vi har et sæt fra bilka med bord og 4 stole med høj ryg hvor man kan indstille ryggens hældning. Bordpladen er tre felter hvor der er tre plader granit og tre mørke glasplader med så man selv bestemmer. Det har fungeret godt nu i 5 år. Jeg tager lige stolene ind om vinteren, men det er klapstole, så det er hurtigt gjort.
Og så er der jo lige en glasplade til køkkenbordet der er perfekt når konen laver kransekage og i det hele taget god i hverdagen og nem at gøre ren.
Så alt i alt -
Glemte lige at sige det er aluminium med noget kunststof på stolene.


mvh

 varmetossen

non-wood kan godt stå ude - men det bliver også derefter. Det er plastic, som ældes og al slags snavs sætter sig i fletningerne. farven bliver blegere af at stå ude under alle forhold. vi har en stor sofa, som jeg vasker af og sætter ind hvert år - som ny! Men du kan vælge et sæt teak eller palisander-møbler. de kan tåle det og bliver flotte sølvgrå med tiden. Men køb ikke for billigt da alle hængsler, skruer og beslag på de billige, ruster ad h... til!

 

Hej uldal,

Mange tak for dine gode råd! Det lyder virkelig som om, at du ved, hvad du taler om. Jeg må indrømme, at jeg har været noget forvirret pga. alle de smarte reklame-slogans. Det lyder som en god idé med teak- eller palisander-møbler. Og du har nok (desværre  ) helt ret med hensyn til det med prisen: Man får, hvad man betaler for.

Tak for de gode råd
Hej varmetossen,

Det lyder ikke helt tosset

Det lyder i hvert fald som en enkel og brugbar løsning, der fungerer godt. Det er bestemt en overvejelse værd - og specielt nu, hvor solen endelig (langt om længe) begynder at titte frem

Tak for dit gode råd
Skrevet af Dbedste på 09 apr 2013 10:03
og specielt nu, hvor solen endelig (langt om længe) begynder at titte frem

Blot en sidebemærkning.

Marts var en af de solrigeste marts'er vi har haft i årtier - men det druknede lidt i de lave temperaturer

Jeg har smidt mine træmøbler ( teak ) til de evige træmøbelmarker, gider ikke den pasning og vedligeholdelse - og købt et granitbord med 3 plader - stellet er rustfrit stål. Stolene er polyrattan og har stået ude siden sidste sommer - de ser stadigt ud som nye .

Har givet granitbordpladen imprægnering sidste år - det får lige en tur igen i år.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
mine forældre har de der poly r. møbler som de ikke sætter ind, 3-4 år så går jeg igennem og jeg er en helt alm. dansker på 105 kg. vi har selv sådanne klapstole i poly r. og alu bord vi sætter dem ind om vinteren de vejer stort set ikke mere end en cykel. fylder ikke meget heller. ellers skal du købe et bord i sten og klapstole ved siden af, så skal du kun opbevare stolene

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Er du sikker på at det er polyrattan og ikke naturrattan du er gået igennem ? Naturrattan bliver mørt med tiden.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis