Viktualierum kombineret med udvendig efterisolering af kælder

Jeg har et hus som jeg gerne vil efterisolere udvendigt. 

Tanken var at isolere væggene i stueplan, soklen og kældervæggene. Men det giver anledning til et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med:

  1. Vi har pt. et viktualierum under den indvendige kældertrappe (se vedhæftede skitse). Hvis vi isolerer på de kældervægge som viktualierummet grænser op til, så ryger noget af ideen med rummet, da det vil være sværere at holde temperaturen nede. Omvendt vil der vel være en kæmpe kuldebro og risiko for dannelse af kondens (og deraf følgende problemer) hvis væggen ikke isoleres, eller?
  2. Hvis vægge isoleres (gul markering), med fx 250 mm isoleringsmateriale + beklædning, så vil bredden på den udvendige kældertrappe blive markant mindre. Er der nogen vej udenom at skulle udvide trappen, så den igen får den ønskede bredde? Det virker som en større operation, men er måske mere overkommeligt end jeg frygter??
Dbh
Martin 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Viktualierum hører vel li'som til i en anden tid! Og de skal vel nærmest være lidt småfugtige!

Men hvis der ikke dannes nogen videre kondens nu - hvorfor skulle det så ske i fremtiden. Når der ikke isoleres altså?

Den med trappen forstår jeg ikke. Det er jo klart at trappen bliver 25 cm smallere - og hvis den ønskede bredde er 100 cm. Ja så må den jo nok gøres bredere! .o)

Mht. viktualierummet ville det så ikke være en mulighed at isolerer osse indvendigt. Og simpelthen bygge det om til et kølerum. med konstant kontrolleret temperatur og luftfugtighed?
Som godtnok koster noget strøm!
Gad vist om ovenstående viktualierum egentlig ikke ville holde en noget nær konstant temperatur.
Fordi det er i en kælder.

Såfremt altså kun vægge, lofter og døren isoleres. Men derimod ikke gulvet.

Fordi jordtemperaturen i kældergulvsniveau er ca. 8 gr. året rundt. Har jeg læst et eller andet sted!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis