spærdimmentioner ved terrase

Hej derude skal til at lave en overdækket terrase på ca 25 m2.

spærrene skal gå fra husets rem, ud på et limtræ 4meter væk, som er holdt oppe af en 4x4tommer, eller 5x5 tommer i hver ende..
Mellem de 2 stolper har jeg 6meter.. altså limtræet skal kunne spænde over 6meter, og samtidig holde de 4 meter spær som kommer fra huset..

Håber i er med så langt

På taget skal der være trapetzplader..

hvilket dimmention skal spærrene og limtræet have?

spærrene tænker jeg at 45x200mm er mere end nok, men hvad med limtræet?


Jeg er tømrer, og har træ 28 liggende, Er den god nok idag?

På forhånd tak

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og lige en anden ting.. Er 4x4 stolper stærke nok til at holde et stort limtræ? eller skal man til at have et limtræ som stolper også? feks. en 100x100mm
Hvis du er tømrer - så kender du vel osse en tømmerhandel? .o)

Tag skitsen med derhid og få dimensioner og priser!

Hvis du ligger dine 45x195 mm SPÆRTRÆ pr. 60 cm kan det nok lige gå an!

Stolper 4x4" er nok lige i underkanten. Hvordan har du tænk dig at forhindre at "opstillingen" blæser omkuld? Kryds i taget eller kopbånd eller ?
Hvor gammel er TRÆ 28 ?



ellers går jeg op på 225mm til spærrene.. ingen problem.. limtræet er mere det jeg er bekymret for.. det bliver jo et halv stort et hvis det skal spænde over 6 meter, og holde alle de andre spær også ( bliver så 10stk, hvis de sidder pr 60cm..

Angående afstivning, har vi tit lavet terasser uden træbånd af nogen art.. hvis der kommer lægter og plader på, og siderne bliver beklædt halvvejs op, hvor skal det så flyve hen? i den ene ende er spærrene jo fastgjort i udhænget/remmen op huset..  limtræet bliver boltet fast til den lodrette stolpe, og stolpen får nogle franske skruer i Stolpefoden..
  
træ28 er fra 04..

Og angående 4x4 stolper, hvad kan de erstattes af? der er så vidt jeg ved ikke noget der hedder 5x5 trykimpræneret? og runde limtræsstolper vil jeg helst undgå, da jeg ikke syntes de er pæne.
Skrevet af andersc på 06 mar 2013 18:32
der er så vidt jeg ved ikke noget der hedder 5x5 trykimpræneret? og runde limtræsstolper vil jeg helst undgå, da jeg ikke syntes de er pæne.
Jo da, mener faktisk bygma kan levere uden problemer.

Eller du stiller blot 2 stk. 4x4" stolper. I hver ende af limtræsbjælken jo! :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis