Min båndsav kører skævt

Hej
efter et lille uheld m. at skære i for hård træ, gik min gode gamle båndsav i stykker. Jeg skiftede nederste kugleje og justerede de to små klodser ind på plads. alt oppe ser også ok ud. Men den trækker til den ene side, så meget at det er umuligt at lave et lige snit.
Er det mon klingen, der har taget skade på den ene side? Den skærer fint og hurtigt, brænder ikke mærker, men kører bar p.... skævt.
Nogen gode ideer? Inden de lukker i reservedels-butikkerne.
Mvh
Helle på Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej efter et lille uheld m. at skære i for hård... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu til dags er de fleste båndsavklinger tandspidshærdede.
De kan ikke files.
Men de kan slibes. Med den rette maskine.
Hej igen Helle.
Beklager hvis jeg ribbede op i noget, ville ønske jeg kunne gi dig et kram. Ønsker dig og håndværkeren en vellykket og hyggelig sejlerferie.
Mine fortræffeligheder? De er vist hurtig fortalt Helle, men jeg er rimelig god til at lave mad får jeg at vide af min hustru – og så siger hun, at det er min egen sag, hvis jeg vil fjolle rundt og ligne et parkerings skilt i min alder, hun har bestemt ikke tænkt sig at agere parkeringsvagt. Hun siger dog, at hun elsker mig og det er jeg faktisk glad for, for jeg elsker nemlig hende.
Hun har dog ofte fortalt mig, at det da ikke er de smukke, hun elsker, det er dem hun elsker, der er smukke – jeg synes hun er så ualmindelig smuk.
Egentlig tror jeg ikke jeg kan lære dig så meget om båndsave – og det tror jeg faktisk godt ham håndværkeren ved, men nu fik jeg jo da oplyst lidt min egen eksistens. Videre kan jeg fortælle at jeg har en uddannelse som bygningssnedker – i dag restaurerer jeg en del antikke møbler og laver en del nye – en hel del i shaker stil, jeg kan godt li shakernes rene linjer uden overflødig pynt, selv om jeg godt kan lide pynt, hvis den er harmonisk – ikke for meget konditorkage til mig.
Min far var møbelsnedker med eget værksted og han lærte mig en masse, men det var ikke hos ham jeg skulle i lære mente han, jeg skulle lære variationerne inden for snedkeriet at kende.
Jeg tegner også en del huse, for efter endt læretid og et par år i faget tilegnede jeg mig en del lærdom indenfor arkitekturen, så jeg breder mig lidt, og har det godt med det.
Venligst
Peter.
Hej igen Peter
Sjovt jeg laver også shaker sager. Æsker og bakker lige pt. Og så sidder jeg faktisk m Ejner Handbergs store bog lige her og drømmer om at lave en af de store lysholdere m gevind. Bagebordet står også højt på listen. Hvor bor dig og din p-vagt? Har du billeder af dine shaker sager?
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hej Vile godt at vide;-) . En var nok blevet lidt sur, hvis man filede hele omgangen uden mærkbart resultat. Jeg har ellers diamant-slibekort- og sten, men jeg tror ikke jeg gider. Motorsavsklingen er det OK med, men den er også mere overskuelig.
Mth
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Hehhe,

Hjelmen var begyndt at gnave lidt.
Vile skrev.
”Nu til dags er de fleste båndsavklinger tandspidshærdede.
De kan ikke files.
Men de kan slibes. Med den rette maskine.”

Jo det er muligt at de fleste er det, men man har nu stadigvæk mulighed for selv at vælge hvilken klinge man vil sætte på sin båndsav og jeg tror selv jeg ville vælge en uden tandspids-hærdning, for tænderne kan ikke lægges ud efter det behov man evt, har, og kan det egentlig betale sig at få slebet sådan en klinge? Selv om de jo sikkert holder længere, bliver de jo slidte af brug, og når de er slidt, er det måske bedre at anskaffe sig en ny frem for at få den gamle slebet.

Helle du skrev, at du normalt køber klinger i metermål – vil det sige, at du lodder eller svejtser dem sammen selv? De klinger jeg i sin tid samlede blev loddet – og der blev brugt 1 mm tykt messingtråd til at lodde klingerne sammen med – aldrig sølv som jeg har set foreslået flere steder, men måske kan man godt lodde stål med sølv, men jeg har nu ikke erfaring med det.

Klingerne blev filet i kileform/skrå i enderne i en længde der svarede til omkr, 6 gange klingens tykkelse og file-strøgene skulle ligge på LANGS af klingen – aldrig på tværs, da det kunne forårsage brud på klingen og klingen måtte ikke files helt spids/tynd i enderne da de let kunne kaste sig for meget i opvarmningen ved lodning. Da klingerne skulle køre på en båndsav hvis drivhjul var omkr, 800 mm i diameter, var omkr 6 mm en passende længde på den filede kilesamling. Vi kørte aldrig med klinger der var over 0,8 mm tykke – altså aldrig tykkere end 1/1000 del af drivhjulenes diameter fordi der altid skal tages hensyn til hvor snæver en radius klingen er i stand til at spænde over uden risiko for brud hvilket der er risiko for, hvis klingen er tykkere end 1/1000 mm af drivhjulenes diameter – altså ikke en 1 mm tyk klinge over f. Eks, et drivhjul på 500 mm’ s diameter, det dutter IKKE! Der må klinge-tykkelsen ikke overstige 0,5 mm, - men alt sådan noget ved du sikkert Helle.

Jeg ejer ikke, Ejner Handbergs. ”Shop Drawings of Shaker Furniture & Woodenware” endnu , men jeg har set den på tilbud over nettet, så det gør jeg snart, men jeg har en der sikkert ligner den en del, skrevet af; John G. Shea ”MAKING AUTENTIC SHAKER FURNITURE With Measured Drawings of Museum Classics”. Synes den er værd at læse da den er ret informativ.
Tillige har jeg ”The shaker legacy” skrevet af Christian becksvoort, der selv laver en del shaker møbler – og han er dygtig til det! Den dog omhandler shakernes historie og et væld af fotos og beskrivelser af møblerne, men ingen arbejdstegninger.

Jeg har selv lavet en del store og små borde, cupboards, stole, og andet, men har endnu ikke forsøgt mig med de smukke shaker æsker – har dog lavet en del bakker.

Spændende Helle! Hvordan tilværker du fingrene på æskernes samlinger? Skærer du dem ud på din båndsav – eller skærer du dem med en kniv?
Går ud fra du bruger kobbersøm/nitter til at nitte samlingerne sammen med, hvor kan de evt, købes?

Jeg og min smukke P-vagt bor et sted hvor to have mødes og hvor lyset er smukt og himlen er høj, så kan du sikkert gætte dig til resten.

Venligst
Peter.

Hej Peter
for et par dage siden sendte jeg dig en Pm.( privat medelelse ) men har endnu ikke set et svar i min brevbakke.
UPS!
Det må du undskylde! modtog og læste din mail Håndværker. Uhøfligt at jeg ikke har responderet på den, men jeg er ret ny her på sitet, så har en del at lære.

Venligst Peter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis